Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 22:55
  #1
Medlem
Jag ska berätta bakgrunden till mina funderingar.
Jag älskar kött, färskt nötkött. Oxfile i klassiskt stil, entrecote, även fläskkött.

Men senaste åren har jag upplevt en smak krasch.
Och har undvikit kött av denna typ. För jag upplever att det smakar "SKIT".

Mer och mer kött när man köper det är vacumpackat och det är en röd saft runt köttet som inte är blod. Det är inte naturligt märk mina ord som älgjägare sedan 30år är det inte naturligt.
Och jag har vakuumförpackat mitt kött i 20+år.

Jag köpte en oxfile i nyår av märket nyhlen hugossons.
Svensk oxfilé 299kr/kg. köttet såg hyfsat normalt ut men vätskan i påsen liksom många andra förpackningar var illröd, svartröd nästan. Alltså så mörkt som oxiderat koagulerat blodrött, de som sett detta vet vad jag pratar om.

Men denna saft är inte koagulerad det är vad jag tror är fejk fär att öka färgen på köttet och göra att det ser färskare ut.

Vad vet ni om detta?
Jag är ganska novis, jag vet hur jag tillagar köttet så det smakar bra, men detta kött är ömöjligt att tillgaga så det smakar bra iaf enligt klassiska metoder vad jag upplever.

Filen jag beskriver kokade jag sous vide, körde till 65grader.. jag vet lite väl well done, men klientelet vill ha well done.
Jag fräste sedan på det och öste med smör etc enligt konstens alla regler.

men köttet smakade, urkens. urkpurken till och med.
Metallisk smak.
Saftigt och mört men mycket besvärande smak.

jag har upplevt det flera gånger med liknande kött, ryggbiff, även fläskött i samma typ av röda safter smakar dåligt.

Vad är det?
Varför smakar det så dåligt?
Vem stämmer jag?(joke, eller kanske inte, beror på svaren?)
Är det farligt för mig?
Citera
2018-02-19, 22:59
  #2
Medlem
klybans avatar
Har inte märkt nått med smaken, och är rätt okomplicerad när jag tillagar oxkött.
Det är bara salt och peppar oftast.
Och vätskan i köttet är köttsaft som köttet släppt ut, svårt och se att det skulle smaka dåligt.
Citera
2018-02-19, 23:01
  #3
Medlem
321js avatar
De försöker gasa ihjäl dig.

http://www.gp.se/livsstil/konsument/...A4rg-1.1043505

Till skillnad från all annan mat packas färskt kött i en gasblandning med 80 procent syre. Det gör färgen läckert röd – men samtidigt blir köttet mindre mört och riskerar att härskna.
Citera
2018-02-19, 23:13
  #4
Medlem
kolla in denna förpackning.

http://nyhlenshugosons.se/sortiment/...-naetad-1-1kg/
Eller denna nötbog
http://nyhlenshugosons.se/sortiment/...noetstek-900g/

Ovan nämnda fransyska körde jag i drygt 24h 59 grader, med salt peppar och vitlökspulver.
Precis som jag kört en motsvarande älgstek med underbart resultat.

Resultate blev grymt tråkigt, stekte på det i kolgrill i hög temp. Och precis som jag beskrev blev resultatet mycket tråkigt.

Severades med hemgjorda fries, 3 steg. Och hemgjord bea.
Slutade med att pommesen och bean blev uppäten men köttet blev oätet av 4 vuxna.

Nåt sjukt måste det vara.
Citera
2018-02-20, 00:43
  #5
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
De försöker gasa ihjäl dig.

http://www.gp.se/livsstil/konsument/...A4rg-1.1043505

Till skillnad från all annan mat packas färskt kött i en gasblandning med 80 procent syre. Det gör färgen läckert röd – men samtidigt blir köttet mindre mört och riskerar att härskna.
Det var vakuumpackat kött.
Om man tar bort oxideringsmöjligheterna med gas, så säger ju det sig självt att köttet kommer behålla sin färg.
Ett tag i alla fall.
Citera
2018-02-20, 00:44
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhex
kolla in denna förpackning.

http://nyhlenshugosons.se/sortiment/...-naetad-1-1kg/
Eller denna nötbog
http://nyhlenshugosons.se/sortiment/...noetstek-900g/

Ovan nämnda fransyska körde jag i drygt 24h 59 grader, med salt peppar och vitlökspulver.
Precis som jag kört en motsvarande älgstek med underbart resultat.

Resultate blev grymt tråkigt, stekte på det i kolgrill i hög temp. Och precis som jag beskrev blev resultatet mycket tråkigt.

Severades med hemgjorda fries, 3 steg. Och hemgjord bea.
Slutade med att pommesen och bean blev uppäten men köttet blev oätet av 4 vuxna.

Nåt sjukt måste det vara.
Kan inte komma på vad du gjort för fel om nått fel.
Men det låter väldigt konstigt att det inte blir bra för dig, eller åtminstone okey.
Citera
2018-02-21, 19:50
  #7
Medlem
Jag är litet förvånad att ingen annan tycker det är konstigt med röd/svart vätska i vakuumförpackat kött.
Jag har jagat många år och använt vakuumförpackare i många år. Främst älgkött, som har hängt 40 dygnsgrader eller mer. Något år tvingades jag stycka tidigt pga av hög dygnstemperatur.
Men aldrig har resultatet varit som köttet vi idag köper i affärerna.

Där förpackningarna innehåller Röd/svart juice som i sig eller resultatet av denna i min mening gör att köttet smakar dåligt.

Jag köpte en balja från en lokal köttproducent, vilket jag kommer fortsätta med hädanefter.
helt otrolig skillnad gentemot affärsköpt kött.

Men vad gör köttet så onaturligt "rött", och juicen så onaturligt röd/svart?

Är det bara en gas?
Eller mättas köttet med något mer? Det är inte rimmat det är "färskt" kött enligt förpackningen.

Prova en oxfile enligt ovan så får ni se det är sjukt, det smakar inte oxfile. Har ni druckit ett rödvin som luftats för länge? Så blir eftersmaken av den oxfile jag nämner.

Tungan blir torr, och en metallisk smak stannar.
Jag har aldrig blivit sjuk av det, men givetvis besviken.

Problemet är att det är bara vissa perioder jag kan köpa dessa baljor med färskt nötkött.
Där i mellan blir det matvaruaffärer.

Och jag är rädd, är det farligt? gör det min familj sjuk?
Citera
2018-02-22, 06:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrhex
Jag är litet förvånad att ingen annan tycker det är konstigt med röd/svart vätska i vakuumförpackat kött.
Jag har jagat många år och använt vakuumförpackare i många år. Främst älgkött, som har hängt 40 dygnsgrader eller mer. Något år tvingades jag stycka tidigt pga av hög dygnstemperatur.
Men aldrig har resultatet varit som köttet vi idag köper i affärerna.

Där förpackningarna innehåller Röd/svart juice som i sig eller resultatet av denna i min mening gör att köttet smakar dåligt.

Jag köpte en balja från en lokal köttproducent, vilket jag kommer fortsätta med hädanefter.
helt otrolig skillnad gentemot affärsköpt kött.

Men vad gör köttet så onaturligt "rött", och juicen så onaturligt röd/svart?

Är det bara en gas?
Eller mättas köttet med något mer? Det är inte rimmat det är "färskt" kött enligt förpackningen.

Prova en oxfile enligt ovan så får ni se det är sjukt, det smakar inte oxfile. Har ni druckit ett rödvin som luftats för länge? Så blir eftersmaken av den oxfile jag nämner.

Tungan blir torr, och en metallisk smak stannar.
Jag har aldrig blivit sjuk av det, men givetvis besviken.

Problemet är att det är bara vissa perioder jag kan köpa dessa baljor med färskt nötkött.
Där i mellan blir det matvaruaffärer.

Och jag är rädd, är det farligt? gör det min familj sjuk?

Du kan egentligen inte jämföra hängmörat och vaccummörat kött. Hängmörat kött förlorar mer vätska jämfört med vaccummörat och min uppfattning är att ett väl hängmörat kött ger ett kött som är smakligare än om samma kött skulle vaccummörats. Jag tror att vätskan i vacpac helt enkelt är köttsaft och blod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback