Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 20:53
  #13
Medlem
jah_man2s avatar
I min värld låter det som oxid i flottörhuset p.g.a av vattenutfällningen från gammal bensin.
Jag fick lära mig för 30 år sedan att tömma tanken och flottörhusen i förgasarna innan man ställde in hojen inför vintern.

Andra människor har fått rengöra sina förgasare varje vår medan andra bara behövt fylla tanken med fräsch soppa och startat åksäsongen utan trubbel.

Nu vet jag såklart inte ifall TS motorcykel är en så ny modell att den har insprutning.
Citera
2018-02-18, 21:03
  #14
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Hade det gällt en tvåtaktare hade jag hållit med dig, nästan, fast som jag förstod det så startade den till att börja med och då är det inte sannolikt att problemet är att bensinen är gammal.

Fyrtaktare och framförallt små fyrtaktare är mycket mer känsliga för bensinen än vad en tvåtaktare är.
Om det inte är bensinen i sig som tänder för dåligt så är det bensinen som orsakat avlagringar i flottörhuset. Antingen i gångjärnen så att flottören inte går som den ska. Eller att det satt sig i munstycken
Han får in lite bensin när han startar den eftersom han kränger eller att det skakar o hojen. men när den skvätten är förbrukad så stannar motorn. Eftersom flottör eller munstycke inte släpper till mer bensin.

Jag kan ju omöjligt veta helt säkert. Men detta är typexempel på gammal bensinproblem.
Varje vår är det som ett brev på posten, folk lämnar folk in röjsågar, gräsklippare, mopeder med denna problembeskrivning och det är i stort sett alltid bensinen.
Förr fanns inte detta då bensinen var "bättre" Jag tror att det beror på nya blyersättningsmedlen eller att man blandar in etanol i 95oktanigt.

Speciellt små fyrtaktare fungerar inte med ett år gammal 95
Citera
2018-02-18, 21:07
  #15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Fyrtaktare och framförallt små fyrtaktare är mycket mer känsliga för bensinen än vad en tvåtaktare är.
Om det inte är bensinen i sig som tänder för dåligt så är det bensinen som orsakat avlagringar i flottörhuset. Antingen i gångjärnen så att flottören inte går som den ska. Eller att det satt sig i munstycken
Han får in lite bensin när han startar den eftersom han kränger eller att det skakar o hojen. men när den skvätten är förbrukad så stannar motorn. Eftersom flottör eller munstycke inte släpper till mer bensin.

Jag kan ju omöjligt veta helt säkert. Men detta är typexempel på gammal bensinproblem.
Varje vår är det som ett brev på posten, folk lämnar folk in röjsågar, gräsklippare, mopeder med denna problembeskrivning och det är i stort sett alltid bensinen.
Förr fanns inte detta då bensinen var "bättre" Jag tror att det beror på nya blyersättningsmedlen eller att man blandar in etanol i 95oktanigt.

Speciellt små fyrtaktare fungerar inte med ett år gammal 95

Tror det är etanolen som är boven. Motorsågarna kör jag på 98 och det har funkat bättre.
Citera
2018-02-18, 21:15
  #16
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Speciellt små fyrtaktare fungerar inte med ett år gammal 95
Skulle vilja säga att 95 i förgasarmotorer (annat än för de mil man ska just den dagen/nödfall) är förkastligt. Det är så lätt att säsongen får ett abrupt slut och man glömmer skräpsoppan i förgasaren i nån månad. Även insprutningar kläggar igen av bio-produkterna i bensinen om de får stå.
Citera
2018-02-18, 22:03
  #17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenOst
Hejsan!
I höstas införskaffade jag mig en Yamaha dragstar 650 från 98 när jag precis klarat mitt A2 kort. Allt har fungerat fint under hösten när jag kört, men nu efter den stått nån månad i garaget så gick jag ut för att köra den runt kvarteret och hade problem med att cykeln dör efter 2-3 sekunder efter jag startat den. Är rädd för att hålla gasen på max vrid när jag startar den för att försöka hålla den vid liv då jag hört att det inte ska vara bra (man dränker den?). Har choke på såklart. Bör nämnas att jag inte haft batteriet på laddning under dessa månader kan det ha något med det att göra? Batteriet kasst? Är inte särskilt kunning när det kommer till sånt här så vänder mig till er kära flashbackare i hopp om tips på hur jag kan lösa detta
Tack i förhand!
Du får ropa här på skunkjobb om du inte hittar felet. För han är klurig och har många vettiga idéer på problem
Citera
2018-02-18, 23:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Fyrtaktare och framförallt små fyrtaktare är mycket mer känsliga för bensinen än vad en tvåtaktare är.
Om det inte är bensinen i sig som tänder för dåligt så är det bensinen som orsakat avlagringar i flottörhuset. Antingen i gångjärnen så att flottören inte går som den ska. Eller att det satt sig i munstycken
Han får in lite bensin när han startar den eftersom han kränger eller att det skakar o hojen. men när den skvätten är förbrukad så stannar motorn. Eftersom flottör eller munstycke inte släpper till mer bensin.

Jag kan ju omöjligt veta helt säkert. Men detta är typexempel på gammal bensinproblem.
Varje vår är det som ett brev på posten, folk lämnar folk in röjsågar, gräsklippare, mopeder med denna problembeskrivning och det är i stort sett alltid bensinen.
Förr fanns inte detta då bensinen var "bättre" Jag tror att det beror på nya blyersättningsmedlen eller att man blandar in etanol i 95oktanigt.

Speciellt små fyrtaktare fungerar inte med ett år gammal 95


Mina fetade:

1. Jag håller inte med av två anledningar. För det första lång erfarenhet av snöskoter (2-takt) resp. MC (4-takt) men även av den enkla anledningen att fyrtaktaren har högre kompressionförhållande vilket gör att den inte är lika känslig på gammal bensin.

2. Gångjärnen som nämns ligger i normalfallet i luften och jag har då aldrig sett att det brukar vara problemet när förgasare kladdar igen. Det brukar då sitta i huvudmunstycket eller nålmunstycket eller lite ovanligare i någon kanal till lågfarten (Fast då brukar de ändå starta).

3. Nja, typexempel på gammal bensin är att den inte tänder alls innan stiften blir varma. Det du nämner är när det blir avlagringar i förgasaren vilket inte har med typen av motor att göra.

Men det är min erfarenhet. Vi får kanske svaret av TS vad som var problemet. Röjsågar och mopeder är ju också vanligtvis tvåtaktare.

Det jag brukar göra när snöskotern inte startar på gammal bensin är att hälla i några droppar färsk bensin i tändstiftshålet. Det brukar funka bra men man kan få upprepa förfarandet ett par gånger.

Men som sagt. Jag utesluter inte att förgasarna behöver rengöras. Det är inte ovanligt. Men man bör börja med det enklaste.


.
Citera
2018-02-21, 05:54
  #19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tror det är etanolen som är boven. Motorsågarna kör jag på 98 och det har funkat bättre.
bf98 innehåller etanol sen ett bra tag tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av RuttenOst
men nu efter den stått nån månad i garaget så gick jag ut för att köra den runt kvarteret och hade problem med att cykeln dör efter 2-3 sekunder efter jag startat den. Är rädd för att hålla gasen på max vrid när jag startar den för att försöka hålla den vid liv då jag hört att det inte ska vara bra (man dränker den?).
Att motorn startar men sen snabbt dör kan bero på gammal bensin så dränera förgasaren så den fylls på med bränsle från tanken, det kan räcka och behöver du gasa för att motorn inte ska dö så gasa på.
Citera
2018-02-22, 20:33
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
bf98 innehåller etanol sen ett bra tag tillbaka.

Att motorn startar men sen snabbt dör kan bero på gammal bensin så dränera förgasaren så den fylls på med bränsle från tanken, det kan räcka och behöver du gasa för att motorn inte ska dö så gasa på.

Som sagts tidigare i med nytt bränsle och kolla om bränslet flödar till förgasaren, men vanligast är att om den startar så är bränslet ok men om den stannar efter några sekunder så är det bränsleflödet och oftast är det skit i bottendelen på förgasaren där huvudmunstycket ska suga upp bränslet.
Om det är problem med flottören så har du samma problem men då kan du starta motorn efter en stund då bränslet har läckt tillbaka till förgasaren.

Så kan du starta motorn efter 5min så är det flottören annars så är det skit i huvudmunstycket, eller båda, rengör förgasaren för där har du problemet om du får soppa från bensintanken givetvis.
__________________
Senast redigerad av Nimbbus 2018-02-22 kl. 20:38.
Citera
2018-02-26, 21:09
  #21
Medlem
Sökt vidare på nätet efter jag läst era kommentarer och tyckte det lätt rimligt med en rengörning av förgasaren. Innan jag gav på mig nånting startade jag motorcykeln igen (1 vecka efter jag la upp inlägget) och den startade utan någon hjälp av gas alls och dog inte! (med choke på såklart dock) Så min plan är att se hur den fungerar om en två veckor någonting när det förhoppningsvis har blivit lite behagligare väder och ta beslut om jag ska göra någonting därefter.
Tack alla för era svar förresten kommer läggas på minnet ifall det visar sig vara något strul, ska försöka uppdatera en gång senare igen.
Citera
2018-02-27, 22:35
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenOst
Sökt vidare på nätet efter jag läst era kommentarer och tyckte det lätt rimligt med en rengörning av förgasaren. Innan jag gav på mig nånting startade jag motorcykeln igen (1 vecka efter jag la upp inlägget) och den startade utan någon hjälp av gas alls och dog inte! (med choke på såklart dock) Så min plan är att se hur den fungerar om en två veckor någonting när det förhoppningsvis har blivit lite behagligare väder och ta beslut om jag ska göra någonting därefter.
Tack alla för era svar förresten kommer läggas på minnet ifall det visar sig vara något strul, ska försöka uppdatera en gång senare igen.

Trevligt, om motorn dör lite så ha en flaska med startgas redo som du sprayar i insuget när motorn tvekar så du går över tröskeln med gammal bensin.
Citera
2019-07-07, 19:55
  #23
Medlem
Detta kommer lite sen men jag har samma problem med min Triumph Trophy.
Det vill säga att den startar men dör, Jag har ny bensin och när jag chokar så startar motorn med lite högre varv men sedan när jag möter försiktigt med gasen så dör motorn, detta kom helt plötsligt efter att MCn ståt kanske någon vecka.
Citera
2019-07-07, 20:26
  #24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ros1472
Detta kommer lite sen men jag har samma problem med min Triumph Trophy.
Det vill säga att den startar men dör, Jag har ny bensin och när jag chokar så startar motorn med lite högre varv men sedan när jag möter försiktigt med gasen så dör motorn, detta kom helt plötsligt efter att MCn ståt kanske någon vecka.
Kört soppatorsk/använd reservtank?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback