Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 11:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Nope, jag slipar hela dörren efter spackling, då lär ju skiten försvinna också?

Nja, jag skulle börja med att skrapa bort lös gammal färg + slipa, efter det skulle jag tvätta så att all slipdamm försvinner på samma gång som smutsen. Givetvis tvättar du inte på trärena ytor då du får vänta på att trät torkat innan nästa behandling.

Sen beror det på vad du tvättar med, använder du t.ex ammoniak så se till att tvätta av en andra gång med bara vatten.

När allt är torrt helgrundar du, när grunden har torkat är det dags för spackel & fog, när spacklet/fogen har torkat så slipar du ner skarvar för att sedan grunda ytterligare en gång där du spacklat/fogat.

Sen är det dags för färdigstrykning om du vill det, det kan även behövas 2 färdigstrykningar men det beror väll på hur kräsen du är.

Lycka till!
Citera
2018-02-22, 14:17
  #14
Medlem
FlamingoJenss avatar
Kan bero på att när du spacklar blir det minibubblor i spacklet som sen stelnar, sen slipar du och det blir små kratrar. Du målar på detta och sen blir det små luftbubblor.

Testa slipa av för hand så bubblorna försvinner, sen skrapspackla(tryck hårt med spackeln utan att bilda ett lager av spackel)för då far spacklet ner i de små porerna. Ta en fuktig svamp och snabbt svep över så att dammet är borta och sen ska det inte kunna bli bubblor.

För vad annars ska påverka att det blir bubblor? Logiskt visst.
Citera
2018-02-22, 20:54
  #15
Medlem
killawifes avatar
Det finns nåt spår av kem kvar på dörren som gör att det blir bubblor. Det kan vara olika saker, gammal färg, rengöringsmedel, silikon m.m

Jag önskar jag kunde säga exakt vad du ska göra här men det är ganska knepigt. Jag brukar rengöra med t-röd och sen grunda området men då du redan målat så är jag inte säker på att det hjälper.
Citera
2018-02-22, 21:45
  #16
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det finns nåt spår av kem kvar på dörren som gör att det blir bubblor. Det kan vara olika saker, gammal färg, rengöringsmedel, silikon m.m

Jag önskar jag kunde säga exakt vad du ska göra här men det är ganska knepigt. Jag brukar rengöra med t-röd och sen grunda området men då du redan målat så är jag inte säker på att det hjälper.
Jag har som sagt bara gjort snart tre dörrar av tolv och fler blir det. Har väl ett tjugotal sammanlagt. Jag ska prova att tvätta och se vad som händer. Får väl öppna burken med grundfärg också.
Genvägar är sällan bra men funkar ibland.
Jag återkopplar så ni får veta hur det går.
Citera
2018-02-23, 16:04
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kanske förtunnad grundfärg/täckfärg som kryper ned ordentligt i alla skrymslen hjälper?
Citera
2018-05-11, 11:11
  #18
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentKiller
Nja, jag skulle börja med att skrapa bort lös gammal färg + slipa, efter det skulle jag tvätta så att all slipdamm försvinner på samma gång som smutsen. Givetvis tvättar du inte på trärena ytor då du får vänta på att trät torkat innan nästa behandling.

Sen beror det på vad du tvättar med, använder du t.ex ammoniak så se till att tvätta av en andra gång med bara vatten.

När allt är torrt helgrundar du, när grunden har torkat är det dags för spackel & fog, när spacklet/fogen har torkat så slipar du ner skarvar för att sedan grunda ytterligare en gång där du spacklat/fogat.

Sen är det dags för färdigstrykning om du vill det, det kan även behövas 2 färdigstrykningar men det beror väll på hur kräsen du är.

Lycka till!
Återkopplar i ämnet så ni får veta hur det gick.
Jag gjorde enligt ditt recept och det blev lysande resultat. Tackarrr!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback