Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-21, 20:35
  #1
Medlem
feemaxxxs avatar
Hade just en diskussion med min vän angående apelsinskalning. När jag skalar greppar jag runt apelsinen trycker in lång-och ringfingret/naglarna in i skalet oh drar. Min vän blev skogstokig och menade att det var inte alls bra. Hon trycker in tummen/nageln när hon skalar. Tar lite längre tid, men blir inte så kladdigt av ursprutande saft som med min metod.

Hur gör ni?
Citera
2018-02-21, 20:39
  #2
Medlem
Tumnageln precis under toppen, så får man ut det mesta av den vita strängen också direkt.
Citera
2018-02-21, 20:51
  #3
Medlem
Europes avatar
Hennes metod kräver väl dock att man har någon nagel att tala om?

I förbigående är naglarnas undersidor bakteriehärdar. Jag brukar helt enkelt skära apelsinen i klyftor med en vass kniv, för att sedan äta fruktköttet direkt från skalet. Jag brukar böja bort skalet lite grann vid den lite torrare kanten i klyftans 'spets' och sedan ta tag i den lösa kanten med mina tänder och dra av hela biten fruktkött i munnen. Det brukar högst läcka några få droppar apelsinsaft när jag skär apelsinen (mängden beror lite på hur pass saftiga de är, så länge kniven verkligen är vass) och inte läcka något alls när jag sedan äter apelsinen. Jag har alltid kört den stilen, då jag avskyr att bli kladdig om fingrarna.
Citera
2018-02-21, 20:58
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag masserar apelsinen länge och metodiskt så att skalet blir mjukt och lossnar lättare.

Sedan biter jag ett hål i skalet vid ekvatorn och skalar av några varv med tummen så att endast polerna har en varsin liten hätta kvar. Sedan lyfter jag försiktigt av dessa och får då med lite lirkande med den vita strängen.

Ja. Det är noga med det där!
Citera
2018-02-21, 21:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag masserar apelsinen länge och metodiskt så att skalet blir mjukt och lossnar lättare.

Sedan biter jag ett hål i skalet vid ekvatorn och skalar av några varv med tummen så att endast polerna har en varsin liten hätta kvar. Sedan lyfter jag försiktigt av dessa och får då med lite lirkande med den vita strängen.

Ja. Det är noga med det där!

Samma.
Citera
2018-02-21, 21:22
  #6
Medlem
kumlafucker84s avatar
Som din kompis gör.
Citera
2018-02-21, 21:26
  #7
Medlem
sojapojkes avatar
Riktiga män hugger i med tänderna för att bilda första "hålet", så kan man sedan enkelt skala med händerna efter. Om man bildar "hålet" med händerna så har man en väldigt feminin hjärna om man är kille. Värt att tänka på.
Citera
2018-02-21, 21:28
  #8
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Hennes metod kräver väl dock att man har någon nagel att tala om?

I förbigående är naglarnas undersidor bakteriehärdar. Jag brukar helt enkelt skära apelsinen i klyftor med en vass kniv, för att sedan äta fruktköttet direkt från skalet. Jag brukar böja bort skalet lite grann vid den lite torrare kanten i klyftans 'spets' och sedan ta tag i den lösa kanten med mina tänder och dra av hela biten fruktkött i munnen. Det brukar högst läcka några få droppar apelsinsaft när jag skär apelsinen (mängden beror lite på hur pass saftiga de är, så länge kniven verkligen är vass) och inte läcka något alls när jag sedan äter apelsinen. Jag har alltid kört den stilen, då jag avskyr att bli kladdig om fingrarna.

Detta, om jag har bråttom. Vill jag ha en mer helgjuten apelsinupplevelse, villet jag ofta vill, så skalar jag med vass kniv, tärnar därefter apelsinen och sopar ner bitarna i en liten skål för att sedan äta medelst gaffel. Smidigt och civiliserat.
Citera
2018-02-21, 21:28
  #9
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag använder pekfingret till att öppna den, sen så skalar jag upp den med pek- och långfinger. Det är en väldigt viktig process att dra bort alla vita hinnor med hjälp av tumme och pekfinger, också.
Citera
2018-02-21, 21:29
  #10
Medlem
Det gäller i princip att tillgodogöra sig köttet utan att röra det giftiga skalet.
Citera
2018-02-21, 22:43
  #11
Medlem
ICUMBLOODs avatar
Istället för att grisa med mina naglar använder jag en apelsinskalare som funnits med sedan typ 80-talet.
Funkar bra.
https://www.google.se/imgres?imgurl=...act=mrc&uact=8
Citera
2018-02-22, 06:41
  #12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICUMBLOOD
Istället för att grisa med mina naglar använder jag en apelsinskalare som funnits med sedan typ 80-talet.
Funkar bra.
https://www.google.se/imgres?imgurl=...act=mrc&uact=8

Har du alltid en sån i fickan?

Om inte, vägrar du då att äta apelsin? Kanske låter du då någon annan skala den åt dig? Eller har du kanske ändå en egen apelsinhandskalningsteknik, månne? Frågorna hopar sig!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback