Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-22, 00:20
  #1
Medlem
Tjo!

Nån som har tips på vad jag kan göra mot min rygg?
Har ont längst ner av ryggen på vänstra sidan, som sedan stiger säg upp mot vänstra skuldran och gör ont som fan och obehagligt.
Vill påpeka att det bara är i vänstra sidan av ryggen och inte högra.
Har inte ont i benen eller något.

Vilka ska man gå till om man vill kolla upp detta? Naprapat,kiropraktor,sjukgymnast osv? Vilka är bäst?
Citera
2018-02-22, 01:33
  #2
Medlem
Svårt att avgöra. Du bör nog vända dig till din närmaste vårdcentral.

Läkaren där får avgöra, och kan sedan ge remiss till sjukgymnast eller vad som kan tänkas vara aktuellt.

Kan vara inre organ om smärtan är intensiv.

Tränar du mycket?
Citera
2018-02-22, 02:11
  #3
Medlem
Eko-Krigarens avatar
Det är med största sannolikhet en nerv som är i kläm, gå till en sjukgymnast. Efter att du fått diagnos och rehab övningar av honom kan du eventuellt söka dig vidare, vårdcentralar kan generellt ingenting om ryggsmärtor om det inte är väldigt tydligt varför du har ont.

Med hopp om mindre ryggproblem
Eko Krigaren
Citera
2018-02-22, 03:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Svårt att avgöra. Du bör nog vända dig till din närmaste vårdcentral.

Läkaren där får avgöra, och kan sedan ge remiss till sjukgymnast eller vad som kan tänkas vara aktuellt.

Kan vara inre organ om smärtan är intensiv.

Tränar du mycket?

Tack för tipset! Tränar knappt aldrig.
Citera
2018-02-22, 03:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-Krigaren
Det är med största sannolikhet en nerv som är i kläm, gå till en sjukgymnast. Efter att du fått diagnos och rehab övningar av honom kan du eventuellt söka dig vidare, vårdcentralar kan generellt ingenting om ryggsmärtor om det inte är väldigt tydligt varför du har ont.

Med hopp om mindre ryggproblem
Eko Krigaren

Tror också det kan vara att det är nåt som är klämt. Okej får göra så! Tack!
Citera
2018-02-22, 03:31
  #6
Medlem
Låt din distriktsläkare undersöka dig för att ställa den mest korrekta diagnosen och ge den bästa behandlingen! Lycka till och hoppas att dina besvär släpper snart!
Citera
2018-02-22, 10:07
  #7
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellekamin
Tack för tipset! Tränar knappt aldrig.

Där har du problemet. Rör på dig.
Citera
2018-02-22, 17:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Där har du problemet. Rör på dig.

Har varit ute och gått väldigt mycket men hjälper ändå inte.
Citera
2018-02-22, 17:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neptunas
Låt din distriktsläkare undersöka dig för att ställa den mest korrekta diagnosen och ge den bästa behandlingen! Lycka till och hoppas att dina besvär släpper snart!

Hur vet jag vem som är min distriktsläkare?
Citera
2018-02-23, 02:41
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellekamin
Hur vet jag vem som är min distriktsläkare?
Kontakta din vårdcentral.

Om du inte är listad hos någon så leta upp en som ligger i närheten (alternativt fråga din omgivning om de kan rekommendera någon) . Be sedan att få lista dig där samt be om en läkartid.
Citera
2018-02-24, 18:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Kontakta din vårdcentral.

Om du inte är listad hos någon så leta upp en som ligger i närheten (alternativt fråga din omgivning om de kan rekommendera någon) . Be sedan att få lista dig där samt be om en läkartid.

Tack! Joda de är jag, ska kolla upp detta så man blir av med skiten nån gång, tack!
Citera
2018-02-24, 22:50
  #12
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Omöjligt att svara på vad du lider av men fel sitter ofta i ändan har jag hört Felet kan sitta på motsatt sida mot där man har smärtan. Gissningsvis nån muskel som är tajt och klämmer på nerver. Tänk på din livsstil, du kanske sitter med armarna framför dig mycket vid datorn, kör bil ofta eller liknande i en ensidig kroppsställning. Vårdcentraler är i mitt tycke cykelreperatörer
Jag skulle satsa på en kiropraktor som även har samverkan med en massage-terapeut om det existerar i Sverige?
Här är en länk till en sida med videos på olika stretch-övningar på alla möjliga problem i kroppen. Stretching är alltid bra.
Gissar på att detta kan vara något för dig om nu inte smärtan är outhärdlig, annars så finns det andra övningar där på sidan i en lång lista.
https://www.diyjointpainrelief.com/s...in-relief.html

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback