Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-20, 22:11
  #1
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Jag har läst på diverse sidor att intel-mac:arna har cpu:n fastlöddade – vilket gör det svårare att byta ut. Går det (med lite tålamod) att ta loss cpu:n och byta till en bättre version som Macintosh stödjer? Har någon testat?

Tack på förhand!
Citera
2018-02-20, 22:15
  #2
Medlem
Du ger oss ingen info.

Vilken Mac? Viken cpu till vilken annan?

Kan du något om det här?
Citera
2018-02-20, 22:17
  #3
Medlem
Och herregud de har inte hetat Macintosh sedan Clinton var president.

Intel har de haft i över 10 år.
Citera
2018-02-20, 22:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Jag har läst på diverse sidor att intel-mac:arna har cpu:n fastlöddade – vilket gör det svårare att byta ut. Går det (med lite tålamod) att ta loss cpu:n och byta till en bättre version som Macintosh stödjer? Har någon testat?

Tack på förhand!

Har det varit en Stationär Mac Pro eller Imac men bärbara har jag aldrig hört talas om
att dom moddar.Sen alltid lättare få svar när man berättar vad man har för modell
år 13 /15 tum mm
Jag skulle rekommendera att du ställer frågan på ett MacForum
Citera
2018-02-20, 22:52
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Jag har läst på diverse sidor att intel-mac:arna har cpu:n fastlöddade – vilket gör det svårare att byta ut. Går det (med lite tålamod) att ta loss cpu:n och byta till en bättre version som Macintosh stödjer? Har någon testat?

Tack på förhand!

Glöm det. Det blir billigare att köpa en ny än att betala timpenningen till någon som har utrustningen för att ens teoretiskt göra det.

https://goo.gl/images/UVYRLc

Så ser undersidan på en BGA (Ball Grid Array) ut. Varje prick är en lödpunkt som alltså sitter på undersidan av kapseln. Avståndet mellan bollarna är under 0,5mm

När man löder dessa sätter monterar man alla komponenter mekaniskt så de hålls fast av lödpasta eller förankras med lim. Därefter kör man hela kortet genom en ugn som smälter alla lödpunkter på en och samma gång.

Det är inte omöjligt att byta ut en BGA... men det är jävligt komplicerat och kräver massor av utrustning.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-02-20 kl. 22:59.
Citera
2018-02-21, 02:04
  #6
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Glöm det. Det blir billigare att köpa en ny än att betala timpenningen till någon som har utrustningen för att ens teoretiskt göra det.

https://goo.gl/images/UVYRLc

Så ser undersidan på en BGA (Ball Grid Array) ut. Varje prick är en lödpunkt som alltså sitter på undersidan av kapseln. Avståndet mellan bollarna är under 0,5mm

När man löder dessa sätter monterar man alla komponenter mekaniskt så de hålls fast av lödpasta eller förankras med lim. Därefter kör man hela kortet genom en ugn som smälter alla lödpunkter på en och samma gång.

Det är inte omöjligt att byta ut en BGA... men det är jävligt komplicerat och kräver massor av utrustning.

Tack för ditt svar! Jag förstår nu varför man inte kan byta CPU på sin MacBook. Jag har nu också läst lite grann om BGA på Wikipedia och har lärt mig ett o annat. Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback