Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 14:32
  #1
Avstängd
Ekonomistas avatar
Jag undrar om någon kan förklara vilken språk som jag ska satsa på att lära mig för att bygga bra back end för webb sidor.

Vilka av dessa språk är lämpligast

c#
php
javascript ( react js eller node js)
Citera
2018-02-20, 14:59
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Lite som att fråga en snickare vilket verktyg som är bäst: hammare, såg eller kofot.
Svaret blir alltid: det beror på...

Men börja med att definiera "lämpligast".
Är det t.ex.:

* lättast att lära
* billigast (t.ex. inga programvarulicenser)
* används av flest (lätt att få hjälp)
* bäst prestanda
* snabbast att utveckla en lösning med
* egna tidigare kunskaper

/K
Citera
2018-02-20, 15:34
  #3
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Lite som att fråga en snickare vilket verktyg som är bäst: hammare, såg eller kofot.
Svaret blir alltid: det beror på...

Men börja med att definiera "lämpligast".
Är det t.ex.:

* lättast att lära
* billigast (t.ex. inga programvarulicenser)
* används av flest (lätt att få hjälp)
* bäst prestanda
* snabbast att utveckla en lösning med
* egna tidigare kunskaper

/K

inte dyr, relativ enkel och bäst på prestanda samt ska man kunna skala upp stort, bryr mig inte om hur snabbt man kan koda ihop kod utan att den ska vara effektiv och bra.
Citera
2018-02-20, 15:48
  #4
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2018-02-20, 17:37
  #5
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
inte dyr, relativ enkel och bäst på prestanda samt ska man kunna skala upp stort, bryr mig inte om hur snabbt man kan koda ihop kod utan att den ska vara effektiv och bra.

Node är ju lite hippt & inne just nu
React är ett klientramverk, ungefär som Angular.
C# kräver Windowsserver (jaja jag vet om Mono, men kom igen..) så då går väl den bort.

Tja, mitt tips av ovanstående skulle nog bli Node.

(Php nämner jag inte ens, den går fetbort på alla punkter, Läs: https://eev.ee/blog/2012/04/09/php-a...of-bad-design/)

Men, annars gillar jag personligen Python3 med Twisted, det är riktigt trevligt och ger helt ok prestanda med fördelar som asynkront hanterade requests.

/K
Citera
2018-02-20, 18:46
  #6
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
C# kräver Windowsserver (jaja jag vet om Mono, men kom igen..) så då går väl den bort.
.Net Core går alldeles utmärkt att hosta på andra miljöer än Windows.
Citera
2018-02-20, 19:36
  #7
Medlem
Sippa PHP annars spelar det ingen större roll. Googla på guider för varje språk och välj det som ser bäst ut. Gillar du det inte så byt.
Men React har inget med backend att göra.
Citera
2018-02-20, 20:13
  #8
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Node är ju lite hippt & inne just nu
React är ett klientramverk, ungefär som Angular.
C# kräver Windowsserver (jaja jag vet om Mono, men kom igen..) så då går väl den bort.

Tja, mitt tips av ovanstående skulle nog bli Node.

(Php nämner jag inte ens, den går fetbort på alla punkter, Läs: https://eev.ee/blog/2012/04/09/php-a...of-bad-design/)

Men, annars gillar jag personligen Python3 med Twisted, det är riktigt trevligt och ger helt ok prestanda med fördelar som asynkront hanterade requests.

/K

varför väljer du bort c#? skulle du kunna utveckla.

Många svenska företag använder c#.
Citera
2018-02-20, 20:15
  #9
Avstängd
Ekonomistas avatar
tror jag går med node js och även lär mig react.
Citera
2018-02-20, 20:17
  #10
Medlem
kodsnickrarns avatar
Nej, *jag* väljer inte bort C#, det är ett fantastiskt trevligt språk & ramverk.
Men, det tenderar att bli en del licenskostnader förknippat med den miljön och det var
anledningen till att det "gick bort".

/K
Citera
2018-03-03, 11:31
  #11
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Jag satsar personligen på JavaScript, Node + react. Ett språk som du kan skriva front-end och back-end med, som dessutom är trendigt. Kan det bli bättre? Skämt åsido, bara för att det är trendigt ska du inte köra på det. Men JavaScript är framtiden.

Men skulle absolut rekommendera att du lär dig Vanilla JavaScript innan du hugger tänderna i node/react. Node kommer bli lättare, react kommer bli lättare.
Citera
2018-03-03, 11:34
  #12
Medlem
Tycker helt klart att du ska satsa på C#/.NET om du vill göra backend Javascript och annat webb-lull-lull lär man sig automatiskt på vägen ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback