Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-19, 10:19
  #1
Medlem
Hej kära flashback,

Är en +30-årig halvfet tjej som vill tighta till mig själv och tappa min övervikt på ca 8 kg, men får så sjukt olika råd om hur jag ska gå tillväga - tänker väl för mig själv att ändrade kostvanor står för viktminskning och träningen för att bli lite mer omjuk/fit.

Min tanke är att köra PF (periodisk fasta) 16:8 kombinerat med lågkolhydratskost och gym 1 tim a' 3ggr/v varvat med konditionspass de dagar jag inte gymmar. Räcker det tror ni? Kan man gymma på fastande mage, jag har ju som sagt en del övervikt/hull så det känns skumt att jag skulle gå över på svält? Jag skulle vilja tvinga min kropp att ta av reserverna.
Eller har ni andra förslag på hur jag kan lägga upp det?

Tack så länge
Citera
2018-02-19, 10:23
  #2
Avstängd
eminent-dietists avatar
Ja det går bra att träna på fastande mage. Själv tar jag oftast en kopp kaffe innan bara.

Annars låter upplägget bra och det finns goda förutsättningar för dig att gå ned i vikt.
Citera
2018-02-19, 10:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Ja det går bra att träna på fastande mage. Själv tar jag oftast en kopp kaffe innan bara.

Annars låter upplägget bra och det finns goda förutsättningar för dig att gå ned i vikt.
Tack för svar!
Vad äter du när du äter, kan jag tänka lchf eller är det för fett? Har märkt att min kropp svarar ganska bra på det (utan träning).
Citera
2018-02-19, 10:29
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, inget fel på det upplägget. Frågan är om det passar just dig, om du trivs med periodisk fasta och ligger på kaloriunderskott så kör på. Det är ingen fara att träna fastande om du föredrar det, gör personligen också det.
Citera
2018-02-19, 10:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, inget fel på det upplägget. Frågan är om det passar just dig, om du trivs med periodisk fasta och ligger på kaloriunderskott så kör på. Det är ingen fara att träna fastande om du föredrar det, gör personligen också det.
Tack för svaret!
Jag gillar ju ramar och att följa ett schema och det ligger en del gratisvinster i upplägget för min del, att inte trycka onödiga grejer på kvällarna t.ex. Periodvis "fastar" jag ändå i mitt liv, så tänker att det här är ett sätt att strukturera upp det mer bara.
Citera
2018-02-19, 10:34
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Tack för svaret!
Jag gillar ju ramar och att följa ett schema och det ligger en del gratisvinster i upplägget för min del, att inte trycka onödiga grejer på kvällarna t.ex. Periodvis "fastar" jag ändå i mitt liv, så tänker att det här är ett sätt att strukturera upp det mer bara.

Ja, då låter det ju som det passar dig. Hur du uppnår kaloriunderskottet är upp till dig, vissa föredrar LCHF medan andra föredrar tvärtom, det beror på vad som passar dig bäst och vad du trivs med.
Citera
2018-02-19, 10:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, då låter det ju som det passar dig. Hur du uppnår kaloriunderskottet är upp till dig, vissa föredrar LCHF medan andra föredrar tvärtom, det beror på vad som passar dig bäst och vad du trivs med.
Korkad fråga i det här forumet kanske, men handlar det verkligen enbart om ett kcalunderskott? Tycker man får lite olika bud om det, hormonellt osv.
Citera
2018-02-19, 10:37
  #8
Avstängd
eminent-dietists avatar
LCHF går utmärkt om du mäktar med det. Själv räknar jag bara kalorier och äter så näringstäta livsmedel som möjligt.
Citera
2018-02-19, 10:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
LCHF går utmärkt om du mäktar med det. Själv räknar jag bara kalorier och äter så näringstäta livsmedel som möjligt.
Vad innebär näringstäta? Högt proteininnehåll? Tänk på att jag är nybörjare och är lite trögfattad med de okända begreppen
Citera
2018-02-19, 10:40
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Korkad fråga i det här forumet kanske, men handlar det verkligen enbart om ett kcalunderskott? Tycker man får lite olika bud om det, hormonellt osv.

Ja, det gör det. Kosten är dock högst individuell. Vill du kombinera LCHF med periodisk fasta så gör det, är inget fel på det upplägget.
Citera
2018-02-19, 10:42
  #11
Medlem
GormDenGamles avatar
Seriöst. Endast 8 kilo och du pratar om dieter, fasta, osv.

Ät normalt och rör på dig varje dag, så ska det inte bli några problem.
Lägg därtill 4 konditionspass och 2 styrkepass i veckan, så har du fixat detta till i slutet av april - senast!
Citera
2018-02-19, 10:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Seriöst. Endast 8 kilo och du pratar om dieter, fasta, osv.

Ät normalt och rör på dig varje dag, så ska det inte bli några problem.
Lägg därtill 4 konditionspass och 2 styrkepass i veckan, så har du fixat detta till i slutet av april - senast!
Jag har kört så i en månad och faktiskt gått upp 3 kg så jag behöver ändra kosten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback