Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 10:08
  #1
Medlem
AvaChloes avatar
Bonnierkoncernen bryter mot avtalslagen.

Den här tråden kommer handla om Bonnierkoncernen och deras olagliga metoder för att inbringa kapital till verksamheten.

Jag är knappast ensam om att ha blivit lurad av detta företag..
Dagens Industri lurade mig på 399 kr, som tur är jag påläst och kan mina rättigheter. DI hävder att man måste ringa för att säga upp prenumerationen, men det står inget om det i avtalsvillkoren när man tecknar ett abonnemang. Alltså bryter de mot avtalslagen genom att hävda oskäliga avtalsvillkor.

Med en grund i marknadsföring så kan jag tydligt se deras metoder för att lura sina kunder. Hela Dagens Industris hemsida är formad på ett sätt som ska göra det så svårt som möjligt för kunder att säga upp sin prenumeration.
Bland annat har de i princip gjort det omöjligt att få tag på sitt kundnummer (som av väldigt opraktiska skäl behövs för att säga upp prenumerationen digitalt).

DI är ju kopplad till Bonnierkoncernen och jag vill inte ens tänka på hur många stackars människor de har lurat i sina dagar. Speciellt äldre.

Jag kommer ihåg min farmor som vi upptäckte vid sin död hade 7 prenumerationer på olika tidningar.
Min farmor var under sina sista levnadsår gravt sinnesförvirrad och senil. Hon var inte kapabel att läsa tidningar. Däremot visste vi att hon kunde svara i telefon ibland (vi hade skaffat den enklaste formen av hemtelefon till henne som i princip bara hade några enstaka stora knappar).
Precis som många andra äldre människor var hon väldigt ensam och blev naturligtvis glad när någon ringde. Då när telefonförsäljarna ringde från Bonnierkoncernen så visste hon väl antagligen inte vad hon gav sig in på.

När min farmor sen dog fick min pappa ringa och säga till Bonnier att de kunde avsluta allt med henne för nu var hon död. Vi blev naturligtvis arga och ifrågasatte deras metoder.
Tidningarna låg ju inplastade i drivor hemma hos min stackars farmor (hemtjänsten hade bara stapplat dem i garderoberna, så vi såg det inte när vi var på besök).

Jag har tydligt förstått att Bonnierkoncernen systematiskt kör med sådana här fruktansvärt fula metoder för att inbringa kapital. De baserar en stor del av sin inkomst på just detta sätt.

Det är så absurt att det ens får förkomma i ett modernt land som Sverige. Att det inte finns lagar som kan skydda konsumenten mer, för det är tydligt att avtalslagen inte är tillräcklig.

Men eftersom att Bonnier så solklart bryter mot avtalslagen, varför är de inte stämda?
Hur länge ska det få pågå?
Citera
2018-02-22, 10:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvaChloe
Bonnierkoncernen bryter mot avtalslagen.

Den här tråden kommer handla om Bonnierkoncernen och deras olagliga metoder för att inbringa kapital till verksamheten.

Jag är knappast ensam om att ha blivit lurad av detta företag..
Dagens Industri lurade mig på 399 kr, som tur är jag påläst och kan mina rättigheter. DI hävder att man måste ringa för att säga upp prenumerationen, men det står inget om det i avtalsvillkoren när man tecknar ett abonnemang. Alltså bryter de mot avtalslagen genom att hävda oskäliga avtalsvillkor.

Med en grund i marknadsföring så kan jag tydligt se deras metoder för att lura sina kunder. Hela Dagens Industris hemsida är formad på ett sätt som ska göra det så svårt som möjligt för kunder att säga upp sin prenumeration.
Bland annat har de i princip gjort det omöjligt att få tag på sitt kundnummer (som av väldigt opraktiska skäl behövs för att säga upp prenumerationen digitalt).


Ja, du är tydligen påläst dina rättigheter, men inte så mycket dina skyldigheter. Du har en skyldighet att utreda förhållandena för varje avtal du gör.

Det står i deras information att du skall säga upp kontot via kontaktuppgifterna på sidan.


Sedan får du bestämma dig, antingen går det inte att säga upp avtalet digitalt eller så går det. Du kan inte skriva både och.
Citera
2018-02-22, 11:02
  #3
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, du är tydligen påläst dina rättigheter, men inte så mycket dina skyldigheter. Du har en skyldighet att utreda förhållandena för varje avtal du gör.

Det står i deras information att du skall säga upp kontot via kontaktuppgifterna på sidan.


Sedan får du bestämma dig, antingen går det inte att säga upp avtalet digitalt eller så går det. Du kan inte skriva både och.


Läs avtalslagen om oskäligt avtalsvillkor.
Själva lagen är utformad för att stötta konsumenten.
Nej det står ingenstans att man ska RINGA till dagens industri för att säga upp en prenumeration. Jag mailade in mina uppgifter och skrev tydligt att de skulle avsluta min prenumeration. Fick svar från dem att innan de ville avsluta så var jag tvungen att svara på några frågor.

I helvete heller.

Några dagar senare har pengar dragits från kontot ändå. När jag sedan ringer kundtjänst och förklarar problemet så hävdar dem att man MÅSTE RINGA för att avsluta prenumerationen.
Vadå MÅSTE? Det står överhuvdtaget inget om det i villkoren när man tecknar ett abonnemang. Det är något de själva har kommit på för att lura av kunden pengar. Vad är det du inte fattar?

Jag läser alltid avtalsvillkoren innan jag tecknar ett abonnemang. Inget snack om saken.

Läser du avtalslagen så ser du att de bryter mot lagen. Att hävda att kunden måste ringa räknas som oskäligt avtalsvillkor. De ska godta ett enkelt mail som uppsägning och inget annat.
Att sedan hela hemsidan är uppbyggt för att försvåra för kunderna att säga upp sina prenumerationer är en annan fråga.

Men jag är inte blåst. Jag har lång arbetserfarenhet inom marknadsföring och det är knappast svårt att se hur Bonnier har lagt upp sina strategier.
Citera
2018-02-22, 13:41
  #4
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, du är tydligen påläst dina rättigheter, men inte så mycket dina skyldigheter. Du har en skyldighet att utreda förhållandena för varje avtal du gör.

Det står i deras information att du skall säga upp kontot via kontaktuppgifterna på sidan.


Sedan får du bestämma dig, antingen går det inte att säga upp avtalet digitalt eller så går det. Du kan inte skriva både och.

Det där stämmer inte. Även i de fall då det uttryckligen står i avtalet man har skrivit under att de måste sägas upp på ett visst sätt, så håller det inte, utan har man gjort klart för företaget att man vill säga upp sitt abonnemang (samt att företaget i viss mån kan lita på att det var rätt person) så gäller det, oavsett om det är öga-mot-öga, telefon, chat, email, post, telegram (om de nu fortfarande skulle ha möjligheten att ta emot telegram) osv. Jag har själv ofta haft detta problem gällande mobilabonnemang, men det har alltid löst sig till slut när någon mer påläst i deras kundtjänst dras in; senast sade jag upp mitt Comviq-abonnemang via deras chatfunktion på hemsidan (där man måste identifiera sig genom att logga in på sitt mobilnummer). Anledningen till att de vill att man skall ringa är så klart för att de vill försöka övertala en att stanna kvar genom att tex erbjuda lite förmånligare villkor eller dylikt.

I förarbetena till KKL framgår det att det är oskäligt villkor att reklamation måste ske på ett visst sätt, tex skriftligen. I
MD 2002: 23 framgår det att uppsägning är likställt med reklamation i detta hänseende. I MD 2005: 23 framgick det vidare att skriftligt uppsägningskrav är ogiltigt. Vidare har ARN uttalat sig om det, ARN 2013-00490
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2018-02-22 kl. 14:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback