Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 16:56
  #1
Medlem
KurreCurrys avatar
Jag bor i en hyresrätt sedan drygt 2 år tillbaka. Det är en vindslägenhet med snedtak. I ett av sovrummen sitter ett takfönster som inte går att öppna. I somras blev det ca 25-26 grader i detta sovrum, och då var sommaren 2017 ändå inte särskilt varm. Jag har kontaktat hyresvärden som via sin förvaltare meddelar att de inte tänker sätta dit ett öppningsbart fönster som jag har frågat om de kan göra, utan att jag istället själv får skaffa fläktar eller kylanläggning för att få bukt med värmen i detta sovrum. Förvaltaren säger också att brandföreskrifterna säger att man inte ska få öppna ett sånt här snedfönster eftersom det vid en ev brand i min lägenhet gör att rök/eld inte ska spridas och att man då inte SKA kunna öppna fönstret.

Jag är för dåligt insatt i sånt här men i min värld låter brandföreskriftsursäkten som en anledning att inte behöva göra någonting? Eller kan det vara på det sättet? Vad har jag som hyresgäst annars för möjligheter att kräva att de ska sätta dit ett öppningsbart fönster i detta sovrum så att temperaturen blir någorlunda anständig sommartid? Förutsättningarna när jag tackade ja till lägenheten och flyttade in var ju att ett av mina barn skulle kunna bo och sova i just det rummet.

Tacksam för svar från någon som vet.
Citera
2018-02-20, 17:00
  #2
Medlem
25-26 grader är inom gränsvärdet för inomhusmiljö under perioder.

Brandskydd låter högst rimligt.

Du accepterade väl lägenheten som den är när du skrev under kontraktet?
Citera
2018-02-20, 17:08
  #3
Medlem
KurreCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
25-26 grader är inom gränsvärdet för inomhusmiljö under perioder.

Brandskydd låter högst rimligt.

Du accepterade väl lägenheten som den är när du skrev under kontraktet?

Har läst lite olika gränsvärden på olika sajter. I regel 23 - 24 grader. Men det låter som du vet?

Brandskyddet är det jag är mest osäker på? Kan förstå resonemanget om att rök/eld stiger, och att man inte vill få spridning på en ev brand. Å andra sidan vore det inte bra om man kunde ta sig ut genom fönstret vid en ev brand??

Jag accepterade lägenheten som den är när jag skrev under kontraktet. Visste dock inte att det skulle bli så varmt i detta rum sommartid då.
Citera
2018-02-20, 17:08
  #4
Medlem
Lösningen är enkel.
Skaffa ett element som du kopplar in på kallvattenkranen i badrummet.
Sedan är det bara att spola kallvatten i elementet.
Låt det rinna lite sakta hela tiden så förblir elementet kallt o härligt.

En annan lösning är att du slår ut rutan
Olyckor händer.
Citera
2018-02-20, 17:15
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Prata med miljökontoret, det finns gränser för hur varmt det får vara och blir det varmare så kan hyresvärden åläggas att både installera och stå för driftskostnaden av AC, gör det innan sommarvärmen kommer...sök finns flera trådar där detta har skett.
Citera
2018-02-20, 18:03
  #6
Medlem
muneys avatar
OM fönstret har någon form av inbyggt brandmotstånd kan hyresvärden delvis ha rätt. Det borde framgå om du kollar på fönstrets stämpel som brukar sitta i något hörn. Står där typ F15, F30, E30, EI30, Pyrodur eller något liknande?

Fråga hyresvärden hur de tvättar fönstren utvändigt eftersom du som hyresgäst inte kan göra det om de inte går att öppna. Fråga även hur du ska vädra ur ditt sovrum.
Citat:
Ursprungligen postat av 6:253 Vädring
Rum eller avskiljbara delar av rum i bostäder avsedda för daglig samvaro,
matlagning, sömn och vila samt rum för personhygien, ska ha möjlighet till
forcerad ventilation eller vädring. Vädring ska kunna ske genom ett öppningsbart
fönster eller vädringslucka. Dessa ska kunna öppnas mot det fria eller mot en
enskild inglasad balkong eller uteplats, som har öppningsbart fönster eller
vädringslucka mot det fria.
I studentbostäder räcker det dock om rummet för matlagning har indirekt
tillgång till ett öppningsbart fönster eller en vädringslucka. (BFS 2014:3).
Citera
2018-02-20, 19:11
  #7
Medlem
KurreCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
OM fönstret har någon form av inbyggt brandmotstånd kan hyresvärden delvis ha rätt. Det borde framgå om du kollar på fönstrets stämpel som brukar sitta i något hörn. Står där typ F15, F30, E30, EI30, Pyrodur eller något liknande?

Fråga hyresvärden hur de tvättar fönstren utvändigt eftersom du som hyresgäst inte kan göra det om de inte går att öppna. Fråga även hur du ska vädra ur ditt sovrum.

Boverkets regler? Gäller de vid befintliga byggnader också? Inte bara vid nybyggnation?

Svårt att se att det sitter någon stämpel på glaset. Nu är det snö/is på så jag får kanske vänta att kolla.

Bra tips att fråga om fönsterputs/vädring!
Citera
2018-02-20, 19:13
  #8
Medlem
KurreCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Prata med miljökontoret, det finns gränser för hur varmt det får vara och blir det varmare så kan hyresvärden åläggas att både installera och stå för driftskostnaden av AC, gör det innan sommarvärmen kommer...sök finns flera trådar där detta har skett.

Ok, tack för tips! Känner mig inte färdig med det här "ärendet".
Citera
2018-02-20, 19:31
  #9
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurreCurry
Boverkets regler? Gäller de vid befintliga byggnader också? Inte bara vid nybyggnation?
Byggreglerna är inte retroaktiva men något form av regelverk har funnits sedan minst 1947. Det som gäller för din lägenhet är regelverket från när byggnaden uppfördes eller mer troligt från när vindsutrymmet gjordes om till en vindslägenhet.

Här kan du förkovra dig: https://www.boverket.se/sv/lag--ratt...r-om-byggande/
Citera
2018-02-20, 19:39
  #10
Medlem
KurreCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Byggreglerna är inte retroaktiva men något form av regelverk har funnits sedan minst 1947. Det som gäller för din lägenhet är regelverket från när byggnaden uppfördes eller mer troligt från när vindsutrymmet gjordes om till en vindslägenhet.

Här kan du förkovra dig: https://www.boverket.se/sv/lag--ratt...r-om-byggande/

Intressant!
Fastigheten är från typ 1890 och vinden gjordes om till lägenheter i början av 1990-talet. Då borde alltså ”90-talsregler” vara tillämpliga. Ska förkovra mig!
Citera
2018-02-20, 21:20
  #11
Medlem
OldFashioneds avatar
Att det är 25-26 grader under en svensk sommar är inte konstigt alls, vi bygger inte flerbostadshus med komfortkyla i någon nämnvärd utsträckning här. Att hyresvärden skulle installera en kylmaskin ser jag som otroligt om du inte når upp till 28 grader under längre perioder eller om inte avtalet säger något annat.
Citera
2018-02-21, 08:10
  #12
Medlem
KurreCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Att det är 25-26 grader under en svensk sommar är inte konstigt alls, vi bygger inte flerbostadshus med komfortkyla i någon nämnvärd utsträckning här. Att hyresvärden skulle installera en kylmaskin ser jag som otroligt om du inte når upp till 28 grader under längre perioder eller om inte avtalet säger något annat.

Intressant!
Nej, "inte konstigt" men frågan är om det är acceptabelt? Och givetvis fanns det ingen tanke på att bygga en vind med komfortkyla i slutet av 1800-talet. Det är ändå 3 RoK och tanken var att detta rum skulle användas som sovrum. Hade förutsättningarna varit att detta rum inte var tänkt som ett sovrum med bra temperatur, vädringsmöjligheter hade jag inte tackat ja till den.
Vi får se vad jag kan få till i den här historien.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback