Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 10:01
  #1
Medlem
Concubines avatar
Hittills dvs, men även fram tills dess året tar slut. Hittat några nya guldkorn än? Vilka skivor ser ni framåt av band ni redan är bekanta med? Även allmän diskussion hur det står sig jämfört med fjolåret m.m. är självklart välkommet.

För egen del kom jag nyligen över ett färöiskt (!) doom metal-band vid namn Hamferð som släppte nytt i år, verkar lovande. Gillar även Panphages sista skiva samt nya Portal (båda black metal) och ser väldigt mycket fram emot Anna von Hauswolffs och Mount Eeeries nya giv.
Citera
2018-02-27, 01:25
  #2
Medlem
Concubines avatar
Ingen? Sorry för dubbelpost.
Citera
2018-02-27, 04:09
  #3
Medlem
schlafhunds avatar
En av pionjärerna inom chicago och deep house, Larry Heard, även känd under pseudonymen Mr. Fingers kommer att släppa ett nytt album inom kort. Ser mycket fram emot detta. Cerebral Hemispheres heter albumet och datumsläpp är satt till 13:e april.
Citera
2018-03-18, 19:35
  #4
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Hoppas att Behemoth lyckas toppa The Satanist. Tveksam till det dock.

Tool lär väl inte lyckas klämma ur sig något i år heller, aja.
Citera
2018-05-10, 03:25
  #5
Medlem
Concubines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Hoppas att Behemoth lyckas toppa The Satanist. Tveksam till det dock.

Tool lär väl inte lyckas klämma ur sig något i år heller, aja.

Åh fan, ska Behemoth släppa nytt i år? Inte Tool kanske men nyligen kom ju A Perfect Circles första på tretton år (har jag för mig), var helt okej kanske men är ju inget jämfört med mer Tool.
Citera
2018-05-10, 15:55
  #6
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Åh fan, ska Behemoth släppa nytt i år? Inte Tool kanske men nyligen kom ju A Perfect Circles första på tretton år (har jag för mig), var helt okej kanske men är ju inget jämfört med mer Tool.

Behemoth spelade faktiskt en ny låt i veckan, Wolves Of Siberia. Finns några sketna klipp på youtube men man får liksom ingen riktig uppfattning.
Citera
2018-05-10, 17:03
  #7
Medlem
elephantstones avatar
Jag väntar spänt på att Chicago-baserade duon Grapetooth som förra året debuterade med singeln "Trouble" ska lansera sin andra, den kommer någon gång nu i maj.

https://www.youtube.com/watch?v=4OOpnSldGpU
Citera
2018-05-10, 18:48
  #8
Medlem
Concubines avatar
Panopticons nya mastodontsläpp kan höra till favoriterna hittills i år, en dubbelskiva där ena sidan består av black metal-aspekten av deras (hans) ljud och den andra mer något av amerikansk folkmusik med flera andra inslag. Något han inte varit rädd för att experimentera med innan.

Även Panphage (händelsevis också på Nordvis) senaste var bra, dock deras sista tyvärr. Om man nu är inne mer på just black metal eller metal i allmänhet tycker jag Drudkh, Grá, Portal, Summoning bl.a. har levererat. Judas Priests nya var märkligt nog över förväntan också!

Men om man skiter i sånt där. kan jag rekommendera nya skivor från Grouper, Shame (deras debut) och Iceage. Ser närmast fram emot At the Gates nya då singlarna känts starka.
__________________
Senast redigerad av Concubine 2018-05-10 kl. 18:51.
Citera
2018-05-19, 17:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Hittills dvs, men även fram tills dess året tar slut. Hittat några nya guldkorn än? Vilka skivor ser ni framåt av band ni redan är bekanta med? Även allmän diskussion hur det står sig jämfört med fjolåret m.m. är självklart välkommet.
Beträffande den allmänna diskussionen så tror jag att studiomusiken och lyssningsupplevelsen åter är på väg att överträffa de mer spontana och sociala liveinslagen med start under detta år. Musikindustrin som vi upplevde den under 1970-1980-talen är kanske på väg tillbaka. Under 1990-talet så tog musikvideos över marknaden. Fildelningskulturen. Och någon gång under 2000-talet fram till nu var det festivalkulturen inkl. olika dj-uppträdanden som var den stora grejen. Nu dyker det allt oftare upp välproducerad studiopop, kanske inte bara ett 2018-fenomen i.o.f.s. utan det har gradvis blivit god återväxt inom studiomusik under ett par år nu.

Vet inte precis vad som fick mej att tänka på detta just nu. Spotify's börsintroduktion (?) eftersom jag är svensk. Kanske var det även tragedin runt Aviciis turnerande och senare död. En inte helt försumbar faktor i denna trendkänning är även t.ex. Sia's låt Flames. Den personliga rösten och dialekten fyller hela ljudspåret så att det nästan rinner över, och snyggt bakgrundskomp. Den första riktigt starka låten med Sia m.a.o. Tidigare var det mer runtomkring-arrangemang i form av musikvideos och annat som gjorde att denna artist uppmärksammades. Men detta låtexempel vara bara ett exempel alltså, bara en låt som nyligen och tillfälligt fastnade på repeat i min spelare, finns många andra artister också förstås.

Hoppas i vilket fall som helst att det vänder nu och att musikindustrin åter kan bli en viktig del av världsekonomin.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-05-19 kl. 17:59.
Citera
2018-09-27, 21:19
  #10
Medlem
Concubines avatar
Startade nog tråden lite väl tidigt men nu när det har gått lite längre tid kanske det börjar bli dags att diskutera vad ni tycker varit de bästa släppen hittills i år?
Citera
2018-11-08, 05:19
  #11
Medlem
Concubines avatar
Sorry för dubbelpost, men, ingen annan verkligen?
Citera
2018-12-04, 14:09
  #12
Medlem
Rebali179s avatar
Det kommer bli en salig blanding men dessa titlar är mina favoriter än så länge.

MCC - The Sun And The Rain
All Traps On Earth - A Drop Of Light
Judas Preist - Firepower
Ellen Sundberg - Sjunge Kjell Höglund
Matilda Magnusson - Sjunger Björn Afzelius
Slowgold - Mörkare
Sällskapet - Dispartion
Jerusalem s 6 första engelska skivor
Träden - Träden
Peter Glee - The Bible
Narnia - We Still Belevie
Baby Grandmothers - Merkurius
Cortex - Darker
The Sea Within - The Sea Within
Oblivious - När Isarna sjunger
Henning - Galeleo
Elvis Presley - Where No One Stands Alone
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback