Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-22, 22:58
  #49
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Folk har inte kommit till insikt ännu. Man tror att svackan är relativt svag ännu. Vilket är fel.

I Stockholm; nyproduktion, tvåa, 48 kvadrat, 6 395 000. Prissänkt 12%.
Ett sådant lyxprojekt behöver sänkas snarare 25-35% om det ska bli sålt.

För majoriteten av befolkningen är 6,4 miljoner en sjuk summa. Även om man tjänar 50k+ i månaden. Man skulle behöva amortera över 11k i månaden i ett år för att betala för 1 kvadratmeter.
Ytterligare 47 år för att amortera av hela lånet. Och detta är exklusive avgift till föreningen och eventuella ränte och boendekostnader.
Dessutom är risken stor att det inte finns några köpare som är villiga att betala lika mycket för lägenheten på medelkort sikt.
Citera
2018-10-25, 15:42
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Föreningens skuldsättning dyker upp i månadsavgiften.
På så vis tas den hänsyn till då den ingår i utgift för boende.

Är månadsavgiften hög kan man låna mindre till köpeskilling för samma boendeutgift.

Kan också vara en förening med höga ambitioner på amortering. Mina iakttagelser av två snarlika bostadsrättsföreningar med olika avgifter och belåningsgrader är att varken lån eller månadsavgift har någon märkbar påverkan på priset. Tvärtom är det föreningen som har större lån och högre avgift som har de dyraste lägenheterna.
Citera
2018-10-25, 19:57
  #51
Avstängd
Ska bjuda på en lite mer positiv historia så här i bubbeltider.

Granne i porten/BRF brevid min. Köpte för 2 år sedan. Sålde häromdagen efter bara 1 visning gick ca 5% plus. Upp 12% från begärt pris. Han var rätt förvånad och påstod att även mäklaren var detta. Men visst fin 3a högst upp i fastighet från tidigt 1900-tal i lågt skuldsatt förening. Finns säkerligen mer svårsålda objekt i området , kungsholmen (runt Rådhuset) .
Citera
2018-12-09, 10:56
  #52
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Fortfarande sjuka utpriser på bostäder. Jag kan inte förklara 1,850,000 för 21 kvadratmeter boyta ute i Svinninge i Österåker kommun. Kan ni? För jag skiter i sådant här:

"Studiohus med direkt närhet till hav och natur med en väldesignad arkitektur i New England-stil. Inom kort räckhåll nås badstrand och möjlighet till båtplats."

För man ska väl jobba någonstans också?

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...us-12-15115535
Citera
2018-12-09, 11:01
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Fortfarande sjuka utpriser på bostäder. Jag kan inte förklara 1,850,000 för 21 kvadratmeter boyta ute i Svinninge i Österåker kommun. Kan ni? För jag skiter i sådant här:

"Studiohus med direkt närhet till hav och natur med en väldesignad arkitektur i New England-stil. Inom kort räckhåll nås badstrand och möjlighet till båtplats."

För man ska väl jobba någonstans också?

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...us-12-15115535

21 kvadrat. "Möjlighet till båtplats"
Jo, för studenter brukar ju vilja ha någonstans att lägga till sin båt
Fantasipris.
Citera
2018-12-09, 14:24
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Fortfarande sjuka utpriser på bostäder. Jag kan inte förklara 1,850,000 för 21 kvadratmeter boyta ute i Svinninge i Österåker kommun. Kan ni? För jag skiter i sådant här:

"Studiohus med direkt närhet till hav och natur med en väldesignad arkitektur i New England-stil. Inom kort räckhåll nås badstrand och möjlighet till båtplats."

För man ska väl jobba någonstans också?

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...us-12-15115535

Sanslöst. Det är alltså inte ett fristående hus med mark, utan en bostadsrätt. I trä, utan en vettig grund och med kraftig insyn.

Priset är minst en miljon för högt.
Citera
2018-12-09, 15:07
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Fortfarande sjuka utpriser på bostäder. Jag kan inte förklara 1,850,000 för 21 kvadratmeter boyta ute i Svinninge i Österåker kommun.
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Fantasipris.
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Priset är minst en miljon för högt.
Då antar jag att det betyder att ni kan starta ett bolag och leverera bostäder 1 MSEK billigare.

Varför har ni inte redan gjort det?
Citera
2018-12-09, 15:19
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Då antar jag att det betyder att ni kan starta ett bolag och leverera bostäder 1 MSEK billigare.

Varför har ni inte redan gjort det?

Nej tack. Jag har redan ett arbete jag trivs med. Har inga ambitioner på att bli byggherre

Det krävs ingen doktorsexamen för att inse att 1,9 miljoner för 21 kvadrat ute i bushen är helt åt helvete.
Citera
2018-12-09, 18:24
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Fortfarande sjuka utpriser på bostäder. Jag kan inte förklara 1,850,000 för 21 kvadratmeter boyta ute i Svinninge i Österåker kommun. Kan ni? För jag skiter i sådant här:

"Studiohus med direkt närhet till hav och natur med en väldesignad arkitektur i New England-stil. Inom kort räckhåll nås badstrand och möjlighet till båtplats."

För man ska väl jobba någonstans också?

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-...us-12-15115535

Klart udda objekt! Kanske något för en ensamstående pensionär som säljer något själv och inte behöver låna. Då blir det ju en låg månadskostnad för att vara ett ”hus”. Men 21 kvm kan nog vara i minsta laget för dessa.
Citera
2018-12-09, 18:58
  #58
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Då antar jag att det betyder att ni kan starta ett bolag och leverera bostäder 1 MSEK billigare.

Varför har ni inte redan gjort det?

Den där Alpha. Vad tror han att han är?

Är hans fråga ett giltigt och seriöst menat argument för att 1,850,000 för 21 kvadrat ute i Svinninge är ett rimligt pris????
Citera
2018-12-18, 19:39
  #59
Medlem
TredjeSolens avatar
Priserna på bostäder i Sverige sägs ha gått ner 1% i november. Det är den iaktagelsen jag gjort.
Citera
2019-04-24, 19:31
  #60
Medlem
colberttts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeSolen
Priserna på bostäder i Sverige sägs ha gått ner 1% i november. Det är den iaktagelsen jag gjort.

INTE JAG HELLER.
TVI VALE VAD JAG ÄR LESS. Samlat ihop en stor summa jävla pengar för att försöka få lånelöfte. SÅ FÅR JAG DET. TROR I MIN ENFALD ATT ALLA PROBLEM ÄR LÖSTA. SÅ BUDAR JAG PÅ LÄGENHETER - men det är alltid nån jävla fittunge som bjuder helt sinnessjuka summor över. I går var jag på visning. Det var bara jag och nån till där. Enda visningen so far. Så väntar jag hela jävla förmiddagen att mäklarjäveln ska ringa. Så ringer hon och ba ”ja asså säljaren har fått ett bud han inte kan tacka nej till” då är det nån jävla fittunge som har budat 320k ÖVER UTROPSPRIS. FRÅN INGENSTANS. Jag blir så JÄVLA TRÖTT.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback