Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 03:28
  #1
Medlem
Jag hoppas jag lägger denna tråd rätt. (Det verkar vara hälsningsfrasen på Flashback.)

Nu har jag fått en snilleblixt och har en idé. Det jag behöver hjälp med är att sjösätta den.
Skulle väl kunna säga att det är en affärsmodell och det är tänkt att bli ett företag som erbjuder tjänster inom bostadsmarknaden.


Jag ska söka lämplig investerare då jag behöver kapital. Det hittar jag själv.

Hur startar jag ett företag som jobbar runt min idé och hur skyddar jag den mot att någon stjäl den av mig då jag tex söker invisterare?
Det rör sig inte om en produkt utan en verksamhet med en speciell affärsmodell.

Jag hade väl tänkt dokumentera och göra uträkningar/ kalkyler och planera ut hur det hela ska gå till då det är ett klart företag och kan börja leverera.

Blev rätt otydligt men alla tips uppskattas och inget svar är för dumt då jag formulerat mig dumt och otydligt.

Mvh
Citera
2018-02-22, 03:33
  #2
Medlem
Förtydligande: Om jag går till en investerare med en Powerpoint med min idé och ber dom hjälpa mig att starta företaget, då kan dom ju bara ta den och starta detta företag själv?
Hur undviker jag detta?

Annars kan banken säkert investera för dom stjäl den ju inte, men sitter hos kronofogden och dom skulle inte se potential i detta pga min privat ekonomi.
(Tror jag)

Var kan jag läsa om stt starta egen och vad kan du ge för tips kring att starta eget och slla de frågor?
Citera
2018-02-22, 03:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KefftLiv
Förtydligande: Om jag går till en investerare med en Powerpoint med min idé och ber dom hjälpa mig att starta företaget, då kan dom ju bara ta den och starta detta företag själv?
Hur undviker jag detta?

Annars kan banken säkert investera för dom stjäl den ju inte, men sitter hos kronofogden och dom skulle inte se potential i detta pga min privat ekonomi.
(Tror jag)

Var kan jag läsa om stt starta egen och vad kan du ge för tips kring att starta eget och slla de frågor?

Potentiella investerare skulle nog vända dig ryggen i första hand för att du stavar som en kratta. Så du får anställa en korrekturläsare i ditt företag också.

Vill du skydda din idé så kan du söka patent, antingen för Sverige, Europa eller på ett ännu bredare plan. Räkna med att det tar 1-2 år och kostar uppemot en miljon kronor.

Vad gäller information om att starta företag så finns det hur mycket information som helst, om du bara behagar dig att Googla på "starta företag". Seså, det tror jag faktiskt att en sån påhittig entreprenör som du själv faktiskt ska klara av helt själv.
Citera
2018-02-22, 05:32
  #4
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Potentiella investerare skulle nog vända dig ryggen i första hand för att du stavar som en kratta. Så du får anställa en korrekturläsare i ditt företag också.

Vill du skydda din idé så kan du söka patent, antingen för Sverige, Europa eller på ett ännu bredare plan. Räkna med att det tar 1-2 år och kostar uppemot en miljon kronor.

Vad gäller information om att starta företag så finns det hur mycket information som helst, om du bara behagar dig att Googla på "starta företag". Seså, det tror jag faktiskt att en sån påhittig entreprenör som du själv faktiskt ska klara av helt själv.
Kan du söka patent i Sverige/Europa för en "verksamhet med en speciell affärsmodell"?
Jag trodde det endast gick för tekniska uppfinningar. I USA borde det däremot vara möjligt men siktar verkligen TS så högt?
Citera
2018-02-22, 05:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vill du skydda din idé så kan du söka patent, antingen för Sverige, Europa eller på ett ännu bredare plan. Räkna med att det tar 1-2 år och kostar uppemot en miljon.

Och det bästa är att resten av världen får tillgång till konstruktionen och kan kopiera hej vilt! Och då kan man starta en rättsprocess för ett par miljoner till och som antagligen ger tillbaka 0.
Citera
2018-02-22, 08:18
  #6
Medlem
Glöm investerare, det här får du starta själv. Gör det med det lilla kapital du kan skrapa ihop.
Registrera inte företag bara för att ha ett företag. Det kan du göra den dagen du faktiskt har en verksamhet och inkomster.
Citera
2018-02-22, 12:22
  #7
Medlem
När man kommer på en bra affärside så ser man oftast alla möjligheter och inte det negativa i affärsiden.
Detta är invensterare väldigt duktiga på att se, så oavsett om du behöver kapital eller inte hade jag bokat in ett möte med seriösa investerare. När du går därifrån kommer du säkerligen veta om affärsiden hålller eller inte. Tro mig dem kommer inte ta ideen.

Vill du ha en snabbstart och sedan göra en exit? eller bygga företaget på sikt? Har du en plan på att få en snabbstart så hade jag kontaktat investments företag. Man får inte glömma att dem inte endast kommer med kapital, de kommer även med många kontakter och stor erfarenhet.

Vill du bygga på sikt hade jag hoppat investerare (men hade ändå träffat några för att bolla affärsiden). Men problemet med att bygga på sikt är att det kanske kommer någon annan med liknande affärside och kör ut dig (inte så stor risk dock). Du kan ju även få en jäkla fart på företaget utan investerare, titta bara på Daniel wellington.

Att sitta på möten med olika investerare är som att dansa. Gäller att inte verka desperat, ha en bra affärsmodell med dig till mötet där du visar dina mål inför året, hur mycket du kommer omsätta etc. Ifrågasätter dem dina räkningar, vänd på bollen och fråga hur dem hade räknat.

Har själv gjort detta nu i början på året, och fått mitt företag värderat till 10 miljoner. Har inte ens kommit ut på marknaden ännu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback