Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 21:48
  #1
Medlem
Hejhej.

Smaken och tondövheten varierar men under de senaste åren så har jag vid många tillfällen uppmärksammat att ljudkaraktären i hörlurar av typen on ear och over ear låter dunkadunka vid avnjutande av musik. Basen är nästan alltid förhöjd några decibel i nya hörlurar idag tycker jag det låter som. Ibland är det även ganska kraftig diskant tillsammans med den framträdande basen. Därmed är det svårt att få riktigt tydlig återgivning av mellanregistret eller tryck i detsamma.

Frekvensgången förändras ofta inte jättemycket vid lyssnande på låg volym via olika hörlursförstärkare och ljudkällor är min uppfattning, de hörlurar som dunkar fram mycket bas eller låter mörkt/dovt gör detta oavsett vilken källa/förstärkare som används även om vissa mindre nyansskillnader finns. Jag har främst provlyssnat och ibland köpt lågprishörlurar och hörlurar i medelprisklass d.v.s. i spannet ca 100 kr - 1.500 kr. Dyrare lurar har jag inte mycket erfarenhet av.

Det här fenomenet med hissad bas bekräftas även av mätningar som görs vid tester idag. De frekvenskurvor som finns att avläsa på internet och i datablad visar ofta att basen är höjd några decibel i förhållande till mellanregistret. I prisklassen ett par hundra svenska kronor och uppåt så finns det ofta grafer att hitta på nätet.

Drivenheterna/elementen som sitter i dagens hörlurar är generellt ofta bättre än äldre diton. Mer dynamik, större frekvensomfång och lägre dist och i ibland även högre verkningsgrad är det. Så i någon mening har den tekniska utvecklingen gått framåt. Men totalt sett så är det ändå tveksamt om man får mer pang för pengarna idag jämfört med förr p.g.a. de där problemen med den ickelinjära frekvensgången anser jag.

Är det så att rak frekvensgång hos hörlurar ofta innebär bra ljud? Eller är det något som jag bara inbillar mej?

Vilka fabrikat/modeller av hörlurar on/over ear har extremt mycket tryck i basen i förhållande till mellanregister? Och vilka är istället neutrala/linjära eller till och med ljusa i ljudkaraktären? Någon som har någon erfarenhet och tips på vilka hörlurar som ska köpas för att få dessa olika ljudkaraktärer?
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-02-20 kl. 21:52.
Citera
2018-02-23, 00:10
  #2
Medlem
Jag innehar just nu bland annat ett par hörlurar av fabrikatet "Connect". Dessa ingår i Överskottsbolagets sortiment och är lågpris. Tror att det är typen over ear det kallas, det är slutna lurar, typ medelstora med 40 mm drivers. Mycket bastryck i dem. Något dämpat mellanregister. Lagom mycket diskantljud. Det är den typen av ljud och frekvensgång som nu är på modet som jag förstått det. Funkar att ha dem för musiklyssning i hemmet om man skruvar ned basen några decibel tycker jag, men som sagt trist att det ska vara nödvändigt att efterjustera ljudsignalen för att slippa imponatorbasen.

Kan recencera några andra hörlurar också senare eventuellt som också låter enligt ovan.
Citera
2018-02-23, 14:10
  #3
Medlem
Citat:
Vilka fabrikat/modeller av hörlurar on/over ear har extremt mycket tryck i basen i förhållande till mellanregister? Och vilka är istället neutrala/linjära eller till och med ljusa i ljudkaraktären? Någon som har någon erfarenhet och tips på vilka hörlurar som ska köpas för att få dessa olika ljudkaraktärer?
Lite exempel, svårt att täcka in alla märken.
(Mycket) tryck i basen: Philips Fidelio X2, Fostex X00, Sony XB500/700/1000 (går dock inte att köpa längre) samt MDR Z7, Beyerdynamic DT770/990, Denon D5000/D7000 (finns oftast hyfsat billigt på begagnatmarknaden, men har gått ur produktion), Audio Technica M50, Audeze LCD-serie.

"Neutrala" (hyfsat, vet inte om det finns några helt neutrala lurar): Sennheiser HD600/650, Beyerdynamic DT880, AKG K712

Ljusa: AKG K701, Sennheiser HD700/800, Audio Technica AD-1000X/2000X, alla Grados lurar.
Citera
2018-02-23, 22:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Lite exempel, svårt att täcka in alla märken.
(Mycket) tryck i basen: Philips Fidelio X2, Fostex X00, Sony XB500/700/1000 (går dock inte att köpa längre) samt MDR Z7, Beyerdynamic DT770/990, Denon D5000/D7000 (finns oftast hyfsat billigt på begagnatmarknaden, men har gått ur produktion), Audio Technica M50, Audeze LCD-serie.

"Neutrala" (hyfsat, vet inte om det finns några helt neutrala lurar): Sennheiser HD600/650, Beyerdynamic DT880, AKG K712

Ljusa: AKG K701, Sennheiser HD700/800, Audio Technica AD-1000X/2000X, alla Grados lurar.
Jag kan lägga till Sennheiser HD558 till listan ovan eftersom jag lyssnat på dessa vid några tillfällen. Dessa har också mörk ljudbild eller "loudnessljud" enligt mitt tycke med framträdande basljud och återhållsamt mellanregister. Leder till lyssningströtthet anser jag. Oväntat mycket bas i dem för att vara lur av öppen typ.

Tack för dessa tips och tyckerier i.a.f! Bl.a. Grados billigare modeller är intressanta eftersom det är lurar med denna ljusare ljudkaraktär som jag just nu saknar i hemmet.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-02-23 kl. 22:40.
Citera
2018-02-23, 23:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jag kan lägga till Sennheiser HD558 till listan ovan eftersom jag lyssnat på dessa vid några tillfällen. Dessa har också mörk ljudbild eller "loudnessljud" enligt mitt tycke med framträdande basljud och återhållsamt mellanregister. Leder till lyssningströtthet anser jag. Oväntat mycket bas i dem för att vara lur av öppen typ.

Tack för dessa tips och tyckerier i.a.f! Bl.a. Grados billigare modeller är intressanta eftersom det är lurar med denna ljusare ljudkaraktär som jag just nu saknar i hemmet.
Skulle ärligt talat råda dig att titta på AKG K701/702 istället, de är rätt bra prissatta på Amazon. Grados billigare lurar (SR60/80) måste moddas en del för att sitta ordentligt, de är rätt obekväma i stock.
Citera
2018-02-24, 00:05
  #6
Medlem
Använd EQ. Finns i de flesta datorer. Men det förutsätter att du inte använder en extern DAC. EQ är den enda lösningen. Då kan du få relativt billiga lurar/högtalare att låta hyfsat. Faktum är att du ska höja nedre mellanregister i de flesta lurar/högtalare, ibland får du sänka basen över ett brett register från 125-150 hz och NERåt. Det är oftast nedre mellanregister (100-500 hz) som fattas för att det ska låta realistiskt, så att mansröster inte låter som kvinnoröster så att säga. Höj nedre mellanregister alltså, sen får du kanske höja högre upp i frekvensområdet också, för att få fram lite mer detaljer.
Citera
2018-02-24, 00:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Använd EQ. Finns i de flesta datorer. Men det förutsätter att du inte använder en extern DAC. EQ är den enda lösningen. Då kan du få relativt billiga lurar/högtalare att låta hyfsat. Faktum är att du ska höja nedre mellanregister i de flesta lurar/högtalare, ibland får du sänka basen över ett brett register från 125-150 hz och NERåt. Det är oftast nedre mellanregister (100-500 hz) som fattas för att det ska låta realistiskt, så att mansröster inte låter som kvinnoröster så att säga. Höj nedre mellanregister alltså, sen får du kanske höja högre upp i frekvensområdet också, för att få fram lite mer detaljer.
Att använda eq antingen i dator eller en fysisk sådan i eventuell stereoanläggning är väl en ganska bra nödlösning som sagt.

Men jag håller inte med om de frekvenssiffror som anges i inlägget. Snarare är det hela mellanregisterområdet ca 300-3000 Hz som är underreprensenterat hos många hörlurar idag i nedre/mellan prissegment. Av oklar anledning..... handlar kanske om att tillverkarna försöker samla poäng initialt vid provlyssning av oerfarna lyssnare. Det låter imponerande vid en första anblick. Och den typen av ljud med vässad bas funkar i bullriga miljöer.

För något årtionde sedan så var problemet det motsatta, det fanns många hörlurar men få som klarade av att återge bas och diskant. Hörlurar hade ofta en topp vid ca 1-5 kHz och det lät bra om man höjde bas och diskant till max på tonkontrollerna. Dessutom var det ibland mer distorsion än musik i lurarna förr.

Det är min personliga åsikt. Hörlurar var på sätt och vis bättre förr, någonstans i övergången mellan det nya och det gamla, ungefär runt sekelskiftet. Sedan har det spårat ur.
Citera
2018-02-24, 01:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Skulle ärligt talat råda dig att titta på AKG K701/702 istället, de är rätt bra prissatta på Amazon. Grados billigare lurar (SR60/80) måste moddas en del för att sitta ordentligt, de är rätt obekväma i stock.
Okej får kolla på dessa då. Men jag vill inte göra nåt förhastat köp den här gången så det blir till att var skeptisk ett tag till. Tack för tipset iaf.
Citera
2018-02-24, 09:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Att använda eq antingen i dator eller en fysisk sådan i eventuell stereoanläggning är väl en ganska bra nödlösning som sagt.

Men jag håller inte med om de frekvenssiffror som anges i inlägget. Snarare är det hela mellanregisterområdet ca 300-3000 Hz som är underreprensenterat hos många hörlurar idag i nedre/mellan prissegment. Av oklar anledning..... handlar kanske om att tillverkarna försöker samla poäng initialt vid provlyssning av oerfarna lyssnare. Det låter imponerande vid en första anblick. Och den typen av ljud med vässad bas funkar i bullriga miljöer.

För något årtionde sedan så var problemet det motsatta, det fanns många hörlurar men få som klarade av att återge bas och diskant. Hörlurar hade ofta en topp vid ca 1-5 kHz och det lät bra om man höjde bas och diskant till max på tonkontrollerna. Dessutom var det ibland mer distorsion än musik i lurarna förr.

Det är min personliga åsikt. Hörlurar var på sätt och vis bättre förr, någonstans i övergången mellan det nya och det gamla, ungefär runt sekelskiftet. Sedan har det spårat ur.
Det är inte oklart varför. Billiga produkter har högre distorsion, och det mänskliga örat är känsligast i mellanregistret, alltså sänker man i mellanregistret för att det inte ska låta illa. Men med en försiktig kalibrering av EQn kan man få det att låta hyfsat, upp till en viss volym. Framförallt instrument (gitarr, vänsterhand på piano) och röster finns i nedre mellanregister, därför ska du börja höja där, sen justera högre frekvenser för att få rätt balans och få fram fler detaljer.
Citera
2018-02-26, 22:50
  #10
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jag kan lägga till Sennheiser HD558 till listan ovan eftersom jag lyssnat på dessa vid några tillfällen. Dessa har också mörk ljudbild eller "loudnessljud" enligt mitt tycke med framträdande basljud och återhållsamt mellanregister. Leder till lyssningströtthet anser jag. Oväntat mycket bas i dem för att vara lur av öppen typ.

Tack för dessa tips och tyckerier i.a.f! Bl.a. Grados billigare modeller är intressanta eftersom det är lurar med denna ljusare ljudkaraktär som jag just nu saknar i hemmet.


Så här ser grafen ut i jämförelse med en relativt neutral frekvensrespons:
http://i62.tinypic.com/34doqiq.jpg
Jag gissar att du har en hörlursutgång med väldigt hög utgångsimpedans vilket höjer upp din mellanbas rätt kraftigt. En bas ska ligga över en platt kurva med 2-4 dB för att efterlikna en referenshögtalare i en studio, dvs neutral.
Alla tappar dom högre frekvenserna med åren vilket jag gissar är varför du uplever HD558 som mörka.

Ljusare hörlurar förutom Grado är Shure 940, Audio Technica M70X, Sony SA5000 (beggade).
Shure 940 finns att provlyssna lite överallt i Sverige. Dom har dock en tendens att spricka, iaf tidigare.
Citera
2018-03-10, 00:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Så här ser grafen ut i jämförelse med en relativt neutral frekvensrespons:
http://i62.tinypic.com/34doqiq.jpg
Jag gissar att du har en hörlursutgång med väldigt hög utgångsimpedans vilket höjer upp din mellanbas rätt kraftigt. En bas ska ligga över en platt kurva med 2-4 dB för att efterlikna en referenshögtalare i en studio, dvs neutral.
Alla tappar dom högre frekvenserna med åren vilket jag gissar är varför du uplever HD558 som mörka.

Ljusare hörlurar förutom Grado är Shure 940, Audio Technica M70X, Sony SA5000 (beggade).
Shure 940 finns att provlyssna lite överallt i Sverige. Dom har dock en tendens att spricka, iaf tidigare.
Tack för tipset. Jag är dock skeptisk till det där resonemanget angående utgångsimpedansen.

Förstår vad ni menar på ett teoretiskt plan då en del förstärkare har svårt att leverera jämn utspänning när belastningen varierar i form av olika ohm-tal och fasförskjutning. Såna problem förekommer även vid användande av högtalare.

De hörlurar som jag köpte för 20-30 år sedan (bl.a. av märket Sennheiser, Philips och Sony) hade ett någorlunda välbalanserat ljud beträffande de olika frekvensområdenas inbördes förhållanden i både hemma-stereo-förstärkaren, stationära pc:n, laptopen, mp3-spelaren, den portabla cd-spelaren, den gamla bergsprängaren med kassett o.s.v. Men idag är det skit med frekvensgången i flera hörlurspar som jag provat här hemma då mellanregistret enligt mitt tycke är underrepresenterat.

För att testa det som ni nämner ovan så ska jag prova med att köra hörlurarna via hemmatillverkad kabeladapter direkt på högtalarutgången på stereo-förstärkaren, för att utesluta problem med hörlursutgångar. Denna förstärkare har en förhållandevis mycket låg utimpedans. Det borde verkligen lösa alla problem.

(Och eventuellt blir det till att investera i ett nyttt ljudkort till pc, motvilligt)
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-03-10 kl. 00:17.
Citera
2018-03-10, 00:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är inte oklart varför. Billiga produkter har högre distorsion, och det mänskliga örat är känsligast i mellanregistret, alltså sänker man i mellanregistret för att det inte ska låta illa. Men med en försiktig kalibrering av EQn kan man få det att låta hyfsat, upp till en viss volym. Framförallt instrument (gitarr, vänsterhand på piano) och röster finns i nedre mellanregister, därför ska du börja höja där, sen justera högre frekvenser för att få rätt balans och få fram fler detaljer.
Det är ju en förklaring, men ändå en dålig ursäkt till att sabba frekvensgången helt och hållet. Kräver stort ljudoperatörskunnande för lyckas med att meka runt med eq och få det att låta riktigt bra. Lätt att man överstyr så att någon del i frekvensområdet distar nånstans igenom elektroniken på väg ut. Och det kan även leda till otrevliga fasfel i den del av frekvensområdet som örat är mest känsligt för förändringar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback