Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-19, 11:05
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har tänkt köpa nya delar till datorn. Har ej skruvat ihop en dator innan, men är hyffsat händig och teknisk av mig så tror inte det ska vara några problem.

Jag har en dator sedan 2012 och undrar om det är något jag kan spara från den.

Corsair Carbide 300R Midi Tower Svart

Fläktar: 1x 140mm Front, 1x 120mm Bak, ATX, mATX,2x USB 3.01

Corsair CX V2 600W PSUATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6xSATA, 120mm Fläkt1

MSI B75MA-P45, Socket-1155m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, UEFI1

Intel® Core i5-3570 ProcessorSocket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 6MB, Boxed w/fan1

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V,Vengeance Heatspreader, 2401

Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysXPCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-D + DL-DVI-I, HDMI,DP

Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nmSATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,1

Western Digital® Desktop Green 1TBSATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB,3.5"1

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280SSATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk,BLACK1 ST

Eller ska jag bara köpa nytt av allting?

Tack på förhand!
Citera
2018-02-19, 11:12
  #2
Medlem
Flopan7s avatar
spara allting, inte som att du förlorar på det. kolla vad din nya dator kräver sen är det väl bara att kasta eftersom.
Citera
2018-02-19, 11:18
  #3
Medlem
Funderar på att bara byta ut processorn och grafikkortet. Minne kanske borde bytas ut också. 600W borde kunna driva det mesta, och morderkortet ska väll klara av de nya delarna?
Citera
2018-02-19, 11:27
  #4
Medlem
Vill bara säga grafikkorten är grymt överprisade just nu
Citera
2018-02-19, 11:30
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafco
Funderar på att bara byta ut processorn och grafikkortet. Minne kanske borde bytas ut också. 600W borde kunna driva det mesta, och morderkortet ska väll klara av de nya delarna?

Nä, du behöver nytt mobo, ny CPU och nytt RAM. Finns bra uppgraderingskit till bra priser, här är några exempel: https://www.komplett.se/search?q=uppgraderingspaket
Citera
2018-02-19, 14:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nä, du behöver nytt mobo, ny CPU och nytt RAM. Finns bra uppgraderingskit till bra priser, här är några exempel: https://www.komplett.se/search?q=uppgraderingspaket

Alright, då kör jag på det!

Vilket grafikkort bör jag satsa på om jag vill lägga ner mellan 3-5000kr?
Citera
2018-02-19, 15:34
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafco
mellan 3-5000kr?
Då tycker jag du ska vänta med det där tills budgeten förökat sig litegranna.

Vad är det för fel med datorn? Har du kollat upp vad (om något) som inte orkar med?

Chassit godkänt, spara det oavsett. Fläktarna märker du om de är ok eller inte.
Grafikkortet är lite svagt, men beror iofs på spelen om de kräver mer eller inte.
8 gig minne är ganska lite numera, de flesta sätter i 16.
Processor är inget större fel med, inte moderkort heller, bara lite till åldern. Ska du byta till nåt som verkligen ger skillnad räcker inte den futtiga budgeten långt.
Mycket lågkvalitativt nätagg. Antalet watt räcker och blir över, mycket över, men kvalitén är botten.
Hdd'n är också usel, wd-green dör som flugor, det är nog inte många kvar av de där längre.
Bedrövligt trång ssd, inget att ha, råder till 500gig och då behövs kanske inte ens nån mekanisk disk heller.
Citera
2018-02-19, 16:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Då tycker jag du ska vänta med det där tills budgeten förökat sig litegranna.

Vad är det för fel med datorn? Har du kollat upp vad (om något) som inte orkar med?

Chassit godkänt, spara det oavsett. Fläktarna märker du om de är ok eller inte.
Grafikkortet är lite svagt, men beror iofs på spelen om de kräver mer eller inte.
8 gig minne är ganska lite numera, de flesta sätter i 16.
Processor är inget större fel med, inte moderkort heller, bara lite till åldern. Ska du byta till nåt som verkligen ger skillnad räcker inte den futtiga budgeten långt.
Mycket lågkvalitativt nätagg. Antalet watt räcker och blir över, mycket över, men kvalitén är botten.
Hdd'n är också usel, wd-green dör som flugor, det är nog inte många kvar av de där längre.
Bedrövligt trång ssd, inget att ha, råder till 500gig och då behövs kanske inte ens nån mekanisk disk heller.

Jag menar mer åt hållet på 3-5000 endast för grafikkortet. Runt 10 för allt.

Det har ju ändå gått många många timmar under de 6 åren jag haft det. Dessutom klarat av ett halv ölglas rätt ner i burken(slängde mig bakom och drog ut sladden, plockade isär och lät torka i 3 dygn, funkade utan problem efter, tur nog).

Den klarar av det mesta av dagens spel, men på låga inställningar. Hur kollar jag upp om något specifikt i datorn inte orkar med?
Citera
2018-02-19, 18:04
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafco
Jag menar mer åt hållet på 3-5000 endast för grafikkortet. Runt 10 för allt.

Det har ju ändå gått många många timmar under de 6 åren jag haft det. Dessutom klarat av ett halv ölglas rätt ner i burken(slängde mig bakom och drog ut sladden, plockade isär och lät torka i 3 dygn, funkade utan problem efter, tur nog).

Den klarar av det mesta av dagens spel, men på låga inställningar. Hur kollar jag upp om något specifikt i datorn inte orkar med?

Din SSD på 256GB (var det så?) funkar ett bra tag till. Hårddiskar på 1-2TB har betydligt tätare "datatäthet" beroende på att man lyckats krympa ihop mer och mer data per skiva i hårddisken. Dvs. en 5400RPM:are har "typ" samma" snabbhet som en 7200RPM hade för två-tre år sedan. Ju färre RPM, desto längre håller disken rent mekaniskt.

Ska du enbart spela för skojs skull (vilket jag antar) så är det inte hela världen om en HDD "skär".
(Det är lätt att återställa).

Satsa på ett bra grafikkort, inte det allra dyraste, för det är bara nördar som gör, slänger bort pengar i "onödan".. (Ja, tyvärr är jag nog en sådan, gällande nästan all teknik..)
Lägg ner cirka 3000 på ett bra grafikkort.
Lägg ner resten på en bra dator, datorn håller längre än grafikkortet, rent "spelbart".

Här är ett bra paket: https://www.komplett.se/product/9641...5-8400#reviews

1 stkIntel Core i5-8400 6-core
1 stk MSI LGA1151 Z370-A PRO
1 stk Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB

Skitsnabbt för pengarna! -Enda "problemet" är att det bara är en RAM-sticka/modul, så du kan inte dra nyttan till fullo med två kanaler. Går helt säkert att beställa en sticka av samma typ och storlek från Komplett.

Paketet kostar 5.300, med intel-CPU i5 av senaste modell.(6 fysiska kärnor)

Ditt nätaggregat behöver nog förnyas, då det har hänt en del på marknaden och du har "slitit på det gamla".
I alla fall ett 650W med 80+ GOLD i klassning. (90% effektivitet, vilket är jäkligt bra idag, eller iaf. bättre än ditt gamla 80+ standard).

Här är ett exempel på ett bra för under tusenlappen: https://www.komplett.se/product/8899...su#productinfo

-Nu har jag nästan tappat räkningen i pengar, men vi borde väl ligga runt 7000:- nu?

Borde vara typ 3000:- kvar av din budget för ett bra grafikkort?
(Eller kanske 4000?)

Jag är inte jättebra på grafikkort, det finns andra här på internet som är rena "einsteins" på grafikkort, men EN sak vet jag: Grafikkort är nästan som "kalsonger": Man behöver "byta ofta"..

Jag vågar alltså inte rekommendera något annat än att grafikkortet ska klara HDMI 2.1 (för att fixa 4K) samt ha flera portar (DVS "uttag för monitorer) så det funkar bra för dig.
Här är ett urval: https://www.komplett.se/category/104...710412&hits=48
Citera
2018-02-19, 18:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Din SSD på 256GB (var det så?) funkar ett bra tag till. Hårddiskar på 1-2TB har betydligt tätare "datatäthet" beroende på att man lyckats krympa ihop mer och mer data per skiva i hårddisken. Dvs. en 5400RPM:are har "typ" samma" snabbhet som en 7200RPM hade för två-tre år sedan. Ju färre RPM, desto längre håller disken rent mekaniskt.

Ska du enbart spela för skojs skull (vilket jag antar) så är det inte hela världen om en HDD "skär".
(Det är lätt att återställa).

Satsa på ett bra grafikkort, inte det allra dyraste, för det är bara nördar som gör, slänger bort pengar i "onödan".. (Ja, tyvärr är jag nog en sådan, gällande nästan all teknik..)
Lägg ner cirka 3000 på ett bra grafikkort.
Lägg ner resten på en bra dator, datorn håller längre än grafikkortet, rent "spelbart".

Här är ett bra paket: https://www.komplett.se/product/9641...5-8400#reviews

1 stkIntel Core i5-8400 6-core
1 stk MSI LGA1151 Z370-A PRO
1 stk Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB

Skitsnabbt för pengarna! -Enda "problemet" är att det bara är en RAM-sticka/modul, så du kan inte dra nyttan till fullo med två kanaler. Går helt säkert att beställa en sticka av samma typ och storlek från Komplett.

Paketet kostar 5.300, med intel-CPU i5 av senaste modell.(6 fysiska kärnor)

Ditt nätaggregat behöver nog förnyas, då det har hänt en del på marknaden och du har "slitit på det gamla".
I alla fall ett 650W med 80+ GOLD i klassning. (90% effektivitet, vilket är jäkligt bra idag, eller iaf. bättre än ditt gamla 80+ standard).

Här är ett exempel på ett bra för under tusenlappen: https://www.komplett.se/product/8899...su#productinfo

-Nu har jag nästan tappat räkningen i pengar, men vi borde väl ligga runt 7000:- nu?

Borde vara typ 3000:- kvar av din budget för ett bra grafikkort?
(Eller kanske 4000?)

Jag är inte jättebra på grafikkort, det finns andra här på internet som är rena "einsteins" på grafikkort, men EN sak vet jag: Grafikkort är nästan som "kalsonger": Man behöver "byta ofta"..

Jag vågar alltså inte rekommendera något annat än att grafikkortet ska klara HDMI 2.1 (för att fixa 4K) samt ha flera portar (DVS "uttag för monitorer) så det funkar bra för dig.
Här är ett urval: https://www.komplett.se/category/104...710412&hits=48

Suveränt! Tack så mycket för det genomförliga svaret.

Det uppgaderingspaketet med det nätaggregatet och detta grafikkort https://www.komplett.se/product/9004...TT-312-900427# så borde det bli en rejäl uppgradering.

Sladdar och sådant lär jag kunna bruka från de andra delarna, och chassit får vara kvar. Är det krångligt att installera delarna efter allt är ikopplat? Eller är det bara att koppla in de gamla lagringsenheterna och starta upp? Programvara lär man kunna tanka ner från nätet om man väl får igång det.
Citera
2018-02-19, 19:57
  #11
Medlem
CX serien från Corsair också är ökänd för att orsaka typiska budget nätaggs fel.

Behåller man den kommer man alltid behöva låna ett annat nätagg att felsöka datorn med när man får konstigt fel. Nätagget ger ström till andra delar som i sin tur kan börja ge konstiga fel när nätagget börja bli dålig. Budget och skräp nätagg kan ofta funka i många månader med tex nytt grafikkort innan man får problem.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2018-02-19 kl. 20:00.
Citera
2018-02-19, 20:01
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafco
Suveränt! Tack så mycket för det genomförliga svaret.

Det uppgaderingspaketet med det nätaggregatet och detta grafikkort https://www.komplett.se/product/9004...TT-312-900427# så borde det bli en rejäl uppgradering.

Sladdar och sådant lär jag kunna bruka från de andra delarna, och chassit får vara kvar. Är det krångligt att installera delarna efter allt är ikopplat? Eller är det bara att koppla in de gamla lagringsenheterna och starta upp? Programvara lär man kunna tanka ner från nätet om man väl får igång det.

Sorry, men jag uppfattade inte helt och hållet vilket uppgraderingspaket du syftade på?
Sedan är det alltid bra (om man är helt ny på att bygga datorer) att ha en kunnig kompis med sig som "mentor". Att "bygga dator" är lite krångligare än att skruva ihop en "IKEA-möbel".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback