Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-19, 21:54
  #1
Medlem
postvagns avatar
Hör den hemma här? Hittade inget annat ställe. Mod får gärna flytta om det redan finns eller till lämplig tråd.

Men, Google har nyligen valt att ta bort valet "Visa Bild" när man bildgooglar nåt. Detta för att öka säkerheten kring copyright osv (enl dem). Så om man nu bildgooglar nåt och hittar en perfekt bild för det, måste man välja "Besök" (dvs besköka hemsidan). Det leder många gånger till att man faktiskt inte hittar bilden man just stötte på i Googles bildsökning (min egen erfarenhet), eller behöver traggla sig igenom massa andra sidor el pop-uper (beroende på vad man söker på).

Tankar kring detta?

Yahoo! verkar fortfarande köra enligt "visa bild"-tänket. Även andra typer av sökmotorer, som kanske är lite långsammare men trålar djupare. Så att säga.
Citera
2018-02-19, 22:05
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Högerklicka på bilden, välj "Visa bild". Problem solved.
Jag har aldrig använt googles "visa bild"-länk, föredrar att göra som ovanstående.
Citera
2018-02-19, 22:20
  #3
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Högerklicka på bilden, välj "Visa bild". Problem solved.
Jag har aldrig använt googles "visa bild"-länk, föredrar att göra som ovanstående.

Åh fan, hade inte ens tänkt på det. Tack å bock. Dock blir det ju svårare med enknappsmus (läs: Mac), men nu vet jag hur jag kommer runt det!
Citera
2018-02-19, 22:23
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
dyker inte upp nån visa bild i chrome.
Citera
2018-02-19, 22:34
  #5
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Åh fan, hade inte ens tänkt på det. Tack å bock. Dock blir det ju svårare med enknappsmus (läs: Mac), men nu vet jag hur jag kommer runt det!

Control + vänsterklick = högerklick. Så har du löst även det problemet.
Citera
2018-02-19, 23:58
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Har också upptäck detta! Sjukt irriterande.
Men så skrev någon längre upp att man kunde högerklicka. Men hur fungerar det på iPad då?
Citera
2018-02-20, 09:59
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Har också upptäck detta! Sjukt irriterande.
Men så skrev någon längre upp att man kunde högerklicka. Men hur fungerar det på iPad då?

Klicka och håll in, så får du upp menyn och kan välja ”öppna bild”
Citera
2018-02-20, 10:08
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Klicka och håll in, så får du upp menyn och kan välja ”öppna bild”

Tusen tack!!
Citera
2018-02-21, 19:15
  #9
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Control + vänsterklick = högerklick. Så har du löst även det problemet.

Det tar dock längre tid och om man snabbsållar och letar efter vissa specifika saker är det ganska irriterande. Nåja, det finns större problem i världen.

Men att skydda copyright med att användare som ev misstänks sno bilder "av misstag" genom att ändra detta, kan ju fan inte hålla i domstol???
Citera
2018-02-21, 19:42
  #10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Det tar dock längre tid och om man snabbsållar och letar efter vissa specifika saker är det ganska irriterande. Nåja, det finns större problem i världen.

Men att skydda copyright med att användare som ev misstänks sno bilder "av misstag" genom att ändra detta, kan ju fan inte hålla i domstol???

Det är givetvis onödigt och har inte mer än en symbolisk betydelse.

Hursomhelst så går det som vanligt givetvis lätt att komma runt. Sen det blev klart att det skulle försvinna har det förstås kommit extensions som gör att man får tillbaka knappen.

Använder du chrome kan du testa t.ex. den här: https://chrome.google.com/webstore/d...mkghjk/related (inte testat själv, men antar att det inte borde vara några konstigheter). Samma finns också säkert till IE, FF och andra webbläsare.
Citera
2018-02-21, 19:44
  #11
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är givetvis onödigt och har inte mer än en symbolisk betydelse.

Hursomhelst så går det som vanligt givetvis lätt att komma runt. Sen det blev klart att det skulle försvinna har det förstås kommit extensions som gör att man får tillbaka knappen.

Använder du chrome kan du testa t.ex. den här: https://chrome.google.com/webstore/d...mkghjk/related (inte testat själv, men antar att det inte borde vara några konstigheter). Samma finns också säkert till IE, FF och andra webbläsare.

Hurra för internet, helt enkelt! Samt tack för tipset!
Citera
2018-03-05, 06:21
  #12
Medlem
pillowfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är givetvis onödigt och har inte mer än en symbolisk betydelse.

Hursomhelst så går det som vanligt givetvis lätt att komma runt. Sen det blev klart att det skulle försvinna har det förstås kommit extensions som gör att man får tillbaka knappen.

Använder du chrome kan du testa t.ex. den här: https://chrome.google.com/webstore/d...mkghjk/related (inte testat själv, men antar att det inte borde vara några konstigheter). Samma finns också säkert till IE, FF och andra webbläsare.

Det tillägget tackar man för. Synd att den inte funkar till Android mobiler.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback