Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-27, 08:44
  #13
Medlem
15minFames avatar
Jag skulle inte dra bort hudflikar utan försiktigt exfoliera bort dem istället. Gissar också att du blivit beroende men skulle inte rekommendera att du försöker dra ner nu, på vintern när luften är som torrast, utan fortsätt och smörj efter behov och prova sen att dra ner till sommaren när luftfuktiheten är högre.
Lättast tror jag blir på kvällen. Om du inte smörjer innan sänggång så måste huden återfukta sig själv på natten.
Annars får du ta andras råd och sökar läkare om du tror det är värre än normalt.
Citera
2018-04-01, 22:09
  #14
Medlem
Jag hade så en period. Till och med värre än din bild. Gick till hudläkare som konstaterade en kronisk inflammation typ. Och även allergi mot kobolt. Fick en salva mot det. Och rekommendationer om att undvika saker som innehåller kobolt, exempelvis muggar som är blå eller svarta.

Jag är fortfarande torr periodvis, men bara normaltorr.
Citera
2018-04-03, 10:10
  #15
Medlem
Jag har ju smort dygnet runt och resultat är att läpparna delat upp sig i lager. Längst upp (där jag inte pillar; alltså längst upp på underläppen för överläppen låter jag bli) är jag slät som en oskuld och sen kommer ett skarpt "hack" därhuden blir ett eller två lager tjockare och ljusare. Ser ut som en förhårdnad.

Är detta p g a pillandet eller p g a smörjandet? Det är frestande att dra av allt nu så att det blir lent över hela men det växer bara tillbaka.

Har slutat med alla tvångshandlingar nyligen så får se om detta förändras bara av att jag slutar pilla

Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Lypsyl? Det är nog ganska harmlöst att pilla bort torr hud som flagnar, så länge det inte gör ont eller går hål på huden.
Fast det har regelbundet gått hål och poängen har varit att det gör ont. Det har primärt varit tics/undermedetet och ej etvång, men jag har märkt att själva smärta har varit en viktig del då jag i nöjt mig när läpparna sett helt lena ut, utan fortsatt tills jag fått fram smärta eller allra helst blod - inte alltid, men smärta har jag iaf sökt minst någon gång per dag (ibland timmar i sträck).

Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Hur mycket vatten dricker du på en dag?
Mindre än rekommendandationerna. Tror inte på detta men ska testa ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Istället för att riva bort huden försök istället att varsamt "gnugga bort" den torra huden med en tandborste (som enbart används för detta ändamal).

Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag skulle inte dra bort hudflikar utan försiktigt exfoliera bort dem istället. Gissar också att du blivit beroende men skulle inte rekommendera att du försöker dra ner nu, på vintern när luften är som torrast, utan fortsätt och smörj efter behov och prova sen att dra ner till sommaren när luftfuktiheten är högre..


Ska jag verkligen använda tandborste? Lite för grovt, känns det? Bättre med en tvättlapp eller en handduk?
Citera
2018-04-07, 21:23
  #16
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Einar
Ska jag verkligen använda tandborste? Lite för grovt, känns det? Bättre med en tvättlapp eller en handduk?
Jag skrev inte tandborste, jag skrev exfoliering.
Antar att du inte har sånt hemma men du kan göra: flytande tvål eller lotion plus socker eller malet kaffe. Då har du en scrub som du kan använda i hela ansiktet eller bara läpparna och scrubba försiktigt i circulerande rörelser så du får bort all gammal hud, sen skölj. Efteråt kan du använda något återfuktande.
Citera
2018-04-07, 21:35
  #17
Medlem
toyys avatar
Jag skulle rekommendera att endast återfukta med "ren" aloe vera-gel (ex. CCS). Denna innehåller ingen olja och ditt problem kan vara att du tillfört för mycket fett och därmed rubbat balansen. Undvik parfymerade produkter i ansiktet. Kanske även smörj in med AHA-gel/salva (ex. Paula's Choice) en gång varannan dag? Jag brukar ta bort hudflikar genom att mjukt gnugga med en bomullstuss dränkt i en alkoholfri toner. Hoppas det blir bättre, annars bör du nog gå till en läkare/dermatolog.
Citera
2018-04-25, 22:27
  #18
Medlem
Selfefficacys avatar
Använd en mjuk tandborste. Självklart ska du inte gnugga för hårt utan mjukt massera läpparna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback