Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-21, 10:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja:
Kolla så att routerns dhcp-server delar ut Googles DNSer:
8.8.8.8 och 8.8.4.4

Ibland hittar man det under typ "LANinställningar -> Avancerat -> DHCP" eller annars så används samma som sättsunder "WAN-/Internet-anslutning".

Kolla att det blivit rätt mha en dator.
I Windows:
Kod:
Starta CMD/kommandotolken och skriv efter prompten
ipconfig -all | more
och tryck returtangenten och läs i tabellen

Jag har hittat lan inställningarna på raoutern på datorn, men hur ser jag om den delar ut googles DNSer?

Jag ser inte nåt 8 8 8 8 eller 8 8 4 4 därimot står IP-pool från 12 siffror från 100 upp till 200 som numret slutar på
__________________
Senast redigerad av HandSolo 2018-02-21 kl. 10:25.
Citera
2018-02-21, 12:27
  #14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandSolo
Jag har tom pratat med Tele2 idag och dem trodde inte de var på deras sida, jag frågade om de ev var en inställning i rautern förhoppningsvis. Men de trodde dem inte, dem tyckte jag skulle kolla och byta själva chromecasten och de gjorde jag idag men med samma resultat tyvärr.
Har ju både 4g och 5g att välja att koppla upp mig på roautern och testat båda utan framgång.

På nåt sätt är de nåt som inte är kompatibelt men vad kan de vara, varit inne på roauterns webbläsare och kikat men inte sett nåt misstänksamt där heller?

Ev nåt specifikt jag ska leta efter på roautern?

Chromecast användee google DNS och för att det skall funka bra bör också den klient man startar upp visningen med också köra google DNS för annars kanske dns-namnen pekar mot helt olika (regionala) servrar och då brukar det funka mindre bra.

man kan ju också ändra i klienten så att google dns (8.8.8.8) används istället och då brukar det funka bättre.
Citera
2018-02-21, 12:37
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandSolo
Jo visst men de har fungerat innan och Twitch och andra streaming sidor på nätet fungerar ju?

Skaffa ett bra modem för mobilt bredband och en hyfsat snabb dator att casta ifrån.
Jag har mobilt bredband och det fungerar utmärkt. jag ligger på en hastighet mellan 35 och 55Mbit i nedladdning och 20Mbit upp mätt med http://www.speedtest.net/sv

Har även en hyggligt snabb sony experia.. med den fungerar det inte. För lite minne och för lam processor skulle jag tro. Så kör med en vanlig dator istället.
Citera
2018-02-21, 12:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Chromecast användee google DNS och för att det skall funka bra bör också den klient man startar upp visningen med också köra google DNS för annars kanske dns-namnen pekar mot helt olika (regionala) servrar och då brukar det funka mindre bra.

man kan ju också ändra i klienten så att google dns (8.8.8.8) används istället och då brukar det funka bättre.

Så ändra i mobilen helt enkelt?
Citera
2018-02-21, 13:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandSolo
Jag har hittat lan inställningarna på raoutern på datorn, men hur ser jag om den delar ut googles DNSer?

Jag ser inte nåt 8 8 8 8 eller 8 8 4 4 därimot står IP-pool från 12 siffror från 100 upp till 200 som numret slutar på
Citat:
Ursprungligen postat av HandSolo
Så ändra i mobilen helt enkelt?
Ja men normalt är det enklare att ändra i routern. (Om du "törs" ange fabrikat+modell så kanske tråden kan guida dig lite mer precist.)

Men om det bara är mobilen du använder så kanske det blir enklast för dig.
Citera
2018-02-21, 14:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja men normalt är det enklare att ändra i routern. (Om du "törs" ange fabrikat+modell så kanske tråden kan guida dig lite mer precist.)

Men om det bara är mobilen du använder så kanske det blir enklast för dig.

Ja de är ju lättare i roautern då, men just nu är jag på jobbet. Kan kika när jag kommer hem vad de är för modell jag har.
Citera
2018-02-22, 12:44
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja men normalt är det enklare att ändra i routern. (Om du "törs" ange fabrikat+modell så kanske tråden kan guida dig lite mer precist.)

Men om det bara är mobilen du använder så kanske det blir enklast för dig.

Roautern hetet ZTE 4G Wireless Roauter, ingen specifk modell beteckning

Jag testade att ändra säkerhet på roautern och då fick jag upp castsymbolen på netflix appen men de hoppade aldrig igång, den stod o tuggade och försökte casta sen fick jag fel meddelande att de inte gick att koppla ihop med chromecasten. så de ser jag som ett litet framsteg iallafall Så nåt mjukvaru fel är det ju.
Citera
2018-02-23, 14:17
  #20
Medlem
MF286 heter modellen, jag missade i all hast
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback