2019-01-02, 18:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Har Dålig koll på det här med olika penningmängdsmått,

Men du kanske kan hjälpa mig. Vilka finns det. M1,M2 M3 har jag något vagt minne av???

Är det någon av dem som minskar eller ökar vid amortering?

Det är olika i olika länder, Sverige använder M0, M1 och M3.

Ingen av dessa minskar när Frasse betalar tillbaks sin skuld för ölen han köpte av Kenta som exemplet gällde. Frasses hela absurda argumentation att amortering är konsumtion och inte sparande bygger dock på att penningmängden minskas när man amorterar.

Därmed har Frasses korthus i denna tråd rasat totalt.

Lite kul att se hur Frasse springer iväg och gömmer sig varje gång jag frågar om detta också. Han slipar väl på en ny ännu mer absurd argumentation.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-01-02 kl. 18:54.
Citera
2019-01-02, 18:46
Avstängd
Londons avatar
Tack för att du tog dig tid att läsa hela inlägget och svara!

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Poängen med att tråden ligger i nationalekonomi är att vi har ett någorlunda vetenskapligt förhållningssätt. Det innebär att vi tittar på hur verklighetens mekanismer är funtade för att kunna utröna vad som är sant respektive inte sant.

Har man studerat ekonomi bör man också förstå det problematiska med att applicera naturvetenskapliga modeller på samhällsvetenskapliga problem (människan). Det finns en orsak till att ekonomiska modeller sällan visar empirisk signifikans och en av dessa är att människan till skillnad mot naturen är irrationell.

Huruvida frågeställningen ligger under NE eller privatekonomi påverkar dock inte problematiken med att definiera vad som är vad.

Citat:
Varför har vi siffror på pengar om dessa siffror inte representerar en värdeskala?

100kr är mer än 2kr.
Värdet på 1miljon kronor säger vi har värdet 1miljon kronor.
Detta är vad jag menar med penningvärde.

Det är tvärtom från min sida detaljerat och precist att explicit skilja på penningvärde och ekonomiskt värde. Du påstår du har gjort detta. Men det har du inte eftersom du lättvindigt kletar på mig än det ena än det andra påståendet som du sedan attackerar. Det är bara dunkel och ohederlig kommunikation.

Vi är alla överens om att 100 kr är 50 ggr mer värt än 2 kr. Det vi inte var överens om var att ökad penningmängd leder till ökat värde vilket likt trolleri bygger luftslott.

Citat:
Det är ju tvärtemot inget likhetstecken i vad jag uttrycker här!

Just därför att pengar kan skapas från intet ex nihilo och därför att det råder ett luftslott (ty pengarna defacto inte existerar skulle man kräva dom - tomma löften) så är dagens pengar defacto inget ekonomiskt värde.

Pengar har inget intrinsikalt värde.

Att penningvärde kan ge ekonomiskt värde är inte detsamma som att penningvärde är ekonomiskt värde. Det förra är en kontingent sanning, det senare är en nödvändig sanning. I vår värld så är det en kontingent sanning att med pengar så kan man tillskanska sig resurser samt så är det en kontingent sanning att pengar är en resurs.

Det är lite svårt att hänga med vad du menar när du först säger att pengar har ett värde (100 > 2) för att därefter påstå att de facto inte har det (luftslott) och avsluta med att de kan ha det.

Riksbanken kan utöka penningmängden vilket minskar det ekonomiska värdet av vår valuta, ja. Du eller någon annan har inte denna möjlighet ”att skapa pengar från tomma intet” eftersom du inte har möjlighet att trycka pengar.

Citat:
Du invänder ju själv på detta resonemang.

Jag är skuldfri och äger ingenting. Men i din värld har jag sparat eftersom jag kan bli skuldslav. Jag har inte sparat nånting eftersom en dag så kan hela banksektorn vara utslagen och inga kreditlån kan ges. Då har jag helt plötsligt inte sparat. Alltså följer det inte med nödvändighet att ditt resonemang är sant.

Det är den här slösande mentaliteten i rådande ekonomin som är ekonomiskt irrationell. Ekonomi betyder bokstavligen att hushålla med resurser. Men ni påstår det är att spara när man konsumerar.

Nej, i min värld äger du ingenting vilket jag framört hela tiden, precis som din öldrickarkompis innan lånet. Om du därefter tillfärskaffar dig tillgångar på lån äger du i min värld både skuld och tillgång. Din samlade förmögenhet är fortfarande noll.

Men det är här du började sväva ut om penningmängd fram och tillbaka och luftslott, dubbla miljoner och reverser.

Menar du fortfarande att något värde, monetärt eller penningmängdmässigt, skapats av ditt lån till den fiktiva vännen? Det är egentligen min enda fråga.

Ingen utom du har heller påstått att konsumera är att spara. Du påstår detta eftersom du kopplar amortering till konsumtion.

Citat:
Ni orweller och verklighetsförvrängare har stipulerat om amortering till att betyda sparande därför att man då får konsumera mer i framtiden!

Ni är riktiga kryptokommunister. För fundera kring följande princip:
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Ni ser det som en mänsklig rättighet(!) att förslava sig till globalistbankernas slavsystem genom att belåna sig och säga att man då blir rikare. Alla får ju då sina behov uppfyllda.

Det här är lika absurt som att importera män och kalla dom får barn för att upprätthålla ett ekonomiskt system som med säkerhet kommer implodera av dess egna mekanismer.

Omöjligt att förstå vad som menas med detta. Jag har fortfarande bara sett dig i tråden skriva att lån skapar värde eller rikedom (1 mkr blir två). Vi andra säger att det skapar skuld och tillgång. Att konsumera tillgången minskar rikedomen. Att amortera skulden ökar rikedomen.
Citera
2019-01-02, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är olika i olika länder, Sverige använder M0, M1 och M3.

Ingen av dessa minskar när Frasse betalar tillbaks sin skuld för ölen han köpte av Kenta som exemplet gällde. Frasses hela absurda argumentation att amortering är konsumtion och inte sparande bygger dock på att penningmängden minskas när man amorterar.

Därmed har Frasses korthus i denna tråd rasat totalt.

Lite kul att se hur Frasse springer iväg och gömmer sig varje gång jag frågar om detta också. Han slipar väl på en ny ännu mer absurd argumentation.
Som vanligt ljuger du.

Jag har sagt att givet att skulden är med i officiell statistik och ansett som allmänt accepterat betalmedel så minskar penningmängden när detta kreditlån amorteras.

Och det är såhär ~97% av hela penningmängden fungerar.

Finns inget korthus som rasar. Jag förklarar bara verkligheten.
Citera
2019-01-02, 19:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som vanligt ljuger du.

Jag har sagt att givet att skulden är med i officiell statistik och ansett som allmänt accepterat betalmedel så minskar penningmängden när detta kreditlån amorteras.

Och det är såhär ~97% av hela penningmängden fungerar.

Finns inget korthus som rasar. Jag förklarar bara verkligheten.

Och det gäller inte när du amorterar av lånet till Kenta för ölen du köpte, alltså är det med din argumentation sparande.
Citera
2019-01-02, 19:13
Avslutad
Citat:
Och det gäller inte när du amorterar av lånet till Kenta för ölen du köpte, alltså är det med din argumentation sparande.
Nej det är konsumtion eftersom du drack upp ölen. Du betalar för din konsumtion.

Eller är det enligt dig så att man sparar pengar när man betalar sin ölkonsumtion?
Citera
2019-01-02, 19:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej det är konsumtion eftersom du drack upp ölen. Du betalar för din konsumtion.

Eller är det enligt dig så att man sparar pengar när man betalar sin ölkonsumtion?

Nu pratar vi om amorteringen av skulden, är det sparande eller konsumtion? Om du har svårt att separera de två frågorna kan vi säga att du aldrig drack upp ölen utan tog med den hem.
Citera
2019-01-02, 19:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Frasse köper en bostad och lånar 85% av banken och resterande 15% av en kompis. När han sedan amorterar av banklånet så konsumerar han men när han amorterar kompislånet så spar han. Frasselogik!
Citera
2019-01-02, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
Har man studerat ekonomi bör man också förstå det problematiska med att applicera naturvetenskapliga modeller på samhällsvetenskapliga problem (människan). Det finns en orsak till att ekonomiska modeller sällan visar empirisk signifikans och en av dessa är att människan till skillnad mot naturen är irrationell.

Huruvida frågeställningen ligger under NE eller privatekonomi påverkar dock inte problematiken med att definiera vad som är vad.
1. Vad är det för naturvetenskaplig modell som jag har applicerat? Är det ännu en av dina halmgubbar kanske.

2. Ska du bortse från nationalekonomin därför att homo economicus har falsifierats? Det är lika logiskt som att bortse från medicinsk vetenskap därför att åderlåtning visat sig vara felaktigt.

Att frågeställningen ligger under nationalekonomi innebär att vi försöker ha någon verklighetsanknytning för att kunna säga något om vad som faktiskt är fallet.

Det är era fantasifoster som saknar empirisk signifikans.

Citat:
Vi är alla överens om att 100 kr är 50 ggr mer värt än 2 kr. Det vi inte var överens om var att ökad penningmängd leder till ökat värde vilket likt trolleri bygger luftslott.
Det är 50ggr mer värt i penningvärde.

Det är inte nödvändigtvis 50ggr mer värt i ekonomiskt värde. Se avtagande marginalnytta.

Jag har sagt att ökad penningmängd innebär ökat penningvärde. Dag 1 finns 100kr. Dag 2 har penningmängden ökat till 300kr. Så penningvärdet har ökat med 200kr från dag 1 till 2.

Citat:
Det är lite svårt att hänga med vad du menar när du först säger att pengar har ett värde (100 > 2) för att därefter påstå att de facto inte har det (luftslott) och avsluta med att de kan ha det.

Det finns penningvärde och så finns det ekonomiskt värde. Ekonomiskt värde är nyttan i varor och tjänster.

Pengar finns defacto inte eftersom vi använder krediter som pengar och krediter finns inte. Krediter är tomma löften om att det finns pengar. Dvs ett luftslott. En teknikalitet kan tyckas men som visar att pengar i sak är ett luftslott,

Jag har sagt att pengar kan ge ett ekonomiskt värde. Inte att det kan ha ett ekonomiskt värde. Med detta menar jag att pengar är instrumentellt värdefullt och inte intrinsikalt värdefullt. Och att pengasumma x inte alltid kan ge ekonomiskt värde iom förändringar i tid och rum såsom annan valuta, annan inflation, grad av tilltro etc.

Detta är helt förenligt. Har du svårt att förstå mina tankar så fråga för förtydligande.

Citat:
Riksbanken kan utöka penningmängden vilket minskar det ekonomiska värdet av vår valuta, ja. Du eller någon annan har inte denna möjlighet ”att skapa pengar från tomma intet” eftersom du inte har möjlighet att trycka pengar.
Fel. Privata banker skapar pengar från tomma intet när lån fastställs. Jag länkade till flertalet källor, däribland empirisk forskning, tidigare i tråden:
(FB) Är amortering och sparande samma sak?

Citat:
Nej, i min värld äger du ingenting vilket jag framört hela tiden, precis som din öldrickarkompis innan lånet. Om du därefter tillfärskaffar dig tillgångar på lån äger du i min värld både skuld och tillgång. Din samlade förmögenhet är fortfarande noll.

Men det är här du började sväva ut om penningmängd fram och tillbaka och luftslott, dubbla miljoner och reverser.

Menar du fortfarande att något värde, monetärt eller penningmängdmässigt, skapats av ditt lån till den fiktiva vännen? Det är egentligen min enda fråga.
Jag har redan svarat på detta här:
(FB) Är amortering och sparande samma sak?

Vad förstår du inte?

Citat:
Ingen utom du har heller påstått att konsumera är att spara. Du påstår detta eftersom du kopplar amortering till konsumtion.
Jag har aldrig påstått att konsumera är spara. Du är en mycket ohederlig skribent som klistrar på påstående hämtade från din egen hjärnaktivitet.

Vad jag har bevisat i sak nu i 91 sidor är att amortering är konsumtion. Så amortering kan därför per definition inte vara sparande.

Ni har mycket svårt att ta till er detta krassa konstaterande.

Citat:
Omöjligt att förstå vad som menas med detta. Jag har fortfarande bara sett dig i tråden skriva att lån skapar värde eller rikedom (1 mkr blir två). Vi andra säger att det skapar skuld och tillgång. Att konsumera tillgången minskar rikedomen. Att amortera skulden ökar rikedomen.
Fel igen. Du har otroligt svårt med din läsförståelse.

Jag har sagt att lån ökar penningmängden och att amortering minskar penningmängden. Detta är något som även Riksbanken själva skriver (se min första länk i detta inlägg).

Man har ingen rikedom om man ligger negativt.

Se svenska akademins def av rikedom:
https://svenska.se/tre/?sok=Rikedom&pz=1

Hur kan man öka en rikedom som är negativ. Att vara satt i skuld i negativ balans och att amortera är då enligt dig att "öka sin rikedom".

Ni blir ju bara värre och värre.

Vidare så ökar det relativa förhållandet mellan skulder och tillgångar när man sparar.
Och så minskar detta relativa förhållande när man amorterar.
Två helt motsatta utfall alltså. Hur kan motsatser vara samma sak. (Frågan är retorisk)
Citera
2019-01-02, 19:43
Avslutad
Citat:
Frasse köper en bostad och lånar 85% av banken och resterande 15% av en kompis. När han sedan amorterar av banklånet så konsumerar han men när han amorterar kompislånet så spar han. Frasselogik!
det fetade är det du själv som hävdar. Jag hävdar inte detta, du ljuger igen.

Du sparar när du betalar din ölkonsumtion på krogen. Varför har du inte vunnit Nobelpriset i ekonomi med denna strategi?
Citera
2019-01-02, 19:45
Medlem
Citat:
Vilken penningmängd är det som minskar när man amorterar frasse, jag väntar på svar.

se nedan

Citat:
Penningmängden är inte given, det finns olika definitioner av den. M0 är den smalaste och omfattar allmänhetens (innehavarsektorns) innehav av mynt och sedlar, medan M1, M2 och M3 är bredare mått som omfattar olika substitut för pengar, främst inlåning. Definitionerna av M0, M1, M2 och M3 varierar mellan olika länder och kan även inom länder förändras över tiden.[1][2] Vissa ekonomer anser att inflationen bör mätas direkt, genom att studera förändringar i penningmängden med hjälp av M1 och/eller M3. När en inflationsmätning presenteras så är det hävdvunnet att också rapportera vilken mätmetod som har använts.

Inflationens orsak
Inflation beror på att penningmängden (eller omsättningstakten) ökar snabbare än utbudet av varor och tjänster, alternativt att ökningstakten av utbudet av varor och tjänster sjunker snabbare än penningmängden ökar. Penningmängden påverkas normalt främst av bankerna, genom att merparten av pengarna i moderna ekonomier skapas av dessa i samband med kreditgivningen. Dock kan även centralbankerna påverka penningmängden direkt såväl som indirekt, direkt genom att helt enkelt låna ut pengar och indirekt genom påverkan på banksystemet i stort. Utbudet av varor och tjänster i ekonomin påverkar inflationen, genom att det är detta som penningmängden jämförs med. Inflation kan också uppstå om importvarorna stiger i pris. Ett exempel är om oljepriset höjs, då blir transporter och mycket annat dyrare, företagen kompenserar detta med högre priser och löntagarna kräver högre lön för att täcka den dyrare konsumtionen.

Förklaringar till inflation (penningmängd)
Penningmängdsökning är inflation, i ordets ursprungliga betydelse. Penningmängden ökas igenom att banker skapar krediter (se fractional-reserve banking), eller att staten skapar nya pengar, för att täcka underskott i statskassan. När de nya pengarna slutligen letar sig in i den allmänna ekonomin så minskar valutavärdet, om inte samhällets realvärden ökar i motsvarande grad. Värdeminskningen släpar efter och är en av orsakerna till att valutor ofta fortsätter att tappa värde, även under lågkonjunkturer, då penningmängdsökningen är blygsam.
Citera
2019-01-02, 19:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
det fetade är det du själv som hävdar. Jag hävdar inte detta, du ljuger igen.

Du sparar när du betalar din ölkonsumtion på krogen. Varför har du inte vunnit Nobelpriset i ekonomi med denna strategi?

Jaså, hur ser din argumentation ut för att kompislånet till din bostad är konsumtion? Hittills har du motiverat det med att penningmängden minskar men det gäller inte här.
Citera
2019-01-02, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
se nedan

Och du kunde inte svara vilken penningmängd alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in