Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-21, 13:11
  #1
Medlem
Tjena!

Alltid varit skoltrött och inte tagit tag i mina studier ordentligt.
Har nu hunnit bli 37 och känner att jag vill ta tag i livet och skaffa mig ett bättre jobb (just nu är jag säljare).

Hur går jag dock till väga??

Har sökt runt på nätet och om jag förstår allt rätt så var det inte bra att jag fick ett slutbetyg när jag tog studenten, för nu kan jag inte läsa upp detta betyg. Eller har jag fel??

Målet är att läsa upp betygen ( om det nu går) och därefter läsa på högskola.
Citera
2018-02-21, 13:15
  #2
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Tjena!

Alltid varit skoltrött och inte tagit tag i mina studier ordentligt.
Har nu hunnit bli 37 och känner att jag vill ta tag i livet och skaffa mig ett bättre jobb (just nu är jag säljare).

Hur går jag dock till väga??

Har sökt runt på nätet och om jag förstår allt rätt så var det inte bra att jag fick ett slutbetyg när jag tog studenten, för nu kan jag inte läsa upp detta betyg. Eller har jag fel??

Målet är att läsa upp betygen ( om det nu går) och därefter läsa på högskola.
Gör högskoleprovet och gå den vägen.
Citera
2018-02-21, 13:19
  #3
Medlem
Det är väl många som läser upp sina slutbetyg på t.ex. Komvux?

Men som föregående är ju Högskoleprovet en väg fram.
Citera
2018-02-21, 13:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Gör högskoleprovet och gå den vägen.


Vad jag hört så är högskoleprovet svårt som fan och jag har inte pluggat sen jag tog studenten.
Kanske inte det lättaste då
Citera
2018-02-21, 13:26
  #5
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Vad jag hört så är högskoleprovet svårt som fan och jag har inte pluggat sen jag tog studenten.
Kanske inte det lättaste då
Kanske dags att börja plugga då. Du måste ju börja någon gång.
Citera
2018-02-21, 13:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Tjena!

Alltid varit skoltrött och inte tagit tag i mina studier ordentligt.
Har nu hunnit bli 37 och känner att jag vill ta tag i livet och skaffa mig ett bättre jobb (just nu är jag säljare).

Hur går jag dock till väga??

Har sökt runt på nätet och om jag förstår allt rätt så var det inte bra att jag fick ett slutbetyg när jag tog studenten, för nu kan jag inte läsa upp detta betyg. Eller har jag fel??

Målet är att läsa upp betygen ( om det nu går) och därefter läsa på högskola.


Vad definierar du som ett bättre jobb? Mera avlönat? Roligare arbetsuppgifter? Lättare arbete? Mera utmanande..?

Vad för typ av säljare jobbar du som? butik? telefon? fält?

Jag har jobbat i ganska blandade områden, butikssäljare, telefon (varade bara någon vecka, inte alls roligt), skadedjurssanerare, post & transport, industri, lager.. om man inte bara är fixerad på hur mycket pengar man tjänar, så är ett jobb man trivs med högt värderat.
Citera
2018-02-21, 13:30
  #7
Medlem
BarryHeros avatar
Plugga upp dina gamla gymnasiebetyg låter som en osmidig lösning. Betydligt bättre att sikta in sig på högskoleprovet.

Även om man får ett mediokert resultat på HP (typ 1.0-1.1) räcker det ofta långt längre än de flesta gymnasiebetyg. Själv fick jag 1.4 utan att ens förbereda mig och kom in på juristlinjen med de poängen. Om du sätter dig och förbereder dig lite bör du kunna få minst 1.4.

Lycka till!
Citera
2018-02-21, 13:31
  #8
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Vad jag hört så är högskoleprovet svårt som fan och jag har inte pluggat sen jag tog studenten.
Kanske inte det lättaste då

Jag vet inte om det finns så många fler alternativ om du har ett fullständigt gymnasialt slutbetyg som är giltigt. Fast allting beror ju på vad du vill studera för utbildning. Vilka utbildningar är du intresserad av?
Citera
2018-02-21, 13:36
  #9
Medlem
Det lättaste är att du pluggar inför högskoleprovet och skriver över 1,0. Då kommer alla chanser vara lättare att ta sig någonstans inom den akademiska stegen.
Citera
2018-02-21, 13:36
  #10
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Tjena!

Alltid varit skoltrött och inte tagit tag i mina studier ordentligt.
Har nu hunnit bli 37 och känner att jag vill ta tag i livet och skaffa mig ett bättre jobb (just nu är jag säljare).

Hur går jag dock till väga??

Har sökt runt på nätet och om jag förstår allt rätt så var det inte bra att jag fick ett slutbetyg när jag tog studenten, för nu kan jag inte läsa upp detta betyg. Eller har jag fel??

Målet är att läsa upp betygen ( om det nu går) och därefter läsa på högskola.
Kan du inte göra högskoleprovet?
Citera
2018-02-21, 13:37
  #11
Medlem
Börja med att fundera på vad du skulle vilja göra istället. Kolla därefter upp vad som krävs för HP-resultat för den utbildningen och börja i den ändan. Som skrivits tidigare så behövs sällan ett ouppnåligt resultat på HP för att komma in på utbildningar som har sjuka krav om man söker med gymnasiebetyg.
Citera
2018-02-21, 13:48
  #12
Medlem
Mellyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Tjena!

Alltid varit skoltrött och inte tagit tag i mina studier ordentligt.
Har nu hunnit bli 37 och känner att jag vill ta tag i livet och skaffa mig ett bättre jobb (just nu är jag säljare).

Hur går jag dock till väga??

Har sökt runt på nätet och om jag förstår allt rätt så var det inte bra att jag fick ett slutbetyg när jag tog studenten, för nu kan jag inte läsa upp detta betyg. Eller har jag fel??

Målet är att läsa upp betygen ( om det nu går) och därefter läsa på högskola.


Komvux, komvux, komvux. Jag fick gå den vägen (är 30 år idag) då jag också var skoltrött. Nu har jag två utbildningar tack vare komvux. Kurserna är inte så svåra heller om du är lagom duktig och lägger ner tid och energi på uppgifterna. Har MVG/A i alla mina kurser. En del kan du läsa på distans också om det skulle vara bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback