Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 20:49
  #1
Medlem
Jag har läst igenom en årsredovisning där det står att Brf:n har två poster med lån till banken, och lånesumman är det samma för 2015 och 2016, och att om 5 år så förblir lånesumman det samma också.
sitter de och betalar bara ränta? Även årsavgiften har varit oförändrad i 5 år, och soliditeten på 23%. de har inga större åtgärder planerade, utan det är normal driftunderhåll. På de flesta årsredovisningarna man läser, så sjunker lånen med åren, men den här ser skum ut. Vad tycker ni?
Citera
2018-02-18, 21:12
  #2
Medlem
sparvsylts avatar
De kanske gör investeringar? Hur ser deras andra poster ut?
Citera
2018-02-18, 21:32
  #3
Medlem
inga investeringar vad jag ser. deras månadsavgift är 7400k och det är bara 10 radhus det handlar om. Är det något att undvika ? Det är synd för att radhuset är riktigt fint.
Citera
2018-02-18, 21:52
  #4
Medlem
De kör väl amorteringsfritt. Det är vanligt bland villaägare så det är väl inte otroligt om en brf gör likadant?

Isf bör ju belåningsgraden vara hyfsat låg?
Citera
2018-02-18, 22:59
  #5
Medlem
Eventuella amorteringar bör synas i årsredovisningen.
Är amorteringen noll så är den väl noll helt enkelt.
Citera
2018-02-18, 23:26
  #6
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsgodis
Jag har läst igenom en årsredovisning där det står att Brf:n har två poster med lån till banken, och lånesumman är det samma för 2015 och 2016, och att om 5 år så förblir lånesumman det samma också.
sitter de och betalar bara ränta? Även årsavgiften har varit oförändrad i 5 år, och soliditeten på 23%. de har inga större åtgärder planerade, utan det är normal driftunderhåll. På de flesta årsredovisningarna man läser, så sjunker lånen med åren, men den här ser skum ut. Vad tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av fredagsgodis
inga investeringar vad jag ser. deras månadsavgift är 7400k och det är bara 10 radhus det handlar om. Är det något att undvika ? Det är synd för att radhuset är riktigt fint.

Just för radhus vet jag ej, men för vanliga bostadsrätter med lägenheter är det nog nästan vanligare att inte amortera av på lånen än att göra det. Just det känns inte som någon varningssignal. Men om du vill veta varför de inte gör det kan du ju alltid skicka ett mail till styrelsen och fråga.
Citera
2018-02-19, 18:40
  #7
Medlem
Telefons avatar
Hur ser totalskulden ut? Ibland bunkrar BRFer pengar och låter skulderna ligga kvar, dåligt för de boende men bra för banken. Kan vara pga en slö styrelse.

Är skulden hög och amorteringen noll, gärna i kombination med nybygge så råder jag dig att skippa köpet helt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback