Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 07:39
  #1
Medlem
Hej,

Jag har tidigare haft en ganska stor spelsamling, men har på senare år sålt av det mesta av den. Men jag har några konsoler kvar jag fortfarande vill sälja, bl.a. flera nya och oöppnade/förseglade PlayStation2 slim konsoler (3 st. NTSC versioner och 2 st. PAL versioner). Har även en oöppnad Intellivision från 1980.
PlayStation2 slutade tillverkas i slutet av 2012, och nya/sealed exemplar kostar för tillfället runt $500 på Amazon. Har hållit utkik på Tradera också men inte en enda ny och öppnad PS2 har synts till under de månader jag har bevakat den sidan, så i Sverige är det möjligt att konsolerna är värda ännu mer då det verkar omöjligt att hitta.
Intellivision är värd ännu mer, då konsolen kom ut för nästan 40 år sedan och det är svårt att hitta nya sådana någonstans.
Uppenbarligen vill jag inte lägga ut dessa på Tradera, då Tradera numera tvingar mig använda PayPal, och de flesta säljare som använder PayPal vet att det är jättelätt att missbruka det som köpare och lura till sig gratis produkter genom att öppna fejk-klagomål. Med andra ord så tänker jag inte riskera att någon tar dessa från mig.
Så de enda betalningsformerna jag tänker acceptera är antingen banköverföring eller cash om köparen möter mig face to face.
Jag undrar nu om ni känner till något bra forum med många medlemmar, där folk köper och säljer retrospel? Det vore en fördel om det är svenskt, då det gör saker och ting enklare. Visst, jag skulle kunna sälja till någon utomlands också, men när det gäller så dyra saker så vill jag undvika att krångla till det för mycket.
Har sökt på Google efter svenska retrospelsforum men hittar inget bra. Några förslag eller tips om hur jag på bästa sätt kommer i kontakt med seriösa potentiella köpare?
Citera
2018-02-20, 08:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Hej,

Jag har tidigare haft en ganska stor spelsamling, men har på senare år sålt av det mesta av den. Men jag har några konsoler kvar jag fortfarande vill sälja, bl.a. flera nya och oöppnade/förseglade PlayStation2 slim konsoler (3 st. NTSC versioner och 2 st. PAL versioner). Har även en oöppnad Intellivision från 1980.
PlayStation2 slutade tillverkas i slutet av 2012, och nya/sealed exemplar kostar för tillfället runt $500 på Amazon. Har hållit utkik på Tradera också men inte en enda ny och öppnad PS2 har synts till under de månader jag har bevakat den sidan, så i Sverige är det möjligt att konsolerna är värda ännu mer då det verkar omöjligt att hitta.
Intellivision är värd ännu mer, då konsolen kom ut för nästan 40 år sedan och det är svårt att hitta nya sådana någonstans.
Uppenbarligen vill jag inte lägga ut dessa på Tradera, då Tradera numera tvingar mig använda PayPal, och de flesta säljare som använder PayPal vet att det är jättelätt att missbruka det som köpare och lura till sig gratis produkter genom att öppna fejk-klagomål. Med andra ord så tänker jag inte riskera att någon tar dessa från mig.
Så de enda betalningsformerna jag tänker acceptera är antingen banköverföring eller cash om köparen möter mig face to face.
Jag undrar nu om ni känner till något bra forum med många medlemmar, där folk köper och säljer retrospel? Det vore en fördel om det är svenskt, då det gör saker och ting enklare. Visst, jag skulle kunna sälja till någon utomlands också, men när det gäller så dyra saker så vill jag undvika att krångla till det för mycket.
Har sökt på Google efter svenska retrospelsforum men hittar inget bra. Några förslag eller tips om hur jag på bästa sätt kommer i kontakt med seriösa potentiella köpare?


Finns massa grupper på Facebook

https://www.facebook.com/groups/LoppisVildaVastern/

Sök bara på tvspel
Citera
2018-02-20, 08:19
  #3
Medlem
elephantstones avatar
Testa Loading.se (Länk)

Ett av landets största spelcommunities. Vet av egen erfarenhet att deras marknadsforum har fungerat bra, åtminstone förr i tiden.
Citera
2018-02-20, 10:10
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Tradera är ypperligt.
Citera
2018-02-20, 10:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Testa Loading.se (Länk)

Tack för tipset! Skrev upp mig och verifierade min mailadress men när jag försöker lägga upp en tråd om mina spel till salu så står det att jag inte har tillåtelse att posta i det forumet ännu? Måste man göra något speciellt eller kan man inte lägga upp säljannonser förrens man varit medlem ett tag? Vet du hur länge? Hittar inget om det på loading.se...

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tradera är ypperligt.

Som sagt vill jag undvika det pga PayPal. Vet du hur lätt det är att blåsa en köpare när man använder PayPal? Det räcker med att säga att när man öppnade paketet låg det en tegelsten däri och ingen spelkonsol så får köparen automatiskt tillbaka alla sina pengar och därmed en gratis spelkonsol. Nej tack.
Det är just därför jag vill sälja dem face to face, så ingen riskerar att bli lurad, varken köparen eller jag själv som säljare.
Citera
2018-02-20, 11:01
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Tack för tipset! Skrev upp mig och verifierade min mailadress men när jag försöker lägga upp en tråd om mina spel till salu så står det att jag inte har tillåtelse att posta i det forumet ännu? Måste man göra något speciellt eller kan man inte lägga upp säljannonser förrens man varit medlem ett tag? Vet du hur länge? Hittar inget om det på loading.se...



Som sagt vill jag undvika det pga PayPal. Vet du hur lätt det är att blåsa en köpare när man använder PayPal? Det räcker med att säga att när man öppnade paketet låg det en tegelsten däri och ingen spelkonsol så får köparen automatiskt tillbaka alla sina pengar och därmed en gratis spelkonsol. Nej tack.
Det är just därför jag vill sälja dem face to face, så ingen riskerar att bli lurad, varken köparen eller jag själv som säljare.

Jag handlade från Tradera i förrgår och betalade in direkt till säljarens bankkonto från min bank - inte via PayPal. Så var du har fått de ifrån att man måste använda PayPal, vet jag inte.
Jag kunde även Swischa.
Citera
2018-02-20, 11:23
  #7
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Tack för tipset! Skrev upp mig och verifierade min mailadress men när jag försöker lägga upp en tråd om mina spel till salu så står det att jag inte har tillåtelse att posta i det forumet ännu? Måste man göra något speciellt eller kan man inte lägga upp säljannonser förrens man varit medlem ett tag? Vet du hur länge? Hittar inget om det på loading.se...

Tror att en moderator måste godkänna dig, lär hända under dagen
Citera
2018-02-20, 11:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag handlade från Tradera i förrgår och betalade in direkt till säljarens bankkonto från min bank - inte via PayPal. Så var du har fått de ifrån att man måste använda PayPal, vet jag inte.
Jag kunde även Swischa.

Efter då Tradera började införa PayPal och sitt eget betalningssystem på sin sida så har de tvingat alla nya användare samt gamla användare som inte sålt kontinuerligt att endast ta emot betalningar över Tradera, detta då i form av direktbetalning (VISA/MasterCard), Swish eller PayPal. Dessa betalningar går då alltså via Traderas Swish/PalPal-konton, som sedan förs över till säljarens bankkonto.
Jag har sålt på Tradera sedan 2005, men tog en paus i säljandet i ett par år och detta var olyckligtvis under tiden Tradera införde det nya betalsystemet. När jag återgick till att sälja så hade Tradera alltså redan infört dessa nya betalsystem och tvingade mig därmed att endast använda dem. När jag listar en annons där finns det alltså inget val för "banköverföring" nu längre. Så personen du köpte av var antagligen en gammal användare som sålt kontinuerligt utan ta något paus och har därmed möjlighet att fortfarande ta emot banköverföring.
Tro mig, jag har varit på Tradera om detta tvång av Mastercard/VISA/Swish/PayPal ett flertal gånger, utan framgång. De påstår att detta är en övergångsperiod och så småningom kommer samtliga säljare tvingas att inte kunna ta emot banköverföringar, men det har de påstått i snart 3 år, så vem vet.
Kan även tillägga att många köpare föredrar banköverföring då de inte vill använda sina kort över nätet, detta ignorer dock Tradera.
Citera
2018-02-20, 13:05
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Efter då Tradera började införa PayPal och sitt eget betalningssystem på sin sida så har de tvingat alla nya användare samt gamla användare som inte sålt kontinuerligt att endast ta emot betalningar över Tradera, detta då i form av direktbetalning (VISA/MasterCard), Swish eller PayPal. Dessa betalningar går då alltså via Traderas Swish/PalPal-konton, som sedan förs över till säljarens bankkonto.
Jag har sålt på Tradera sedan 2005, men tog en paus i säljandet i ett par år och detta var olyckligtvis under tiden Tradera införde det nya betalsystemet. När jag återgick till att sälja så hade Tradera alltså redan infört dessa nya betalsystem och tvingade mig därmed att endast använda dem. När jag listar en annons där finns det alltså inget val för "banköverföring" nu längre. Så personen du köpte av var antagligen en gammal användare som sålt kontinuerligt utan ta något paus och har därmed möjlighet att fortfarande ta emot banköverföring.
Tro mig, jag har varit på Tradera om detta tvång av Mastercard/VISA/Swish/PayPal ett flertal gånger, utan framgång. De påstår att detta är en övergångsperiod och så småningom kommer samtliga säljare tvingas att inte kunna ta emot banköverföringar, men det har de påstått i snart 3 år, så vem vet.
Kan även tillägga att många köpare föredrar banköverföring då de inte vill använda sina kort över nätet, detta ignorer dock Tradera.

Aha. Okej. Tack för informationen!
Jag har varit på Tradera i tio år, men har aldrig sålt något där, och visste inte detta.
Citera
2018-02-20, 13:15
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Så här skriver Tradera om betalningar:

Citat:
Hur betalar jag det jag köpt på Tradera?
Beroende på vilka betalningsalternativ som finns i annonsen du har vunnit så kan du betala på olika sätt:

– Traderabetalning
Med Traderabetalning väljer du själv om du vill betala med Swish, kort eller PayPal. När du har vunnit ett objekt får du ett mail från oss med en knapp för att betala. Du kan även betala från Mitt Tradera – Mina köp genom att klicka på ”Betala” vid objektet. Väljer du sedan att betala med Swish kommer du inte att behöva fylla i något mobilnummer i Swish-appen. Alla uppgifter kommer då att vara förifyllda åt dig.

– PayPal:
Fungerar enbart om säljaren erbjuder PayPal. Gå till Mitt Tradera – Mina köp. Klicka på ”Betala” vid den aktuella annonsen. Välj betalningsalternativet PayPal och gå vidare.
Följ sedan instruktionerna på skärmen för att betala antingen med betalkort eller med PayPal-konto.
Tänk på att du kan justera leveransadressen när du betalar med PayPal. Säkerställ att du väljer rätt adress i rullistan, det är den adressen säljaren skickar till!

– Klarna/Betalkort/Internetbank:
Fungerar enbart om säljaren erbjuder Klarna. Gå till Mitt Tradera – Mina köp. Klicka på ”Betala” vid den aktuella annonsen. Välj betalningsalternativet Klarna och gå vidare. Följ sedan instruktionerna på skärmen för att betala antingen med betalkort, via internetbank eller på faktura.

– Banköverföring:
Fungerar enbart om säljaren erbjuder banköverföring. Vanlig banköverföring är inte inbyggt på Tradera så du kan inte betala via Mitt Tradera. Istället behöver du få instruktioner av säljaren. Oftast finns dessa med direkt i vinnarmailet från Tradera, annars brukar säljaren skicka ut ett separat vinnarmail med betalningsinstruktioner.
Använd sedan din internetbank för att betala till säljarens konto.

– Swish:
Säljaren kan ibland ange Swish separat, det vill säga inte genom Traderabetalning. Då kan du inte betala via Mitt Tradera. Istället behöver du få instruktioner av säljaren. Oftast finns dessa med direkt i vinnarmailet från Tradera. Annars brukar säljaren skicka ut ett separat vinnarmail med betalningsinstruktioner.
Viktigt: Får du betalningsinstruktioner från oss med en knapp för att betala på Tradera ska du inte betala separat till säljaren. Du behöver då inte heller ange något mobilnummer i Swish-appen.


Jag ser ingenting om att det skulle vara tvång att använda PayPal.
Citera
2018-02-20, 15:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så här skriver Tradera om betalningar:
Jag ser ingenting om att det skulle vara tvång att använda PayPal.

Jag har också läst det där... men det går för nyare användare samt äldre användare som tog en paus, inte att ange banköverföring längre. När jag listar en annons / auktion, så får jag inte öht upp några val om betalsätt, utan det blir automatiskt Traderas egna betalsätt. Då fungerar det så att Tradera anger automatiskt PayPal, Swish och kreditkort som betalmöjligheter. Jag kan inte välja bort något av de alternativen. När köparen betalar med något av dessa alternativ, så går pengarna alltså till Traderas PayPal/Swish/Klarna-konto, och sedan sker en automatisk överföring till mitt bankkonto ett par dagar senare.
Jag gjorde en Googlesökning och här kan du läsa om fler som säger samma sak:
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=6764.0
Som du ser säger vissa att det inte längre går att erbjuda betalning via bank, medan vissa säger att det gör det. Det är pga det jag förklarade, vissa användare kan det fortfarande medans vissa inte kan det.
__________________
Senast redigerad av heep80 2018-02-20 kl. 15:17.
Citera
2018-02-20, 15:29
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Intressant. Hur som helst så tror jag inte att man ska syssla med distanshandel alls om man är nojjig över att folk inte sköter sig. Jag gillar handelsgrupperna på Bookface betydligt bättre än Tradera och alla varianter. I dom grupperna så är det i regel folk som vet vad det är dom handlar med, vad som är rimliga priser och så vidare. Dessutom har många en syskonhgrupp där man posta recensioner av ens köp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback