Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-03, 03:20
  #25
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Den bästa metoden är att byta till den andra ssri-en FLUOXETIN - det är nämligen den ssri som har allra längst halveringstid och är därför lättast att sätta ut.

Lättast kanske men han kommer ändå att få rätt så hemska utsättningssymtom. Det kommer väldigt få undan.

Eftersom han redan har kört på i en månad så kan han ju lika gärna fortsätta.
Citera
2018-03-10, 09:48
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Hur var din dos strax innan du slutade helt?

Jag har inget koncept av just Citalopram (endast andra SSRI), men hur låg var den i jämförelse med din tidigare normaldos?


Har du gått på den i 11 år så blir jag inte alls förvånad om det kan ta längre tid för dig. Det kommer ju att bli bra igen, men hur lång tid det tar vågar jag inte svara på. 4 veckor borde väl dock vara minimumtiden innan man blir normal enligt min uppfattning. Så längre tid för dig säkert.

Jag mådde bra igen. Bättre än vad jag någonsin hade kunnat tro. Kommer att krävas jävligt mycket innan jag skulle få för mig att gå på zombiemedicinen igen. Kombinera med träning!

Blir folk avtrubbade av ssri?
Tappar de sin empatiska förmåga?

Har en kompis som börjat och jag tyckte han var riktigt skev när jag pratade med honom senast, omdömeslös och känslokall. Inte sitt tidigare jag. Det var på en nivå så att jag inte känner för att prata med människan igen på ett tag.

TS, hör med läkare om du kan ersätta med 5-htp?

rc
Citera
2018-03-10, 11:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Blir folk avtrubbade av ssri?
Tappar de sin empatiska förmåga?

Har en kompis som börjat och jag tyckte han var riktigt skev när jag pratade med honom senast, omdömeslös och känslokall. Inte sitt tidigare jag. Det var på en nivå så att jag inte känner för att prata med människan igen på ett tag.

TS, hör med läkare om du kan ersätta med 5-htp?

rc
Man blir avtrubbad. Känslorna dämpas inte inte helt, men de blir dämpade.

Man vet fortfarande vad som är rätt och fel. Bara det att man blir lite mer likgiltig
Citera
2018-03-10, 11:47
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Man blir avtrubbad. Känslorna dämpas inte inte helt, men de blir dämpade.

Man vet fortfarande vad som är rätt och fel. Bara det att man blir lite mer likgiltig

Tack,
På citalopram och sertralin exempelvis?

Jag tar 5-htp då och då under vintern med god serotonerg effekt.
Blir dock lite dålig i magen, men experimenterar med att ta det sublingualt - som också fungerar.
Har även märkt att olika märken ger olika effekt.
Citera
2018-03-11, 22:45
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Har du pratat med din läkare om utsättningssymptomen? Annars så kan hon nog hjälpa dig med att mjuka upp uttrappningen en aning.

Den bästa metoden är att byta till den andra ssri-en FLUOXETIN - det är nämligen den ssri som har allra längst halveringstid och är därför lättast att sätta ut.


min läkare är ett skämt när det gäller detta, hon påstår att man enbart har utsättningssymptom högst 2 veckor... vägrar skriva ut något lugnande som jag kan ta vid behov och har istället sagt att jag borde gå och prata med en kurator... haha, känns nästan som ett skämt....


men! jag har börjat må bättre, känner inte av ångesten och krypningarna alls lika ofta nu! så det går åt rätt håll *peppar peppar*
Citera
2019-10-06, 19:02
  #30
Avstängd
SuneSnuss avatar
Har varit förstörd i två månader efter utsättning. Helt vidrig förkrossande trötthet som gör att jag inte ens orkar äta lite soppa.

Dags att börja igen kanske trots hemska bieffekter, ångest är ett brutalt tillstånd verkligen
Citera
2019-10-06, 21:26
  #31
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Har varit förstörd i två månader efter utsättning. Helt vidrig förkrossande trötthet som gör att jag inte ens orkar äta lite soppa.

Dags att börja igen kanske trots hemska bieffekter, ångest är ett brutalt tillstånd verkligen
Skall du börja igen så föreslår jag fluoxetin som har längst halveringstid och är lättast att sluta med i framtiden.
Citera
2019-10-06, 22:13
  #32
Avstängd
SuneSnuss avatar
Har precis slutat med den för mådde som ett jävla as. Får se hur jag ska lösa detta
Citera
2019-12-10, 18:21
  #33
Avstängd
SuneSnuss avatar
Tre veckor nu och mår skit. Ingen ångest i huvudet bara kroppsliga obehagssymtom.

Hur lång tid tog det innan ni blev normala?
Citera
2020-01-18, 22:34
  #34
Medlem
Slutade för precis en vecka sedan idag efter en långsam nedtrappning och helvetes jävlar vad dåligt jag mår. Jag pratar med mig själv konstant, svettas lite hela tiden även fast elementen är nere på noll, har självmordstankar och mordtankar. Jag känner mig riktigt jävla arg.
Citera
2020-01-18, 22:57
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonelyness
Slutade för precis en vecka sedan idag efter en långsam nedtrappning och helvetes jävlar vad dåligt jag mår. Jag pratar med mig själv konstant, svettas lite hela tiden även fast elementen är nere på noll, har självmordstankar och mordtankar. Jag känner mig riktigt jävla arg.

Jag slutade (och började sedan igen) för ett år sedan efter lång nedtrappning och ilskan känner jag igen. Oj, vad arg jag var - på allt och alla. Just det gick över ganska snabbt, tyckte jag.

Sedan hände annat som gjorde att jagbörjade igen, som sagt, men ilskan hann jag bli av med.
Citera
2020-01-19, 10:15
  #36
Avstängd
SuneSnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonelyness
Slutade för precis en vecka sedan idag efter en långsam nedtrappning och helvetes jävlar vad dåligt jag mår. Jag pratar med mig själv konstant, svettas lite hela tiden även fast elementen är nere på noll, har självmordstankar och mordtankar. Jag känner mig riktigt jävla arg.

En vecka är ingenting. Kämpa på!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback