Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 21:23
  #1
Medlem
Hej, om jag vill söka till universitet utomlands kommer meritgivande kurser också att räknas med i jämförelsetalet? Jag har läst 3 kurser modersmål och fått A i alla. Så jag kommer gå ut med 2700 poäng. Jag vet att meritvärden gäller bara i sverige och därför undrar jag om mitt slutliga betyg kommer vara högre om jag söker utomlands. Hur fungerar det?
Citera
2018-02-18, 21:34
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildningar och studier------>Utlandsstudier

/Mod.
Citera
2018-02-19, 00:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftarhomogen
Hej, om jag vill söka till universitet utomlands kommer meritgivande kurser också att räknas med i jämförelsetalet? Jag har läst 3 kurser modersmål och fått A i alla. Så jag kommer gå ut med 2700 poäng. Jag vet att meritvärden gäller bara i sverige och därför undrar jag om mitt slutliga betyg kommer vara högre om jag söker utomlands. Hur fungerar det?

Det skiljer sig åt mycket från land till land - helt omöjligt att svara på utan mer information. Vilket land du vill studera i, vilket universitet och vilken utbildning. Men rent generellt så nej, du får inga extra meritpoäng utomlands.
Citera
2018-02-19, 18:51
  #4
Medlem
Merit gäller endast i Sverige. Sedan så beror det på vilken utbildning du söker i vilket land. Varje universitet har sina egna antagningskrav. Hör av dig till universitet du vill söka till om vilka deras antagningskrav är.
Citera
2018-02-21, 20:35
  #5
Medlem
Tack för alla svar. Jag ska fråga de universitet jag är intreserad av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback