• 1
  • 2
2018-02-19, 14:17
Medlem
valter-eggons avatar
Jag ska dela av min källare till två rum. Som vanligt i en källare så finns det ju fukt och man vill inte bygga så att det uppstår fuktskador.

Men hur bygger jag väggen som delar av rummet? Att jag ska använda stålreglar är uppenbart men det är lite svårt att sätta in en dörr med dörrkarm utan att använda trä. Är det ett problem?

Vad ska jag använda för material till väggen? Att bara ha våtrumsgips känns inte så hållbart ifall man råkar dunka in någonting i väggen, men jag kan väl inte sätta in spånskiva eller plywood mot reglarna och våtrumsgips på det? Jag har tänkt att sätta in isolering i väggen så isolering mot trä blir inte så bra.

Kan någon hjälpa mig med förslag?
Citera
2018-02-19, 14:22
Medlem
Inte för att jag kan någonting om hur man bygger men jag TROR att trä går bra så länge det inte kommer i kontakt med betongen/väggarna/golvet/taket, därav att man har stålskenor att montera träreglarna i.
Citera
2018-02-19, 14:26
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Varför är det uppenbart med stålreglar? Är det fukten du tänker på?
Jag skulle bygga i trä men använda stålskenor mot golv och vägg om det är betong. Sen är det bara att bygga som vanligt.
Väggar i exempelvis 45×70, 11 mm osb och gips på det. Då har du en stadig vägg med utrymme till slang, eldosor och nog med isolering.
Enkelt, smärtfritt och utan krångel.
Citera
2018-02-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jag skulle bygga i trä men använda stålskenor mot golv och vägg om det är betong. Sen är det bara att bygga som vanligt.
Väggar i exempelvis 45×70, 11 mm osb och gips på det. Då har du en stadig vägg med utrymme till slang, eldosor och nog med isolering.

Exakt så, mer komplicerat är det inte, tröskeln mot golvet är inga problem. Men bygg inte in ytterväggarna på ngt vis, vanlig kalkfärg på dom som andas sitter som en smäck.
Citera
2018-02-19, 14:32
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Aha. Så det är bara det som är i direktkontakt med vägg och golv som inte får vara organiskt material?

Ja, det är fukten jag oroar mig för. Idag sitter det golvlister i trä där och bakom dem har det bildats mögel. Så de ska bort. Ligger även en plastmatta på golvet och den ska bort och sedan ska golvet slipas helt rent.

Så stålreglar mot golv och tak men sen kan jag bygga som vanligt med trämaterial?
Citera
2018-02-19, 14:35
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Exakt så, mer komplicerat är det inte, tröskeln mot golvet är inga problem. Men bygg inte in ytterväggarna på ngt vis, vanlig kalkfärg på dom som andas sitter som en smäck.
Kommer att måla väggarna med färg som andas.

Kan man eventuellt lägga en plastremsa mellan tröskeln och golvet?
Citera
2018-02-19, 14:41
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag ska dela av min källare till två rum. Som vanligt i en källare så finns det ju fukt och man vill inte bygga så att det uppstår fuktskador.

Men hur bygger jag väggen som delar av rummet? Att jag ska använda stålreglar är uppenbart men det är lite svårt att sätta in en dörr med dörrkarm utan att använda trä. Är det ett problem?

Vad ska jag använda för material till väggen? Att bara ha våtrumsgips känns inte så hållbart ifall man råkar dunka in någonting i väggen, men jag kan väl inte sätta in spånskiva eller plywood mot reglarna och våtrumsgips på det? Jag har tänkt att sätta in isolering i väggen så isolering mot trä blir inte så bra.

Kan någon hjälpa mig med förslag?
Gips med impregnerade fanerskivor som "Rustning" torde funka för en vanlig skiljevägg.
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-02-19 kl. 14:45.
Citera
2018-02-19, 14:54
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Gips med impregnerade fanerskivor som "Rustning" torde funka för en vanlig skiljevägg.
Menar du vanligt gips då? Fanerskivor=byggplywood?
Citera
2018-02-19, 15:00
Medlem
Citat:

Vanligt gips, det är ju inget våtutrymme du ska bygga antar jag, och vanliga OSB-skivor i botten funkar ju bra, billigare än plywood men går att skruva i.
Citera
2018-02-19, 15:03
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Vanligt gips, det är ju inget våtutrymme du ska bygga antar jag, och vanliga OSB-skivor i botten funkar ju bra, billigare än plywood men går att skruva i.
Nej, inget våtutrymme. Jag är bara nojig över fukten. Eller var tills jag sett alla svaren här.
Citera
2018-02-19, 15:06
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Men du. Skit i fanerskivor. Troligen är det plywood snubben menar men det är mkt dyrare och fyller ingen funktion här.

Du frågade om stålreglarna. Det jag menar är metallskenor som du stoppar i träreglarna i, mot betongen. Krångla inte till det för mkt nu. Du hade ganska bra koll tills det kom skit i tråden. 😉
Och tröskeln funkar rakt på golvet men vill du ha hängslen och livrem så kan du lägga en remsa syllpapp under.
Glöm allt vad våtrumsgips heter. Vi pratar om en mellanvägg i en källare och det är absolut inget våtutrymme.
11 mm osb bakom gipsen gör att du har material att fästa skruv i om du ska hänga upp en tavla på katten.

Så, stålskena mot betongen. Träregel, isolering, osb, gips. Det är receptet.
Inga våtrumsprylar för de är tre ggr dyrare och fyller ingen funktion.
Måla betongen med färg som andas.
Klart.

Edit: Inte klart. Stalltipset är att lägga ett par spik under skivorna så att de inte har direktkontakt med golvet. Lägg dem så att du kan ta bort dem när skivorna är på plats. Då har du byggt Sveriges bästa mellanvägg.
Senast redigerad av Skrik & Panik 2018-02-19 kl. 15:15.
Citera
2018-02-19, 15:30
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Men du. Skit i fanerskivor. Troligen är det plywood snubben menar men det är mkt dyrare och fyller ingen funktion här.

Du frågade om stålreglarna. Det jag menar är metallskenor som du stoppar i träreglarna i, mot betongen. Krångla inte till det för mkt nu. Du hade ganska bra koll tills det kom skit i tråden. 😉
Och tröskeln funkar rakt på golvet men vill du ha hängslen och livrem så kan du lägga en remsa syllpapp under.
Glöm allt vad våtrumsgips heter. Vi pratar om en mellanvägg i en källare och det är absolut inget våtutrymme.
11 mm osb bakom gipsen gör att du har material att fästa skruv i om du ska hänga upp en tavla på katten.

Så, stålskena mot betongen. Träregel, isolering, osb, gips. Det är receptet.
Inga våtrumsprylar för de är tre ggr dyrare och fyller ingen funktion.
Måla betongen med färg som andas.
Klart.

Edit: Inte klart. Stalltipset är att lägga ett par spik under skivorna så att de inte har direktkontakt med golvet. Lägg dem så att du kan ta bort dem när skivorna är på plats. Då har du byggt Sveriges bästa mellanvägg.
Tack! Det där med spik på golvet var riktigt smart!

Såg att det går att köpa 600 mm OSB så det gör det ännu lättare detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in