Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 15:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Något måste man ju göra medans man reser. Även om jag själv föredrar att läsa så har det hänt jag talat med en vän. Så länge man inte är allt för högljudd så tycker jag det är helt okej att prata telefon. Stör man sig väldigt mycket på detta får man helt enkelt ta med sig hörlurar.

Men jo människor som fullkomligt skriker in i telefonen i högt tempo hela färden vill man ju såklart nita. Tyvärr har ju inte alla vett att tala i en lugn samtalston och tänka på volymen. Det verkar tyvärr oundvikligt men ovärt konfrontation. Återigen är det inte så mycket man kan göra förutom att komma förberedd.. Alltså hörlurar.

Varför är det okej att prata i telefon när andra stör sig på det? Varför ska andra anpassa sig till ditt pratande och ta med hörlurar? Frågan är genuin och inte retorisk – det är precis detta resonemang jag vill förstå bättre.

För övrigt tycker jag inte att babblandet är ett invandrarfenomen. Det tycks inte heller vara en åldersfråga eller en klassfråga, vilket man skulle kunna tro. Det babblas lika mycket på röda linjen från centralen till ropsten som på blå linjen mot Järva. Däremot tycker jag mig se att kvinnor är i majoritet bland babblarna – åtminstone två av tre är kvinnor. Varför är det så?
Citera
2018-02-22, 15:58
  #14
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Varför är det okej att prata i telefon när andra stör sig på det? Varför ska andra anpassa sig till ditt pratande och ta med hörlurar? Frågan är genuin och inte retorisk – det är precis detta resonemang jag vill förstå bättre.

Det är mycket i det offentliga man helt enkelt får stå ut med. Är du för mobiltelefonsförbud i kollektivtrafiken? Är väl även irriterande när folk talar högt till varandra, även om de alla är på plats. Finns hur mycket som helst man kan störa sig på i kollektivtrafiken. Allt kan inte regleras helt enkelt. Jag hatar skrikande barn till exempel och det gör säkert många andra med men man kan ju inte förbjuda det och att börja bråka om det kommer sannolikt bara leda till mer stå-hej.

När jag talar telefon i det offentliga så gör jag det i normal samtalston så om folk stör sig på att de bara hör halva konversationen eller att jag talar ett språk de inte förstår ska de inte lägga sig i. Om någon är allt för högljudd kan man gott säga till men finns en ganska stor gråzon tyvärr. Arga blickar och hörlurar är väl vad man kan göra då.

Folk kan fjärta, tjäbbla, käka chips och en hel del andra saker i kollektivtrafiken utan att man har någon befogenhet att stoppa dem. Man kan säga ifrån ibland men inte alltid. Säger man ifrån hjälper det heller inte alltid. Är det inte direkt mot reglerna finns inte mycket att göra.

Jag har sagt ifrån ett par gånger när föräldrar låter sina barn spela Ipad-spel med ljudet på eller några skitungar spelar musik på mobilen utan hörlurar men 90% av alla gånger man stör sig på någon så kan man faktiskt inte göra så mycket. Att tala telefon är helt tillåtet och som mest kan man önska att folk hade vett nog att inte skrika.

Så hörlurar är tyvärr bästa lösningen vad gäller ljudföroreningar. Det och att försöka ha lite överseende med att folk är idioter istället för att gå och bli arg. Man kan inte låta varenda idiot som talar på telefon för högt förstöra ens humör likt en draggspelsspelande zigenare som kliver på tåget efter en lång arbetsdag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback