Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 21:51
  #1
Medlem
Tjenixen på er!

Någon med erfarenhet som tror sig veta eller VET ifall det är lättare att komma in på en GU/GMU med inriktning Hemvärnet än GU/GMU med inriktning mot en fast anställning inom Försvarsmakten (alltså Soldat/Sjöman eller Officer)???

Frågade en från Hemvärnet idag och enligt hen ska det rent formellt inte göra någon skillnad men i vissa fall så blir det lättare att få ett godkännande och mönstra ifall man inriktar sig på Hemvärnet.

Min plan är då att gå GU/GMU och hoppa på Hemvärnet som Skyttesoldat men sedan efter ett antal år med ett civilt jobb (kriminalvården eller väktare men det hör egentligen inte hit), så kommer jag övergå till att bli fast anställd inom Försvarsmakten, som en heltidssoldat (jag måste då gå den befattningsutbildningen naturligtvis).

Hoppas ni förstod frågan!
Citera
2018-02-19, 22:04
  #2
Medlem
Ja, det är lättare.
Alla befattningar har en kravprofil där t.ex fysisk förmåga är en delfaktor, generell begåvning är en annan. Allergier, sjukdomstillstånd är andra faktorer och alla dessa påverkar din konkurrenskraft mot olika kravprofiler. Hemvärnet har lägst kravprofil och därför är det lättare att komma in på den GUn än andra. Detta är dock inget du behöver bestämma i förväg så får du bra värden vid mönstringen så kan du välja en befattning med högre kravprofil.
Citera
2018-02-19, 22:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Ja, det är lättare.
Alla befattningar har en kravprofil där t.ex fysisk förmåga är en delfaktor, generell begåvning är en annan. Allergier, sjukdomstillstånd är andra faktorer och alla dessa påverkar din konkurrenskraft mot olika kravprofiler. Hemvärnet har lägst kravprofil och därför är det lättare att komma in på den GUn än andra. Detta är dock inget du behöver bestämma i förväg så får du bra värden vid mönstringen så kan du välja en befattning med högre kravprofil.
Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback