Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-19, 17:00
  #13
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Tack! Det där med spik på golvet var riktigt smart!

Såg att det går att köpa 600 mm OSB så det gör det ännu lättare detta.
Tänkte du regla cc 60 och köra 60 osb? Blir ju sjukt mycket ostabilare om du skarva osb på varje regel och samma skarv på vardera sida väggen. Kör 90 osb och regla 45cc, saxa skarvarna på vardera sida väggen
Citera
2018-02-20, 08:02
  #14
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Tänkte du regla cc 60 och köra 60 osb? Blir ju sjukt mycket ostabilare om du skarva osb på varje regel och samma skarv på vardera sida väggen. Kör 90 osb och regla 45cc, saxa skarvarna på vardera sida väggen
Ja, det hade jag tänkt men nu ger du bättre förslag. Jag har aldrig byggt en vägg förut så jag har en del att lära så jag tar gärna emot tips.

Edit: Hur fäster jag stålskenorna i betonggolvet och väggarna? Väggarna är lättbetongblock med puts på men golvet och taket är väldigt hård betong.
__________________
Senast redigerad av valter-eggon 2018-02-20 kl. 08:06.
Citera
2018-02-20, 09:42
  #15
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Edit: Hur fäster jag stålskenorna i betonggolvet och väggarna? Väggarna är lättbetongblock med puts på men golvet och taket är väldigt hård betong.
Borra med borrhammare och använd spikplugg. Placera regeln med plåten på plats och borra rakt igenom.

Hur bred/lång ska väggen bli?
Citera
2018-02-20, 13:21
  #16
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Borra med borrhammare och använd spikplugg. Placera regeln med plåten på plats och borra rakt igenom.

Hur bred/lång ska väggen bli?
Ca. 3 meter. Och det ska in en M9X21 dörr ungefär mitt på.
Citera
2018-02-20, 13:58
  #17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Aha. Så det är bara det som är i direktkontakt med vägg och golv som inte får vara organiskt material?

Ja, det är fukten jag oroar mig för. Idag sitter det golvlister i trä där och bakom dem har det bildats mögel. Så de ska bort. Ligger även en plastmatta på golvet och den ska bort och sedan ska golvet slipas helt rent.

Så stålreglar mot golv och tak men sen kan jag bygga som vanligt med trämaterial?

Öka ventilationen och sätt in en luftavfuktare, så blir klimatet i rummen betydligt bättre. En vägg kan förvärra luftcirkulationen även om man monterar överluft don/öppningar i väggen.

En mindre kanalfläkt som skapar ett undertryck och blåser ut luften i kombination med en avfuktare lär göra underverk. Stålreglar är bra och en isolering i väggen som tål fukt. Sedan 2 lager gips på varje sida om reglarna så att det blir stabilt och inte som en resonanslåda. Även 3 lager gips funkar..(skyddar även bättre mot brand) och tål höga vikter som hängs upp på väggarna. Undvik träfiberskivor.
Citera
2018-03-09, 13:47
  #18
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Men du. Skit i fanerskivor. Troligen är det plywood snubben menar men det är mkt dyrare och fyller ingen funktion här.

Du frågade om stålreglarna. Det jag menar är metallskenor som du stoppar i träreglarna i, mot betongen. Krångla inte till det för mkt nu. Du hade ganska bra koll tills det kom skit i tråden. 😉
Och tröskeln funkar rakt på golvet men vill du ha hängslen och livrem så kan du lägga en remsa syllpapp under.
Glöm allt vad våtrumsgips heter. Vi pratar om en mellanvägg i en källare och det är absolut inget våtutrymme.
11 mm osb bakom gipsen gör att du har material att fästa skruv i om du ska hänga upp en tavla på katten.

Så, stålskena mot betongen. Träregel, isolering, osb, gips. Det är receptet.
Inga våtrumsprylar för de är tre ggr dyrare och fyller ingen funktion.
Måla betongen med färg som andas.
Klart.

Edit: Inte klart. Stalltipset är att lägga ett par spik under skivorna så att de inte har direktkontakt med golvet. Lägg dem så att du kan ta bort dem när skivorna är på plats. Då har du byggt Sveriges bästa mellanvägg.
Det börjar närma sig nu. I ena rummet kommer jag ha rent betonggolv. Har tagit bort mattan och slipat golvet rent från mattrester och lim.

I det andra rummet kommer jag att lägga en platonmatta och uppe på det en heltäckningsmatta i form av 50x50 cm plattor. De är ganska styva så platonmattan borde klara det. Jag kommer lämna en glipa på kanske 3 mm runt väggarna.

Det jag har insett, inte testat ännu, är att i och med att dörren står på betongen så bygger mattorna upp en del. Om det nu skulle bli så att dörren inte går att öppna, kan jag ställa dörrkarmen på platonmattan eller blir det för mjukt?

Sen kommer jag att köra med dubbla gipsskivor för bättre ljudisolering.

Jag fick ju tips om att lägga de olika lagren omlott för bästa stabilitet. I mitt fall så är det 1 m till dörren från båda hållen. Gipsskivan är 120 cm. Kan jag sätta de på varandra som 2 st 1 meters skivor eller borde jag göra en som är 60 cm och en som är 40 cm och sen sätta 1 m över dem?
Citera
2018-03-09, 17:22
  #19
Medlem
Det finns ingen anledning till att ha olika skivbredd när väggen är så kort kör du med en meter för båda ,sen säger du att du ska lägga matta direkt på platonmattan , det skulle jag nog avråda ifrån , betänk om du sätter ett bord eller en stol på mattan då kommer dom att trycka ner mattan ,så det bästa är att du lägger något stabilare över platonmattan ,hade det varit tex laminat eller parkett så vore det okej men matta direkt är nog ej bra . Sedan antar jag att du sätter ventilerad golvlist i rummet där du har lagt platonmattan så att fukten kan komma ut .
Citera
2018-03-10, 07:44
  #20
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Det jag har insett, inte testat ännu, är att i och med att dörren står på betongen så bygger mattorna upp en del. Om det nu skulle bli så att dörren inte går att öppna, kan jag ställa dörrkarmen på platonmattan eller blir det för mjukt?

Sen kommer jag att köra med dubbla gipsskivor för bättre ljudisolering.

Jag fick ju tips om att lägga de olika lagren omlott för bästa stabilitet. I mitt fall så är det 1 m till dörren från båda hållen. Gipsskivan är 120 cm. Kan jag sätta de på varandra som 2 st 1 meters skivor eller borde jag göra en som är 60 cm och en som är 40 cm och sen sätta 1 m över dem?
Kul med återkoppling om hur det går.

Jag antar att platonmattan är tunn och har små "knoppar"? Karmen skruvar du ju i stående reglar i väggen så det funkar. Problemet är tröskeln, ska du ha tröskelplatta eller falsad?
Det bästa är att prova hur det känns att gå på den. Jag skulle tro att det funkar att ställa dörren på platonmattan för den brukar vara ganska stum.

Dubbelgips? Ska du fortfarande ha OSB? Menar du att du ska ha tre lager skivor alltså? Det blir en väldigt tjock innervägg iaf. Och överarbetad men det är upp till dig.

Ang dörrmonteringen, använd kilar från båda håll så karmen sitter stadigt. Jag har insett att folk enbart använder sig av karmskruv "för att det går". Det medför att karmen sitter i väldigt liten yta och fladdrar när man slår igen dörren.
Då är det inte bra att vara arg. 😉

Och ja, skit i att sätta skivorna omlott. Däremot kan du skära bort den där tråkiga falsen på gipsen när du sätter gips i hörn. Då slipper du spackla hörnen så mycket iom att du har slät skiva ända in.
Citera
2018-03-10, 11:09
  #21
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saarijarvi
Det finns ingen anledning till att ha olika skivbredd när väggen är så kort kör du med en meter för båda ,sen säger du att du ska lägga matta direkt på platonmattan , det skulle jag nog avråda ifrån , betänk om du sätter ett bord eller en stol på mattan då kommer dom att trycka ner mattan ,så det bästa är att du lägger något stabilare över platonmattan ,hade det varit tex laminat eller parkett så vore det okej men matta direkt är nog ej bra . Sedan antar jag att du sätter ventilerad golvlist i rummet där du har lagt platonmattan så att fukten kan komma ut .
Jag får prova helt enkelt. Kommer inte vara så mycket saker med liten kontaktyta men jag tar med mig det du säger.

Kommer inte att sätta några lister alls hade jag tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Kul med återkoppling om hur det går.

Jag antar att platonmattan är tunn och har små "knoppar"? Karmen skruvar du ju i stående reglar i väggen så det funkar. Problemet är tröskeln, ska du ha tröskelplatta eller falsad?
Det bästa är att prova hur det känns att gå på den. Jag skulle tro att det funkar att ställa dörren på platonmattan för den brukar vara ganska stum.

Dubbelgips? Ska du fortfarande ha OSB? Menar du att du ska ha tre lager skivor alltså? Det blir en väldigt tjock innervägg iaf. Och överarbetad men det är upp till dig.

Ang dörrmonteringen, använd kilar från båda håll så karmen sitter stadigt. Jag har insett att folk enbart använder sig av karmskruv "för att det går". Det medför att karmen sitter i väldigt liten yta och fladdrar när man slår igen dörren.
Då är det inte bra att vara arg. 😉

Och ja, skit i att sätta skivorna omlott. Däremot kan du skära bort den där tråkiga falsen på gipsen när du sätter gips i hörn. Då slipper du spackla hörnen så mycket iom att du har slät skiva ända in.
Tack för dina råd! Väldigt värdefulla!

Jag har ingen OSB. Två gipsskivor bara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback