Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-21, 10:02
  #37
Medlem
Nej, inget som inte kan ses som affärsmässiga beslut. Folk behöver ta ansvar för sin egna ekonomi.

Dock är princip all bekantskapskrets folk med pengar, så inte så någon bryr sig om vem som tar notan eller någon lägger några extra tusen. Ändå fikapengar.
Citera
2018-02-21, 21:26
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitwoman
Jag säger aldrig. Blir ba problem i slutändan
Har typ aldrig varit med om att en kommpis frågat om lån....är det konstigt?
Citera
2018-03-06, 21:00
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag måste säga att jag blir förvånad av många av svaren i denna tråd.

Vad ör det för vänner ni har egentligen?

För mig är det en självklarhet att låna ut till lära vänner, nästan oavsett belopp, så länge det inte skadar mig.

Är det struntsummor som en öl eller en lunch få är det inget man lånar ut, det bjuder man på.

Att bjuda på lunch, fika, öl etc är inget som jag ens betraktar som lån, eller något som jag förr eller senare förväntar mig att de återgäldar genom att bjuda på något tillbaka vid något tillfälle. Även om det oftast jämnar ut sig i slutändan.

På vilket sätt skulle lån kunna skada dig?

Själv har jag oftast bara lånat ut mindre belopp, max 500 kr. Har kunnat låna ut mer om jag hade velat vid olika tillfällen, men har vägrat. Just för att jag vet att dessa personer aldrig skulle kunna betala tillbaka pengarna. Om jag lånar ut pengar så får jag i princip aldrig tillbaka pengarna. Jag är inte ens typen som tjatar om att de ska betala tillbaka, eller att de måste betala tillbaka inom exempelvis en vecka. Ändå får jag höra att jag är en girig jävel som endast tänker på pengar, om jag vid något tillfälle har frågat hur det går med pengarna. Har blivit av med flera "vänner" på grund av lån också, och det har blivit en del bråk. Så det är lättast att antingen vägra låna ut pengar, eller acceptera att det egentligen inte är ett lån utan en gåva för jag kommer aldrig mer se röken av dessa pengar.
Citera
2018-03-06, 21:05
  #40
Medlem
JagSerUfos avatar
självklart lånar man ut till kompisar om man har möjlighet annars äre man inte kompisar.
Citera
2018-03-06, 22:13
  #41
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
självklart lånar man ut till kompisar om man har möjlighet annars äre man inte kompisar.

Men då gäller det ju även att kompisen som lånar inte skjuter på sitt datum tills man inte orkar fråga vart ens pengar är längre
Citera
2018-03-06, 22:27
  #42
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Att bjuda på lunch, fika, öl etc är inget som jag ens betraktar som lån, eller något som jag förr eller senare förväntar mig att de återgäldar genom att bjuda på något tillbaka vid något tillfälle. Även om det oftast jämnar ut sig i slutändan.

På vilket sätt skulle lån kunna skada dig?

Själv har jag oftast bara lånat ut mindre belopp, max 500 kr. Har kunnat låna ut mer om jag hade velat vid olika tillfällen, men har vägrat. Just för att jag vet att dessa personer aldrig skulle kunna betala tillbaka pengarna. Om jag lånar ut pengar så får jag i princip aldrig tillbaka pengarna. Jag är inte ens typen som tjatar om att de ska betala tillbaka, eller att de måste betala tillbaka inom exempelvis en vecka. Ändå får jag höra att jag är en girig jävel som endast tänker på pengar, om jag vid något tillfälle har frågat hur det går med pengarna. Har blivit av med flera "vänner" på grund av lån också, och det har blivit en del bråk. Så det är lättast att antingen vägra låna ut pengar, eller acceptera att det egentligen inte är ett lån utan en gåva för jag kommer aldrig mer se röken av dessa pengar.

Jag vet inte om du missuppfattade mig, jag har inget emot att låna ut till vänner jag har vid tillfällen både lånat och lånat ut många tusen och ser inga som helst problem med det.

Min poäng i inlägget som du citerade var att om man inte kan göra det för sina vänner, ja då är dom nog inte speciellt bra vänner och man borde fundera på att byta upp sig.
Citera
2018-03-06, 22:44
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag vet inte om du missuppfattade mig, jag har inget emot att låna ut till vänner jag har vid tillfällen både lånat och lånat ut många tusen och ser inga som helst problem med det.

Min poäng i inlägget som du citerade var att om man inte kan göra det för sina vänner, ja då är dom nog inte speciellt bra vänner och man borde fundera på att byta upp sig.

Alltså, jag har egentligen inga som helst problem med att låna ut pengar till kompisar. Fast hur bra vänner är man om man lånar pengar av vänner och sedan inte betalar tillbaka, oavsett anledning till det? Ett lån är ett lån liksom, det ska ju betalas tillbaka förr eller senare. Att det blir orsaken till bråk och osämja istället.
Citera
2018-03-06, 22:49
  #44
Medlem
Queen-Obscences avatar
Nej, min sambo och möjligtvis någon innan familjen. Men jag har tråkiga erfarenheter av vänner som inte betalat tillbaka..
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback