Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-21, 11:49
  #1
Medlem
Ezels avatar
Jag hoppas att någon är duktig på föreningsformalia.

Vår förening genomförde ett lite hastigt årsmöte där röstlängden godkändes, inklusive fullmakter som personer hade med sig.
OBS! Vi gick inte igenom fullmakterna och läste dem ordentligt var för sig utan det var mer åt hållet att folk ropade upp och sa "Jag har fullmakt från Sven, Ove, Uno" och viftade lite med utskrivna papper.
Ursäkta vår extrema amatörmässigt.

En hel mängd viktiga besluts tog. En del beslut som många av våra medlemmar inte är nöjda med.

Nu, i efterhand, så har jag fått se fullmakterna, och det visar sig att de är väldigt luddigt skrivna och en del av dem känns rakt av felaktiga.

Får vi helt enkelt stå vårt kast att vi inte mer noggrant granskade fullmakterna och dess innebörd vid röstlängdens uppförande?

Eller finns det något sätt att ogiltigförklara besluten tagna på årsmötet med hänvisning till de felaktiga fullmakterna? Hur gör man i så fall det på bästa sätt?


(Jag har läst igenom våra stadgar och där står inte ett enda ord om varken fullmakter eller 'felaktigt bokförda beslut' över huvudtaget tyvärr.)
Citera
2018-02-21, 12:06
  #2
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Jag hoppas att någon är duktig på föreningsformalia.

Vår förening genomförde ett lite hastigt årsmöte där röstlängden godkändes, inklusive fullmakter som personer hade med sig.
OBS! Vi gick inte igenom fullmakterna och läste dem ordentligt var för sig utan det var mer åt hållet att folk ropade upp och sa "Jag har fullmakt från Sven, Ove, Uno" och viftade lite med utskrivna papper.
Ursäkta vår extrema amatörmässigt.

En hel mängd viktiga besluts tog. En del beslut som många av våra medlemmar inte är nöjda med.

Nu, i efterhand, så har jag fått se fullmakterna, och det visar sig att de är väldigt luddigt skrivna och en del av dem känns rakt av felaktiga.

Får vi helt enkelt stå vårt kast att vi inte mer noggrant granskade fullmakterna och dess innebörd vid röstlängdens uppförande?

Eller finns det något sätt att ogiltigförklara besluten tagna på årsmötet med hänvisning till de felaktiga fullmakterna? Hur gör man i så fall det på bästa sätt?

(Jag har läst igenom våra stadgar och där står inte ett enda ord om varken fullmakter eller 'felaktigt bokförda beslut' över huvudtaget tyvärr.)

Är medlemmarna och styrelsen överens om att fullmakterna är ogiltiga? Är medlemmarna och styrelsen överens om att mötet därmed inte var beslutsmässigt? I så fall kan det enkelt konstateras att ett olyckligt formfel har ägt rum. Därmed borde styrelsen snarast utlysa extrastämma och i kallelsen förklara att årsmötets besluts är ogiltiga till följd av detta formfel.

Om det däremot finns skilda meningar mellan de medlemmar som blev nedröstade (minoriteten) och majoriteten/styrelsen blir saken värre. Då skulle jag råda minoriteten att kontakta föreningens revisorer. Dessa har nämligen inte bara till uppgift att granska styrelsens hantering av föreningens ekonomi, utan också att granska huruvida styrelsen agerar formellt korrekt, exempelvis i samband med föreningsstämmor.

Alltså: försök i första hand förmå styrelsen att utlysa extraordinarie stämma och om det inte lyckas, kontakta föreningens revisorer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback