Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-21, 19:39
  #1
Medlem
Wachtmans avatar
SvD publicerade idag en artikel om Akilov och hur han inte är en sann uttolkare av islam. Påståendet backas upp av Mohammad Fazlhashemi, forskare inom islamisk teologi på Uppsala Universitet:

Citat:
Bland annat visar den åtalades påstående om att jihad är att jämställa med islams så kallade fem pelare, att Rakhmat Akilov saknar grundläggande kunskaper om religionen, menar Mohammad Fazlhashemi.

I takt med att sådant som terrordåd begås i islams namn flödar det i media och sociala medier hur terroristerna/förövarna med islam som religiös bakgrund inte är sanna uttolkare, utan mer "vilsna" och "galna" (alltså ett sätt att avväpna de religiösa aspekterna). Stämmer verkligen denna bild? Ligger det inte till som så att det finns politiska intressen i att inte närma sig det faktum att islam som religion är i grund och botten våldsam och problematisk?

Val av forum motiveras av det faktum att jag ser hela frågan som politiskt förankrad, där man på ett medvetet plan försöker koppla bort religiösa aspekter i sådant som terrorbrott för att på så vis inte skapa politiska debatter som kan försvåra framtida integrationer i samhället.

Edit: Här är källan: https://www.svd.se/teologiprofessor-...kan-inte-islam.
__________________
Senast redigerad av Wachtman 2018-02-21 kl. 19:51.
Citera
2018-02-21, 19:43
  #2
Medlem
BewilderedHulders avatar
Idiotiskt påstående då det inte finns någon sammanhållande kraft för islam och den falska profetens skrifter är fria att tolkas precis hur bokstavligt som helst.
Citera
2018-02-21, 19:44
  #3
Medlem
Dofternas avatar
Bara tanken på att det skulle finnas en "sann" islam, eller en "sann" kristendom för den delen, är så jävla dum att det finns inte.
Säger Akilov att han är muslim som bedriver ett islamistiskt krig så är det så. Det kan ingen ta ifrån honom.

För övrigt bör TS länka till källan.
Citera
2018-02-21, 19:46
  #4
Medlem
M Nordströms avatar
Han är en sann muslim som följer koranen och vill mörda otrogna.
Citera
2018-02-21, 19:48
  #5
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Idiotiskt påstående då det inte finns någon sammanhållande kraft för islam och den falska profetens skrifter är fria att tolkas precis hur bokstavligt som helst.

Ingen sammanhållande kraft? Det finns inte flera olika versioner av sharialagarna, skillnaderna mellan sunni och shia är mikroskopiska.

För ALLA muslimer så är mohammed den ULTIMATA förebilden, han var en massmördare som bl.a gifte sig med Aisha, en sexårig flicka.

Om det inte finns en sammanhållande kraft, hur kommer det sig då att islam inte har börjat att reformeras fast det finns 1,7 MILJARDER individer som tror på denna ideologi?
Citera
2018-02-21, 19:50
  #6
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Bara tanken på att det skulle finnas en "sann" islam, eller en "sann" kristendom för den delen, är så jävla dum att det finns inte.
Säger Akilov att han är muslim som bedriver ett islamistiskt krig så är det så. Det kan ingen ta ifrån honom.

För övrigt bör TS länka till källan.

om jag kallar mig hindu, är jag det då..?
Citera
2018-02-21, 19:50
  #7
Medlem
Var och när började det med att illdåd i islams namn alltid ursäktas, men att detta aldrig sker med illdåd från nazismen?

Har judemakten i världen bytta ut mot dolda islamister i regeringar?

Är inte Satan den skickligaste förföraren och lögnaren utav alla?
Citera
2018-02-21, 19:52
  #8
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ingen sammanhållande kraft? Det finns inte flera olika versioner av sharialagarna, skillnaderna mellan sunni och shia är mikroskopiska.

För ALLA muslimer så är mohammed den ULTIMATA förebilden, han var en massmördare som bl.a gifte sig med Aisha, en sexårig flicka.

Om det inte finns en sammanhållande kraft, hur kommer det sig då att islam inte har börjat att reformeras fast det finns 1,7 MILJARDER individer som tror på denna ideologi?

Just därför har den inte reformerats.
Citera
2018-02-21, 19:52
  #9
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Bara tanken på att det skulle finnas en "sann" islam, eller en "sann" kristendom för den delen, är så jävla dum att det finns inte.
Säger Akilov att han är muslim som bedriver ett islamistiskt krig så är det så. Det kan ingen ta ifrån honom.

För övrigt bör TS länka till källan.

Ja snart så måste man ha ett betyg från SS för att kunna definieras som nazist.

Mycket möjligt att han är "en dålig" muslim, jag tror att hans familj har fått betalt för dådet han har utfört och att detta har vart hans yttersta motivation, självfallet så är dessa muslimska mäns mindervärdeskomplex och ideologi där icke muslimer ses som kackerlackor och slavar inte det minsta hinder utan en drivkraft som gör detta sjuka dåd möjligt.
Citera
2018-02-21, 19:53
  #10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
om jag kallar mig hindu, är jag det då..?

Ja, om du anser att du är det.
Citera
2018-02-21, 19:53
  #11
Medlem
Kanske mördaren är den sanna muslimen och Mohammad Fazlhashemi är den falske? Vem vet? Vem bryr sig?

Utlänningar mördar (svenskar) i religionens namn. I Sverige.

Det vet vi.
Citera
2018-02-21, 19:58
  #12
Medlem
Wachtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
För övrigt bör TS länka till källan.

Källa nu bifogad.

Aftonbladet har också publicerat en artikel som bortförklarar Akilov. Jag tycker att det är extremt tydligt att svenska medier försöker förminska de religiösa aspekterna kring terrordådet:

Citat:
På frågan om han har något att säga till dem som varje dag lever med ångesten och skräcken över det som skett blir svaret:
– Nej, det är den allsmäktige Allah som kommer att döma oss och som kommer att förklara för oss vad vi gjorde för fel.

Citat:
Efter förhandlingen ansåg Schaub att Akilov saknar kunskap om islam och att han framstår som förvirrad.
– Han är fullkomligt vilseledd. Jag tycker att det kom fram bra att han har haft en självisk tanke med den här handlingen, sade Schaub.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sas-om-sin-tro
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback