Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-20, 19:10
  #1
Medlem
bjornebarns avatar
Enligt följande skall registreringsskyltar vara väl synliga så att de lätt kan avläsas:

Citat:
Förordning (2001:650) om vägtrafikregister
7kap
8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Läser man vidare på tex polisens hemsida framgår det att de även måste kunna läsas av av trafikkameror och att tex reflexsprej är olagligt.

Min fråga rör specifikt en viss typ av utländskt utfärdade registreringsskyltar, där skylten har en reflekterande design från tillverkningen. I mörker är de svåra att läsa av, speciellt på avstånd, och på fotografier med blixt är de svårläsliga. Att det är emot ovan citerade förordning tycker jag därmed verkar ganska klart, men frågan är då:

Är det trots brott mot ovan ändå lagligt att köra denna typ av fordon i Sverige pga
* Skylten är utfärdad av annan myndighet inom EU och producerad enligt lokala lagar och föreskrifter, samt är tillåten av det landet att användas utomlands
* Skylten är på intet sätt modifierad av föraren

Vidare, om man skulle bli stoppad i Sverige, vad kan polisen rent konkret göra? Får de tex hindra en från att fortsätta bruka fordonet till en eventuell rättsprocess är färdig? Får man i så fall åtminstone köra ut ifrån Sverige?

Jag kommer inte bidraga med exempel på hur de kan se ut, så ni får lita på mig angående hur svårläsliga de är.
Citera
2018-02-20, 21:17
  #2
Medlem
Vägtrafikregistret tillämpas för bilar registrerade i Sverige.
Citera
2018-02-20, 23:31
  #3
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vägtrafikregistret tillämpas för bilar registrerade i Sverige.

Okej, så utländskt registrerade bilar får alltså egentligen se ut hur som helst, så länge de följer registreringslandets regler...?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback