Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-20, 17:07
  #1
Medlem
Bifogar två artiklar som gäller det ökade våldet och övervakningen, gäller speciellt skolor i dessa fall. Där finns att utläsa att vi gradvis verkar tappa kontrollen över våra unga. Känns som en tydlig trend. Finns det en starkt orsakssamband mellan vår sekularisering och postmodernism samt ökat våld i skolan (och samhället i övrigt?)?

Vi skickar inte längre barnen till kyrkan för att lära dem hur man ska behandla sina medmänniskor, dagens unga föräldrar tillhör samma kategori, svårt att administrerar sig själva och sina relationer. Lärarna ska inte uppfostra barnen, det ska föräldrarna sköta. Vilken grund? Finns ingen grund i postmodernism. Följden blir att barnen faller tillbaka på sina naturliga instinkter och försöker få sin vilja igenom med de metoder som fungerar bäst.

Får såklart effekter på hela samhället men barn är känsligast för att inte få någon styrning då deras hjärna inte är lika utvecklad som vuxna människors. Det innebär snart att dagens unga inte kan släppas ut på rastgården utan att löpa risk att det ska gå över styr. Istället för att styra barnens beteende från tidig ålder så satsar vi alltså på "frihet" men konsekvenserna blir övervakning för att undvika övergrepp.


Citat:
– Våldet har blivit grövre och attityden, hur man kan svara lärare eller säga till lärare, där är det en enorm skillnad, säger hon.

Antalet anmälningar om grova fall av hot och våld i grundskola och förskoleklass i Sverige var för fem år sedan 327 i hela landet. Fem år senare är det nästan dubbelt så många. Då handlar det om allvarliga tillbud som Arbetsmiljöverket redovisar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-vald-i-skolan

Citat:
För drygt tio år sedan hade fem skolor kameratillstånd i Skåne.
– Idag är de mer än 130, säger Henrik Kvennberg på Länsstyrelsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...rna-sticker-ut
Citera
2018-02-20, 17:36
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
När jag läste om avsaknaden av kyrkan och dess värderingar tänkte jag att den här killen måste ha lyssnat på Jordan Peterson. När jag sedan såg begreppet postmodernism var det klappat och klart.

Religion hör inte hemma i ett välutvecklat samhälle. Här behöver vi inga påhittade historier. De behövs bara hos folk som saknar sunt förnuft och kritiskt tänkande. Att skicka en bråkstake till kyrkan för att höra prästen tala fungerar inte nu och kommer aldrig att fungera i framtiden heller. Det är andra problem än avsaknad av religion som leder till dessa beteenden och det är andra lösningar än religion som löser dem.

Peterson är onekligen smart och har rätt i mycket men låt inte en ruskigt bra talare övertala dig om vad som helst. Ingen människa har rätt i allt och det finns ingen människa du bör hålla med om i alla frågor. Någonting som också är värt att tänka på inom politiken. Speciellt för fb som avgudar SD. Jag säger inte att det är dåligt att rösta SD men om du håller med om exakt allt alla Sverigedemokrater gör och avskyr exakt allt alla andra partier gör vet du att du är ett får.
__________________
Senast redigerad av AA-suited 2018-02-20 kl. 17:43.
Citera
2018-02-20, 19:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
När jag läste om avsaknaden av kyrkan och dess värderingar tänkte jag att den här killen måste ha lyssnat på Jordan Peterson. När jag sedan såg begreppet postmodernism var det klappat och klart.

Det måste väl ändå ses som en viktig roll som en viktig roll kyrkan haft? Har flera nyttoområden men att det har fungerat som värderingsinstitut är väl självklart?

Har sett lite av Jordan Peterson. Men det är inte som att Jordan Peterson är något unikum i världen som utvecklat sina tankar oberoende av andra. Däremot har det hörts och setts endel av honom och han är väl uppenbarligen en del av de åsikter som påverkat mig. Men om vi tar kristendom så är det ju en ganska gammal uppfinning, att Peterson m.fl. insett bitar av vad det handlar om är väl milt jämfört med tänkarna som skapade och har utvecklat religionen genom åren? För att inte tala om alla som anslutit sig till och förvaltat religionen.

Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Religion hör inte hemma i ett välutvecklat samhälle. Här behöver vi inga påhittade historier. De behövs bara hos folk som saknar sunt förnuft och kritiskt tänkande. Att skicka en bråkstake till kyrkan för att höra prästen tala fungerar inte nu och kommer aldrig att fungera i framtiden heller. Det är andra problem än avsaknad av religion som leder till dessa beteenden och det är andra lösningar än religion som löser dem.

Att det finns mycket storytelling i religion är välbekant. Men vad har det för betydelse annat än att historierna är ganska gamla och det är svårt att snappa upp de underliggande principerna för oss idag? När vi pratar om barn så handlar det såklart om förebyggande arbete, försöka påverka dem i rätt riktning innan de är en notorisk bråkstake som behöver filmas till lydnad.

Att vi inte behöver några påhittade historier låter ju bra. Ge gärna förslag på hur du ska lösa mina problem från frågeställningen, annat än ett övervakningssamhälle. Att komma på att något är dåligt är tämligen enkelt, att faktiskt lösa problemen mycket svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Peterson är onekligen smart och har rätt i mycket men låt inte en ruskigt bra talare övertala dig om vad som helst. Ingen människa har rätt i allt och det finns ingen människa du bör hålla med om i alla frågor. Någonting som också är värt att tänka på inom politiken. Speciellt för fb som avgudar SD. Jag säger inte att det är dåligt att rösta SD men om du håller med om exakt allt alla Sverigedemokrater gör och avskyr exakt allt alla andra partier gör vet du att du är ett får.

Jag kan inte annat än instämma med dig. Tror inte jag håller med honom i allt heller. Skulle nog inte tro att jag har så allt gemensamt med någon på det stora hela. En sak SD bidragit med är att utveckla debattklimatet i Sverige. Idag kan Stefan Löfven tillexempel stå och hävda saker som gjorde Jimmie Åkesson till en galen rasist för några år sedan, och det är väl rätt anmärkningsvärt.
Citera
2018-02-20, 23:20
  #4
Medlem
GooglaYuriBezmenovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Religion hör inte hemma i ett välutvecklat samhälle. Här behöver vi inga påhittade historier. De behövs bara hos folk som saknar sunt förnuft och kritiskt tänkande.

Jag förstår helt klart din avsky mot religion och vad den har ställt till med i världen. Det är absolut inte obefogat.

På senare tid har jag dock börjat förstå vikten av spiritualitet i människans liv, hans närhet och relation med andra. En religion har en unik och enormt bra funktion att samla och skapa en enad etik, och lättare forma folks moral. "Lika barn leka bäst.", som man säger.

När ett samhälle som Sverige når en så hög levnadsstandard som vi har, där många har en Volvo, Villa och Vovve, så uppstår strax därefter en sukt för än mer materiellt i vägen att finna mening och lycka i livet.

När man inte har något mer att se upp till än en större TV eller en bättre telefon så är vi sekuläriserade utom hjälp, det är därför viktigt att ha NÅGOT, vare sig det är Kristendomen, Taoism, Buddhism eller Islam (vilket jag inte rekommenderar). Något som kan vägleda en igenom frågor och funderar igenom livet som Jordens mest komplicerade organism.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback