Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 19:28
  #13
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berkilurki
Har du några erfarenheter av Yamaha M-ride?
Ingen egen. Jag har själv bara ägt Lynx och Ski-Doo. Men mina iakttagelser genom åren ger att de jag kört med som kör Yamma mekar i särklass minst. Det värsta smäcket är i mina ögon Polaris.

M-ride, är det där man byter till Timbersled? Ska erkänna, varken jag eller mina vänner svinkör på det sätt som slynglar gör, och då håller det.
Citera
2018-02-25, 18:37
  #14
Medlem
Fudnderar kring Yamaha nytro M-Ride och Ski doo Freeride, är det skora skilnader mellan dom i körning? Förrutom att den ena är en 4 taktare och den andra är 2takt
Citera
2018-03-02, 22:45
  #15
Medlem
Om jag vore du skulle jag köpa en skoter för ca 50 000-60 000 och sedan modda den lite. clutch kit, ny matta, dreva ner den etc..

600 maskiner är mycket pålitligare än 800. 800 är däremot roligare att köra. skulle själv skaffa en summit 850 eller rmk 800
Citera
2018-03-21, 11:32
  #16
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berkilurki
Fudnderar kring Yamaha nytro M-Ride och Ski doo Freeride, är det skora skilnader mellan dom i körning? Förrutom att den ena är en 4 taktare och den andra är 2takt
Det är väl mest skillnad i körställning / vilket "sätt" du gillar att köra på, finns ju både långa och korta Nytro's, men SÅ stor skillnad är det nog inte alls.
Skulle personligen säga att Nytron är lite mera start-snabb och mera driftsäker medans den väger lite mera och därav är lite svårare att "flytta" om du tex ska skråa, medans Freeride'n är lite lättare och har en lite annan körställning.

Kan nog bli lite mera mek med Freeride'n också.

Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Om jag vore du skulle jag köpa en skoter för ca 50 000-60 000 och sedan modda den lite. clutch kit, ny matta, dreva ner den etc..

600 maskiner är mycket pålitligare än 800. 800 är däremot roligare att köra. skulle själv skaffa en summit 850 eller rmk 800
Låter rätt vettigt, köpa en för drygt 60K och sen kosta på den lite är nog smartast, beror dock lite på vad som finns på den tidigare, men köpa ny matta, clutch kit å dreva ner är ju rätt 'roliga' saker att göra.

Yes, alternative BD 3900 tror jag.
Citera
2018-03-28, 13:41
  #17
Medlem
ekerilars avatar
Som jag ser det har du tre kriterier. De två första klarar de flesta skotrar, såvida vi inte talar om rena lek/sportmaskiner.

Det tredje kriteriet, att den ska kunna dra utan att bli överhettad gör att jag rekommenderar dig en Lynx. Om du inte skulle dra något med den skulle du göra som idiamindada skriver.
Citera
2018-03-29, 22:22
  #18
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Yamaha är vek i chassit,ren dynga. en 4 år gammal yamaha kan vara helt ramsne.Köp kvalite Lynx skidoo artic cat.

Mina två Yamaha är 29 respektive 31 år gamla och raka i chassit.....

Skämt åsido , är det något Yamaha är kända för så är det att chassina håller , tyvärr är de istället bra mycket tyngre än många andra på marknaden .

Fyrtakt är ruskigt skönt ( oavsett märke på skotern ) , det går tyst och man slipper blåröken .

Vore jag i din situation hade jag nog sneglat på en Yeti / Tundra med ACE-motorn .
https://www.blocket.se/jamtland/Tund...9.htm?ca=2&w=3

Ett snabbare alternativ är ju Nytro med turbo , kanske inte så lämpligt för en nybörjare .
https://www.blocket.se/lulea/Yamaha_...8.htm?ca=2&w=3

Eller en Renegade , alla dessa alternativ är ruskigt bekväma
https://www.blocket.se/pitea/Ski_doo...0.htm?ca=2&w=3
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2018-03-29 kl. 22:32.
Citera
2023-04-08, 14:54
  #19
Avstängd
Jag går i skotertankar och när jag ser på blocket så blir jag bara förvirrad.
Har också kollat på youtube.

Känns som att det inte spelar så stor roll va man köper när man väl kommi upp i en viss prisklass.
Eller har jag fel?

Jag brukar låna skoter på vintern ibland, en gammal lynx från 90 talet, och den funkar ju att köra med.
Man kan köra i lite lössnö på planare mark och längs leder.
Men ska man upp för ett mindre berg och det är lössnö, då tar det stopp.

Det jag sett på youtube så verkar klara många märken och modeller att köra i brant och svår terräng i meterdjup lössnö.

En skoter för 100k skulle jag aldrig köpa då jag inte ser nåt behov av dennes egenskaper.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback