Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 22:21
  #1
Medlem
Sugen på Sydamerika i juni, men har ingen större koll dessvärre:

  • Hur många länder är det realistiskt att hinna med? Tre-fyra?
  • Vad är det man absolut inte bör missa?
  • Flyger man mellan länder, eller är flyget så dyrt att det är tåg/buss som gäller?
  • Är exempelvis en Peru/Brasilien/Argentina-rutt något man kan genomföra, eller blir avstånden för stora?
Citera
2018-02-19, 22:33
  #2
Medlem
Det är "vinter" där i juni. I Peru och Argentina går temperaturen ner till kring 5-10 grader. Brasilien gäller kring 25 grader. Dock mycket regn.

Man flyger. Avstånden funkar NTE med buss eller tåg. Möjligtvis inrikes i respektive land.
Citera
2018-02-19, 23:22
  #3
Medlem
Finns bra bussförbindelser länderna emellan (nattbuss, köp alltid dyraste biljetten det är värt det).

Det är dyrt att flyga mellan länder i SA.

Sen finns det extremt mycket att se och göra där borta, bättre du lägger en vecka minst i varje land så du inte missar något.

Förresten så är det ganska kallt där då, ta med en jacka.
Citera
2018-02-20, 02:25
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Poindexter
Sugen på Sydamerika i juni, men har ingen större koll dessvärre:

  • Hur många länder är det realistiskt att hinna med? Tre-fyra?
  • Vad är det man absolut inte bör missa?
  • Flyger man mellan länder, eller är flyget så dyrt att det är tåg/buss som gäller?
  • Är exempelvis en Peru/Brasilien/Argentina-rutt något man kan genomföra, eller blir avstånden för stora?


3 veckor är väldigt kort tid. Tåg kan du helt glömma då det knappt finns.
Buss skulle jag inte rekommendera iom avstånden och du har ju bara 3 veckor.
Vad man inte bör missa ja det beror väl på vad du gillar , vad är du intresserad av?
Hur är din budget?
Varje land har ju din charm och kultur och vädret kan skifta oerhört beroende på
vart du åker.
Det finns ju många länder i Sydamerika, mellan vilka står det?
Du skulle ju iofs kunna åka mellan Buenos Aires, Montevideo (uruguay) och Rio de Janeiro.
Där är det varmare också men väldigt dyrt jämfört med många andra länder.
Jag gillar Colombia väldigt mycket.
(Har främst erfarenhet av Chile, Peru, Colombia och en liten del av Ecuador och Argentina.)
Citera
2018-02-20, 11:08
  #5
Medlem
Svampskogens avatar
3 veckor hinner du en hel del på, tar du nattbussar så kan du ta dig från Peru till Brasilien på bara några färder. Det bästa är att man sover bort all tråkig bussfärd plus att man spar pengar för hostel. Mina favoritländer var nog Peru och Bolivia, billiga länder med väldigt rik kultur.
Citera
2018-02-20, 16:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Finns bra bussförbindelser länderna emellan (nattbuss, köp alltid dyraste biljetten det är värt det).

Det är dyrt att flyga mellan länder i SA.

Sen finns det extremt mycket att se och göra där borta, bättre du lägger en vecka minst i varje land så du inte missar något.

Förresten så är det ganska kallt där då, ta med en jacka.

Nattbuss? Det tar 96 timmar.
Citera
2018-02-20, 17:18
  #7
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampskogen
Mina favoritländer var nog Peru och Bolivia, billiga länder med väldigt rik kultur.
Hur bodde du där? Jag har spenderat många månader i Colombia och ledsnade till slut då gastronomin är åt helvete. Att duscha i varmvatten gjorde jag sällan eftersom allt är så jävla fattigt.
Enligt rykten ska Peruaner ha mycket bättre kockar, stämmer det? Hur var maten i Bolivia?
Skötte du hygienen med kallt vatten?
Citera
2018-02-20, 20:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nattbuss? Det tar 96 timmar.
Jag har åkt flera nattbussar i Sydamerika länder imellan och det var ingen som tog 96 timmar.

Men det är bergit och det tar tid ja, har man en schysst buss kan man sova halva resan.

Den längsta resan var drygt 30 timmar och förflyttade mig 120 mil. På en backpackers budget räknas varje hundring, samma resa med flyg skulle kosta 3500:-, just sayin.
Citera
2018-02-20, 22:24
  #9
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har spenderat många månader i Colombia och ledsnade till slut då gastronomin är åt helvete. Enligt rykten ska Peruaner ha mycket bättre kockar, stämmer det?

Käket i Peru är ju fan brutalt! Det var anledningen till att jag blev intresserad av Sydamerika överhuvudtaget och jag blev INTE besviken! (Numera finns det ju 100 anledningar att åka till Sydamerika när man väl fått smak på det dock..) Efter Peru besökte jag Colombia och deras mat är minst sagt medioker. Jag förstår att du är skeptisk om Colombia är din gastronomiska måttstock, men våga prova Peru vetja! Jag siktar på Ecuador av gastronomiska anledningar. Har du varit där?

Jag diggar att hänga i Colombia skall sägas, men maten i Peru är brutal! Snabb googling gav följande: http://www.independent.co.uk/news/wo...-a6805026.html
Citera
2018-02-20, 22:44
  #10
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Den längsta resan var drygt 30 timmar och förflyttade mig 120 mil. På en backpackers budget räknas varje hundring, samma resa med flyg skulle kosta 3500:-, just sayin.

Att flyga mellan länder i Sydmerika är så dyrt att man funderar på vad som står på, men inrikesflyg är billigt! Om man vill spara pengar men har tid till övers kan man flyga inrikes i land A till gränsen mot land B, ta bussen över gränsen till land B, varpå man flyger vidare inrikes i land B dit man ska.

När jag kollade en gång så kostade det lika mycket att flyga från Colombia till Peru som det kostar att åka från Sverige till Colombia! Att flyga inrikes i Colombia kostar några hundralappar! Vet någon vad detta beror på?
Citera
2018-02-20, 23:26
  #11
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Käket i Peru är ju fan brutalt! Det var anledningen till att jag blev intresserad av Sydamerika överhuvudtaget och jag blev INTE besviken! (Numera finns det ju 100 anledningar att åka till Sydamerika när man väl fått smak på det . Jag siktar på Ecuador av gastronomiska anledningar. Har du varit där?
Intressant, Machu pichu måste man ju fan se med egna ögon så får jag motvilligt packa ryggsäcken. Jag har inte varit i Ecuador
men om jag ändå befinner mig i Peru någon dag som kommer jag garanterat korsa gränsen till fots eller i en svettig buss.
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Att flyga mellan länder i Sydmerika är så dyrt att man funderar...
När jag kollade en gång så kostade det lika mycket att flyga från Colombia till Peru som det kostar att åka från Sverige till Colombia! Att flyga inrikes i Colombia kostar några hundralappar! Vet någon vad detta beror på?
Jag vet, riktigt jävla irriterande. Vill också veta vad fan det handlar om.
Citera
2018-02-21, 14:16
  #12
Medlem
bludderbladders avatar
Du skulle kunna hinna med Peru, Ecuador och Colombia på tre veckor genom att kombinera flyg och buss. Alt enbart Peru och Colombia då flyg mellan Lima och Colombia är billigt. Jag skulle flyga till Lima och från Lima flyg t/r Cusco. Sen flyga till Arequipa, därifrån buss till Ica och buss därifrån tillbaks till Lima. Sen flyga till Mancora, buss till Montañitas. Sen buss till Baños och vidare till Quito. Flyga till Bogota och Medellin och bussa runt Cali, Cocora etc.

Skulle nog gå att få ihop på tre veckor.

Om du inte vill åka tillbaks till Colombia kan du enkelt göra södra Peru/Bolivia. Men om du letar culinariska upplevelser är Bolivia inte stället för dig. Enklare att få salmonella än att hitta en hygglig måltid. Det bästa jag åt var en jordnötssoppa.

Ecuadors mat däremot är en lite sämre kopia av Peru. Alltså bra. Skall dock säga att jag ätit bättre Peruviansk mat I Europa än I Peru, över lag.

Uruguay och Argentina är oftast kallt och fuktigt och inget vidare denna årstid. På stränderna runt Rio, Buzios och Ilha Grande regnar det denna årstid.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2919336

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback