Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 21:26
  #1
Medlem
Jag försöker hjälpa en bekant som är inskriven i Arbetsförmedlingens jobb och utvecklingsgaranti. Hon har varit inskriven i över 450 dagar och studerar för närvarande på heltid i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Handläggaren på Arbetsförmedlingen hävdar bestämt att hon ska skicka in en aktivitetsrapport efter varje kalendermånads utgång.

Jag tolkar följande författningar som att aktivitetsrapporten ska skickas in efter att hennes arbetsmarknadspolitiska program har upphört.

Vem har rätt?

Arbetsförmedlingens författningssamling (AFFS)

Citat:
4 § Aktivitetsrapporten ska lämnas till Arbetsförmedlingen efter varje kalendermånads utgång, om inte annat framgår av andra till fjärde stycket.

Den som har deltagit i förberedande insatser enligt 30 § andra stycket 6 och 7 förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program ska lämna en aktivitetsrapport den kalendermånad som följer efter att anvisningen till programmet har upphört.


Förordning (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program

Citat:
Förberedande insatser
30 § Med förberedande insatser avses individuellt anpassade arbetsmarknadspolitiska insatser för den som särskilt behöver förbereda sig för ett annat arbetsmarknadspolitiskt program, utbildning eller arbete.

6. utbildning på heltid inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande eller gymnasial nivå eller motsvarande utbildning inom folkhögskolan, som motsvarar sammanlagt längst ett års heltidsstudier, för den som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin, och
7. utbildning på heltid vid universitet eller högskola, inom yrkeshögskolan eller på eftergymnasial nivå inom folkhögskolan, som motsvarar sammanlagt längst ett års heltidsstudier, för den som har deltagit i jobb och utvecklingsgarantin i 450 dagar som det kan lämnas ersättning för.
Citera
2018-02-19, 21:46
  #2
Medlem
AF har rätt. Hela tanken med att deltaga är ju att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden och söka lediga jobb under tiden.
Citera
2018-02-19, 21:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
AF har rätt. Hela tanken med att deltaga är ju att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden och söka lediga jobb under tiden.

Nu handlade frågan om vad som var juridiskt rätt. Den som har varit inskriven i Arbetsförmedlingens jobb och utvecklingsgaranti och fått ersättning i fler än 450 dagar, samt studerar på heltid i ett arbetsmarknadspolitiskt program ska inte behöva befatta sig med löjliga aktivitetsrapporter.
Citera
2018-02-19, 22:06
  #4
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag försöker hjälpa en bekant som är inskriven i Arbetsförmedlingens jobb och utvecklingsgaranti. Hon har varit inskriven i över 450 dagar och studerar för närvarande på heltid i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Handläggaren på Arbetsförmedlingen hävdar bestämt att hon ska skicka in en aktivitetsrapport efter varje kalendermånads utgång.

Jag tolkar följande författningar som att aktivitetsrapporten ska skickas in efter att hennes arbetsmarknadspolitiska program har upphört.

Vem har rätt?

Arbetsförmedlingens författningssamling (AFFS)

Förordning (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program
Du skriver ju själv att hon deltar i jobb- och utvecklingsgarantin, inte att hon har anvisats förberedande insats enligt 30 § 6 punkt i förordningen om arbetsmarknadspolitiska program. Du skriver ju med andra ord själv att hon ska lämna aktivitetsrapport varje månad
Citera
2018-02-19, 23:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skriver ju själv att hon deltar i jobb- och utvecklingsgarantin, inte att hon har anvisats förberedande insats enligt 30 § 6 punkt i förordningen om arbetsmarknadspolitiska program. Du skriver ju med andra ord själv att hon ska lämna aktivitetsrapport varje månad

Möjligtvis så har jag utelämnat sådant som jag inte är helt hundra på. Som jag ser på saken, så handlar det om en förberedande insats.
  • Yrkesorientering
  • Kartläggning för att fastställa utbildningsplan inför arbetsmarknadsutbildning
  • Validering
  • Nivåtest

Jag skulle tro att punkt två i nedanstående citat passar in på hennes situation. Programmet handlar om individuellt anpassade arbetsmarknadspolitiska insatser för den som särskilt behöver förbereda sig för ett annat arbete.

http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/Fo...AFFS2017-5.pdf

Citat:
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens föreskrifter (IAFFS 2017:5) om godtagbara skäl för en programdeltagare att inte aktivt söka lämpliga arbeten;

beslutade den 30 november 2017.

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen föreskriver följande med stöd av 12 kap. 3 § andra stycket förordningen (2017:819) om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser.

Tillämpningsområde

1 § Denna författning innehåller föreskrifter om godtagbara skäl för att inte aktivt söka lämpliga arbeten enligt 6 kap. 2 § förordningen (2017:819) om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser. Föreskrifterna avser programdeltagare som deltar i arbetsmarknadspolitiska program eller programinsatser som ger rätt till aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning enligt förordningen (2017:819) om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser.

Särskilda arbetsmarknadspolitiska program och programinsatser

2 § En programdeltagare ska anses ha godtagbara skäl för att inte aktivt söka lämpliga arbeten under hela den period som programdeltagaren deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program eller programinsatser:

1. stöd till start av näringsverksamhet enligt 18 § första stycket förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program,

eller

2. förberedande insatser som är individuellt anpassade arbetsmarknadspolitiska insatser för den som särskilt behöver förbereda sig för ett annat arbetsmarknadspolitiskt program, utbildning eller arbete.

Insatserna kan i dessa fall bestå av - kartläggning, vägledning och rehabilitering enligt 30 § andra stycket 1 förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program.

Godtagbara skäl under en begränsad tid

3 § Under en begränsad period kan, även vid deltagande i andra arbetsmarknadspolitiska program eller programinsatser än vad som anges i 2 §, finnas godtagbara skäl för en programdeltagare att inte aktivt söka lämpliga arbeten. Detta gäller om programdeltagaren, för en kortare tid, behöver insatser av kartläggande, vägledande, rehabiliterande karaktär eller annan insats för att kunna fullfölja programmet eller programinsatsen.
Citera
2018-02-20, 01:54
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Möjligtvis så har jag utelämnat sådant som jag inte är helt hundra på. Som jag ser på saken, så handlar det om en förberedande insats.
  • Yrkesorientering
  • Kartläggning för att fastställa utbildningsplan inför arbetsmarknadsutbildning
  • Validering
  • Nivåtest

Jag skulle tro att punkt två i nedanstående citat passar in på hennes situation. Programmet handlar om individuellt anpassade arbetsmarknadspolitiska insatser för den som särskilt behöver förbereda sig för ett annat arbete.

http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/Fo...AFFS2017-5.pdf
Jag förstår inte varför, men du tar upp en massa saker som är fullkomligt irrelevanta. Hur du "ser på saken" spelar givetvis ingen roll, och givetvis är inte IAF:s föreskrifter om aktivt arbetssökande relevanta i sammanhanget. Vad frågan gäller är om hon deltar i jobb- och utvecklingsgarantin eller om hon deltar i en förberedande insats enligt "programförordningen", på internspråk" om hon har ett JOB-beslut eller ett UTA-beslut.

Rimligtvis borde tanten själva veta vad hon deltar i, eftersom hon har skrivit på ett underlag för anvisning innan Af fattade beslut om att anvisa henne programmet hon deltar i, och eftersom hon får hem ett beslut om anvisning med posten. Sen vet hon väl vad hon gör om dagarna, om hon traskar iväg till utbildning på Komvux, högskola eller annat, eller om hon inte gör det. Det är ungefär som att veta om man går till jobbet om dagarna eller om man inte gör det, och i så fall vilket företag man jobbar på Men, om hon inte råkar veta vad hon gör om dagarna är mitt förslag att hon ringer till Af och frågar, så kan dom berätta vilket program hon deltar i och om hon förväntas lämna aktivitetsrapport.
Citera
2018-02-21, 00:03
  #7
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Möjligtvis så har jag utelämnat sådant som jag inte är helt hundra på. Som jag ser på saken, så handlar det om en förberedande insats.
  • Yrkesorientering
  • Kartläggning för att fastställa utbildningsplan inför arbetsmarknadsutbildning
  • Validering
  • Nivåtest

Jag skulle tro att punkt två i nedanstående citat passar in på hennes situation. Programmet handlar om individuellt anpassade arbetsmarknadspolitiska insatser för den som särskilt behöver förbereda sig för ett annat arbete.

http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/Fo...AFFS2017-5.pdf
Så hur blev det? Vad sa tanten, vad gör hon om dagarna och vilket program deltar hon i?

Om hon skulle lämna rapport 1-14 februari och inte gjorde det, så borde hon fått hem ett brev om det nu, och i så fall kan ni betrakta mysteriet som löst
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback