Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 13:10
  #1
Medlem
fyrnoxs avatar
Hej!

Har en hyresrätt där ett par plankor på parkettgolvet blivit fuktskadade. Lägenheten var nyrenoverad när jag flyttade in för mindre än två år sedan och golvet nylagt i samband med detta.

Hyresvärden påstår att det är handhavandefel. Vilket jag ansåg vara orimligt. Golvet ska väl ändå klara av att man våttorkar och ibland går med lite våta fötter från badrummet?

I vilket fall så tog jag kontakt med mitt försäkringsbolag och förklarade läget. Som svar fick jag:

"I hyrd eller lånad bostad gäller ansvarsförsäkringen för skador som uppstått till följd av vissa typer av läckage och brand. Om skadan har uppstått på annat sätt ersätts endast skador på följande:

- vva-system och sanitetsgods
- elinstallationer
- glas i fönster och dörrar
- sval, kyl, frys och spis
- maskinella anordningar i tvättstuga utanför bostaden

Eftersom den aktuella skadan inte har uppstått till följd av läckage eller brand och det inte rör sig om skada på ovanstående egendom kan vi inte lämna ersättning genom din försäkring."

Det låter ju helt sjukt? Man har väl en hemförsäkring för att få hjälp vid skador i hemmet? Bad handläggaren att ringa upp mig och hon höll fast vid det beslutet.

Då frågade jag: "Om jag står i köket och tappar en stekpanna i golvet och förstör det, då får får jag ingen hjälp med ersättning?"

Svaret: "Nej det får du inte".

Då frågade jag även: "Hur i hela friden försäkrar jag mig mot skador i hemmet?"

Svaret: "Det vet jag inte".


Vad i hela friden skall jag göra? Försäkringen verkar inte täcka skadorna och hyresvärden vill bli ersatt för detta dagen då jag flyttar? Inte så sugen att punga upp 20.000SEK för att lägga om ett parkettgolv. Lika lite är jag intresserad att bo i en bostad med skadat golv och betala nästan 10.000SEK i hyra.

Tacksam för svar.
Citera
2018-02-19, 13:17
  #2
Medlem
ekmannens avatar
Man ska undvika att våttorka parkett så mycket det går. När det väl behövs så tar man så lite vatten som möjligt. Gå med blöta fötter på parkett och inte torka upp det är inte okej, klart det blir fuktskadat till slut. ang ersättning vet jag inget om men har du parkettgolv, se till att sköta det rätt, du har väl lärt dig det nu i framtiden!
Citera
2018-02-19, 13:20
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är klart att försäkringsbolaget inte ersätter skador du orsakat själv, med uppsåt. Ska man våttorka parkett måste man vara extremt försiktig - moppen måste vara väldigt, väldigt väl urvriden. Samma sak med dina våta fötter, du kan ju inte springa omkring och droppa vatten på golvet och förvänta dig att försäkringsbolaget täcker detta.

Försäkringen täcker olyckor, som läckage från ledningen och sånt. Att man klantar sig i hemmet, som i exemplet med stekpannan, täcks inte heller i normalförsäkringen, men kan absolut täckas om du har s.k drulleförsäkring.
Citera
2018-02-19, 13:40
  #4
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är klart att försäkringsbolaget inte ersätter skador du orsakat själv, med uppsåt. Ska man våttorka parkett måste man vara extremt försiktig - moppen måste vara väldigt, väldigt väl urvriden. Samma sak med dina våta fötter, du kan ju inte springa omkring och droppa vatten på golvet och förvänta dig att försäkringsbolaget täcker detta.

Försäkringen täcker olyckor, som läckage från ledningen och sånt. Att man klantar sig i hemmet, som i exemplet med stekpannan, täcks inte heller i normalförsäkringen, men kan absolut täckas om du har s.k drulleförsäkring.

Ingenting har gjorts med uppsåt, så det kan vi släppa.

Jag kollade ang. drulleförsäkringen. Den täcker bara lösöre.

Helt sanslöst att man är lämnad till råttorna när man får en skada som uppkommit av ett eventuellt misstag. Känns som att den hemförsäkring är närmast lönlöst om den inte pissar vatten från diskmaskinen eller börjar brinna.
Citera
2018-02-19, 13:44
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Äger man ett hus/villa så har man två olika försäkringar en hemförsäkring och en villa försäkring oftast kombinerat som villa hem försäkring. Hemförsäkringen tar hand om saker som inbrott, skadegörelse av andra och rena olyckshändelser ofta även ett reseskydd.

Villa försäkringen tar hand om skador på villan/tomten som kan uppstå i olika situationer.
Jag antar att det finns motsvarande för en bostadsrätt men har inte sett att man kan ha en sådan försäkring på en hyresrätt.

Fastighetsägaren har säkert en försäkring som täcker detta och då oftast med en hög självrisk. Självrisken lär vara högre än 20 000 och det är därför fastighetsägaren kräver dig på att ersätta golvet.

Lägger man en plastmatta utanför duschen så skyddar man golvet. Parkett skall man vara försiktig med att våttorka, gör man det skall man omedelbart torka TORRT efter så att vätan inte kan arbeta sig in i trämaterialet.

Tyvärr får du nog betala detta. bäst och billigast blir det om du ev kan lägga nytt själv eller ta in någon billig golvläggare (svart?)
Citera
2018-02-19, 13:49
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Ingenting har gjorts med uppsåt, så det kan vi släppa.

Jag menar inte att du skadat golvet med uppsåt, utan att du moppat med uppsåt. Det är alltså ingen olyckshändelse.

Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Jag kollade ang. drulleförsäkringen. Den täcker bara lösöre.

Olika bolag har olika regler. Exempelvis Dina ersätter skador på hemmet du orsakat själv med Allrisktillvalet (drulle): https://www.dina.se/forsakringar/til...k-byggnad.html
Citera
2018-02-19, 14:18
  #7
Medlem
Din hyresvärd har försäkring för detta. Du betalar självrisken. Och den är inte 20000.
Citera
2018-02-19, 14:49
  #8
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din hyresvärd har försäkring för detta. Du betalar självrisken. Och den är inte 20000.

Hur vet du detta? Är det någon generell försäkring som en värd "måste" ha?
Citera
2018-02-19, 18:15
  #9
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Helt sanslöst att man är lämnad till råttorna när man får en skada som uppkommit av ett eventuellt misstag. Känns som att den hemförsäkring är närmast lönlöst om den inte pissar vatten från diskmaskinen eller börjar brinna.
Men har du inte läst igenom försäkringsvillkoren förrän nu?
Citera
2018-02-20, 00:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag menar inte att du skadat golvet med uppsåt, utan att du moppat med uppsåt. Det är alltså ingen olyckshändelse.

Olika bolag har olika regler. Exempelvis Dina ersätter skador på hemmet du orsakat själv med Allrisktillvalet (drulle): https://www.dina.se/forsakringar/til...k-byggnad.html

Kan du sluta gissa när du inte vet vad du pratar om. Allrisken ersätter skador på ens eget lösöre, inte en fastighet som ägs av någon annan (dvs hyresvärden). Dessutom krävs uppsåt eller oaktsamhet i förhållande till skadan, inte till händelsen.


Till TS: Ja det stämmer att ansvarsförsäkringen bara ersätter skador på golvet i din hyresrätt vid brandskador och utströmning från ledningssystem och liknande. Det ser likadant ut hos alla stora bolag.

Anledningen är helt enkelt att inget försäkringsbolag är intresserat av att ersätta allt som hyresgäster skadar i sina lägenheter. Man brukar i regel ha ganska dåligt bevisläge då en skada på en hyresrätt som typiskt sett orsakas genom oaktsamhet presumeras ha orsakats av hyresgästen, vilket får till följd att man skulle få betala massor av skador. Premierna skulle bli betydligt högre. Då har man valt att istället ersätta de skador som typiskt sett är mer kostsamma att åtgärda, dvs brand och vatten, där skadestånden kan bli hundratusentals kr.
Citera
2018-02-20, 08:40
  #11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej!

Har en hyresrätt där ett par plankor på parkettgolvet blivit fuktskadade. Lägenheten var nyrenoverad när jag flyttade in för mindre än två år sedan och golvet nylagt i samband med detta.

Hyresvärden påstår att det är handhavandefel. Vilket jag ansåg vara orimligt. Golvet ska väl ändå klara av att man våttorkar och ibland går med lite våta fötter från badrummet?

I vilket fall så tog jag kontakt med mitt försäkringsbolag och förklarade läget. Som svar fick jag:

"I hyrd eller lånad bostad gäller ansvarsförsäkringen för skador som uppstått till följd av vissa typer av läckage och brand. Om skadan har uppstått på annat sätt ersätts endast skador på följande:

- vva-system och sanitetsgods
- elinstallationer
- glas i fönster och dörrar
- sval, kyl, frys och spis
- maskinella anordningar i tvättstuga utanför bostaden

Eftersom den aktuella skadan inte har uppstått till följd av läckage eller brand och det inte rör sig om skada på ovanstående egendom kan vi inte lämna ersättning genom din försäkring."

Det låter ju helt sjukt? Man har väl en hemförsäkring för att få hjälp vid skador i hemmet? Bad handläggaren att ringa upp mig och hon höll fast vid det beslutet.

Då frågade jag: "Om jag står i köket och tappar en stekpanna i golvet och förstör det, då får får jag ingen hjälp med ersättning?"

Svaret: "Nej det får du inte".

Då frågade jag även: "Hur i hela friden försäkrar jag mig mot skador i hemmet?"

Svaret: "Det vet jag inte".


Vad i hela friden skall jag göra? Försäkringen verkar inte täcka skadorna och hyresvärden vill bli ersatt för detta dagen då jag flyttar? Inte så sugen att punga upp 20.000SEK för att lägga om ett parkettgolv. Lika lite är jag intresserad att bo i en bostad med skadat golv och betala nästan 10.000SEK i hyra.

Tacksam för svar.

Läget är så här:

Din försäkring täcker inte din hyresvärds egendom, alldeles riktigt.

Däremot är du inte automatiskt skyldig att ersätta alla skador i lägenheten, i synnerhet inte skador som uppstår genom normalt slitage. För att bli ersättningsskyldig krävs oaktsamhet. Här får ju hyresvärden besvära sig med att visa att du varit oaktsam då du gått genomblöt på golvet eller moppat golvet på ett oaktsamt sätt.

Å andra sidan kan du knappast räkna med att du får hyresnedsättning för skadat parkettgolv när hyresvärden menar att det är du som skadat golvet.

Alltså, ingen hyresnedsättning, samtidigt svårt för hyresvärden att debitera dig ett fuktskadat golv.

När det gäller frågan om försäkringsersättning, fråga efter sk "allriskförsäkring".
Citera
2023-06-21, 11:46
  #12
Medlem
Hur gick det TS?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback