2019-01-03, 02:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kunde du inte svara, måste du som tidigare kanske gömma dig ett tag och fundera ihop en ny absurd förklaring när de gamla inte höll eller ska du våga svara nu?

Ta detta exempel: du tar ett lån av en kompis för att köpa ett stycke vildvuxen mark. Nästa månad gör du din första amortering av det lånet, är den amorteringen sparande eller konsumtion?
Klarar du inte av att svara på min fråga?

Well well, du sparar alltså när du dricker öl?
Citera
2019-01-03, 02:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Klarar du inte av att svara på min fråga?

Well well, du sparar alltså när du dricker öl?

Nej jag har hela tiden sagt att man konsumerar ölen när man dricker den, det har jag förklarat åtskilliga gånger för dig när du hävdade att den konsumerades när man betalade för den.

Men du har alltså inget svar på detta än, måste du fundera till imorgon eller är det för kort tid?

Ta detta exempel: du tar ett lån av en kompis för att köpa ett stycke vildvuxen mark. Nästa månad gör du din första amortering av det lånet, är den amorteringen sparande eller konsumtion?
Citera
2019-01-03, 02:54
Avslutad
Citat:
Nej jag har hela tiden sagt att man konsumerar ölen när man dricker den, det har jag förklarat åtskilliga gånger för dig när du hävdade att den konsumerades när man betalade för den.

Okej, så när ens pengar går till att betala för ölen som man konsumerar så sparar man dessa pengar enligt dig.

I din värld så betalar man aldrig för sin konsumtion. Allt är sparande!

Citera
2019-01-03, 02:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Okej, så när ens pengar går till att betala för ölen som man konsumerar så sparar man dessa pengar enligt dig.

I din värld så betalar man aldrig för sin konsumtion. Allt är sparande!

Nej jag har ju förklarat för dig att sparande är den del av inkomsten som är kvar när konsumtionen skett.

Behöver du mer betänketid för att svara på detta:

Citera
2019-01-03, 03:02
Avslutad
Citat:
Nej jag har ju förklarat för dig att sparande är den del av inkomsten som är kvar när konsumtionen skett.
Varför svarade du nekande i det förra inlägget då?
Du håller ju med mig!
Citera
2019-01-03, 10:35
Medlem
Pudersockers avatar
Det är så sanslöst dumt detta, hur svårt kan det va att förstå att köpa en grej inte är samma sak som att konsumera den?!?
Man är nästan frestad att fråga om vad Frasse anser om saken om ölen vore hembryggd. Går den att konsumera då om den inte är köpt? :-))
Citera
2019-01-03, 10:46
Medlem
ett företag som ger ut sms lån har normalt sett banklån till en bank som tillämpar fractional reserve banking

därför är amortering på även ett sms lån del i att minska penningmängden i samhället.

frasse har en poäng här som väldigt få förstår; effekterna av fractional reserve banking finns överallt i ekonomin.
Citera
2019-01-03, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Om du hittar en investering som klår de en annan sak.

här har vi funnit ytterligare en person som fattar att penningmängden är relevant

om jag amorterar på ett lån men hade kunnat investera pengarna bättre är det garanterat inte ett sparande, för pengar är något relativt

det har faktiskt varit en förlustaffär att amortera
Citera
2019-01-03, 11:32
Medlem
Nej amortering och sparande är inte samma sak.
Amorterar du bort tex 100 tusen på lånet och sedan blir arbetslös finns ingen garanti att banken lånar ut 100 tusen till dig igen. Har du istället satt in 100 tusen på kontot så är det bara att traska in på banken och ta ut pengarna när du vill ha de.
Citera
2019-01-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej amortering och sparande är inte samma sak.
Amorterar du bort tex 100 tusen på lånet och sedan blir arbetslös finns ingen garanti att banken lånar ut 100 tusen till dig igen. Har du istället satt in 100 tusen på kontot så är det bara att traska in på banken och ta ut pengarna när du vill ha de.

Ja om du är så korkad att du endast har ett lån du amorterar på, ja.
Men du har väl en säkerhet. Amortering på nånting du köpt som har ett värde. Så amorterar du 100 tusen så ser du väl till att du har ett högre värde som ser till att du kan plocka ut minst det dubbla igen på objektet om du nu skulle behöva det.
Citera
2019-01-03, 12:00
Medlem
Pudersockers avatar
Bajs: Men du har ju då 100 000 i lån så i praktiken lånar du ju då.
Dock är ju båda sakerna hyfsat likvärdiga då du på båda sätt satt undan pengar, d v s sparat.
Citera
2019-01-03, 12:15
Medlem
Amortering är ett av de säkraste sätten att öka sin förmögenhet.
Dels minskar dina skulder och dels minskar dina räntekostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in