Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 22:22
  #1
Medlem
Anteauss avatar
Jag är fullt medveten om att vid akuta fall (vatten-, gasläcka, och liknande) har hyresvärden full rättighet att ta sig in i en hyreslägenhet utan hyresgästens medgivande.

Men hur är det vid andra icke akuta arbeten?

Att de ska få tillträde är jag fullt på det klara med, men min fråga rör mer hur lång tid innan arbetet ska ske måste de lämna varsel?

"Vid mindre brådskande arbeten har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten om denne säger till minst en månad i förväg och tillträde inte innebära väsentligt men eller hinder i hyresrätten." säger denna länk.

Men om det inte är ett arbete då, utan bara en kontroll av något slag? Som det som nu får mig att väcka frågan--en OVK. Dvs. En obligatorisk ventilationskontroll.

Det är ju inte direkt nåt som medför mig som hyresgäst några större men, men kan det verkligen utlysas via en lapp i porten(idag måndag) dagen innan det ska ske(imorgon tisdag)? Även om lappen var daterad fredag? Eller om en hantlangare kommer och ringer på dörren (ikväll och man inte öppnar) och det sen läggs en lapp i brevlådan daterad 3 veckor tillbaka där det påtalas att tillträde vill has från och med imorgon?

Eller genom att en hantlangare till värden kommer och begär nyckel till lägenheten på en lördag och säger att tillträdet ska ske kommande tisdag? Vilket alltså skedde för tre veckor sedan och sen hör man ingenting innan denna lapp kom upp i porten idag och det ringdes på dörren nu ikväll?

Alltså... jag vill inte på något sätt ses som en rättshaverist, men finns det ingen som helst praxis eller kutym om hur lång tid det ska gå från att värden meddelar att denne vill ha in folk för en kontroll av något som har med lägenheten att göra tills kontrollen faktiskt ska ske?
Citera
2018-02-19, 22:27
  #2
Medlem
Nej
Citera
2018-02-19, 22:34
  #3
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej
Bra svar där du. Inte.

Vad sägs om att motivera ditt "nej"? Eller för den delen att citera vad du svarar "nej" på?

Jag har redan citerat (och länkat) till en text som påtalar att besked ska ges en månad i förväg för inte akuta fall.

Vad baserar du ditt "nej" på?
Citera
2018-02-19, 23:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Bra svar där du. Inte.

Vad sägs om att motivera ditt "nej"? Eller för den delen att citera vad du svarar "nej" på?

Jag har redan citerat (och länkat) till en text som påtalar att besked ska ges en månad i förväg för inte akuta fall.

Vad baserar du ditt "nej" på?

Det normala hos alla hyresvärdar jag bott hos har varit en veckas förvarning.

https://lagen.nu/dom/rh/2016:49
Citera
2018-02-19, 23:11
  #5
Medlem
Du har ju redan svarat på din egen fråga:

Enligt 12:26 JB har hyresvärden rätt utan uppskov ges tillträde till lägenheten för att utföra nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan genomföras vid ett senare tillfälle utan skada, t. ex. vid vattenläckage. Vid mindre brådskande arbeten har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten om denne säger till minst en månad i förväg och tillträde inte innebära väsentligt men eller hinder i hyresrätten.

Så, enligt Jordabalkens 12kap 26§ skall din hyresvärd varsla minst en månad i förväg. Däremot står det något helt annat i Bostadsrättslagen;

7kap 13 § Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §.

Någon lämplig jurist får utröna vilken lag som ger prioritet då Jordabalken även gäller bostadsrätter i största allmänhet.
Citera
2018-02-19, 23:18
  #6
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Det normala hos alla hyresvärdar jag bott hos har varit en veckas förvarning.

https://lagen.nu/dom/rh/2016:49
En vecka låter lite väl snålt, likaså de 12 dagar i din länk. Men ändock mer generöst den endaste dagen jag fått. Som inte ens är en hel dag då lappen kom i brevlådan 19:30 ikväll. om nu tillträde krävs direkt vid arbetsdagens början imorgon...

Söker fortfarande lagtext om vad som gäller då det inte handlar om akut tillträde (vattenläcka osv) eller stort arbete för hela fastigheten (stambyte osv) utan en lite sketen ventilationskontroll.
Citera
2018-02-19, 23:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
En vecka låter lite väl snålt, likaså de 12 dagar i din länk. Men ändock mer generöst den endaste dagen jag fått. Som inte ens är en hel dag då lappen kom i brevlådan 19:30 ikväll. om nu tillträde krävs direkt vid arbetsdagens början imorgon...

Söker fortfarande lagtext om vad som gäller då det inte handlar om akut tillträde (vattenläcka osv) eller stort arbete för hela fastigheten (stambyte osv) utan en lite sketen ventilationskontroll.

Du fick ju två stycken lagparagrafer!

Jordabalken stadgar att du skall få en månads varsel och Bostadsrättslagen stadgar att representanter för bostadsrättsföreningen (styrelsen) omedelbart får begära tillträde.

I vilken typ av bostad bor du?
Citera
2018-02-19, 23:29
  #8
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du fick ju två stycken lagparagrafer!

Jordabalken stadgar att du skall få en månads varsel och Bostadsrättslagen stadgar att representanter för bostadsrättsföreningen (styrelsen) omedelbart får begära tillträde.

I vilken typ av bostad bor du?
hyreslägenhet står klart och tydligt i min trådstart.

Edit: Sorry. Ser först nu att du postat ett inlägg 23:11.
Kan ändå inte se att den lagparagrafen skulle ge mig rätt att avvisa ventilationskontrollanterna och be dem återkomma om en vecka fjorton dar. Har jag den rätten, eller måste jag släppa in dem om de kommer och ringer på imorgon?

Edit 2: Ja, jag vet att jag kan låta bli att öppna dörren och därmed inte få mitt oönskade besök, men det är inte vad som gäller även om min frågeställning har att göra med att jag har social fobi. Jag vill helt enkelt veta om det är okej att jag inte släpper in dem (även om det innebär att jag inte öppnar dörren) och att jag har RÄTT att göra det och vänta på att de avtalar om tid i god tid liksom. Jag söker alltså vad som gäller rent juridiskt. Inget annat.
__________________
Senast redigerad av Anteaus 2018-02-19 kl. 23:48.
Citera
2018-02-19, 23:56
  #9
Medlem
supremanics avatar
Ring upp hyresvärden och påpeka vad som står i jordabalken. Har haft samma problem med OVK och där de med kort varsel även meddelade att de helt sonika ämnade knata in med huvudnyckel
Efter att jag skällt ut dem och hotat med anmälan om hemfridsbrott så fick de snällt göra om och meddela i god tid och även boka en tid då jag var hemma. Jag är inte bekväm med en främmande människa som knatar runt efter eget tycke och kollar i mina garderober och sådant, för det var precis vad han ville göra när jag vandrade runt honom i lägenheten.
Citera
2018-02-20, 00:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
hyreslägenhet står klart och tydligt i min trådstart.

Tittar du på min postcount här till vänster ser du att jag har bra mycket erfarenhet av hur folk skriver på FB. Du har då hela ditt svar i din egen trådstart.

Sedan var jag bra trött och missade ordet ELLER i texten.

Jordabalken lyder således: har hyresvärden rätt utan uppskov ges tillträde till lägenheten för att utföra nödvändig tillsyn

Dvs. direkt!

Är ärendet av sådan art som kan vänta så gäller 1 månad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback