Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 17:17
  #1
Medlem
Hejsan!
I höstas införskaffade jag mig en Yamaha dragstar 650 från 98 när jag precis klarat mitt A2 kort. Allt har fungerat fint under hösten när jag kört, men nu efter den stått nån månad i garaget så gick jag ut för att köra den runt kvarteret och hade problem med att cykeln dör efter 2-3 sekunder efter jag startat den. Är rädd för att hålla gasen på max vrid när jag startar den för att försöka hålla den vid liv då jag hört att det inte ska vara bra (man dränker den?). Har choke på såklart. Bör nämnas att jag inte haft batteriet på laddning under dessa månader kan det ha något med det att göra? Batteriet kasst? Är inte särskilt kunning när det kommer till sånt här så vänder mig till er kära flashbackare i hopp om tips på hur jag kan lösa detta
Tack i förhand!
Citera
2018-02-18, 17:28
  #2
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenOst
Hejsan!
I höstas införskaffade jag mig en Yamaha dragstar 650 från 98 när jag precis klarat mitt A2 kort. Allt har fungerat fint under hösten när jag kört, men nu efter den stått nån månad i garaget så gick jag ut för att köra den runt kvarteret och hade problem med att cykeln dör efter 2-3 sekunder efter jag startat den. Är rädd för att hålla gasen på max vrid när jag startar den för att försöka hålla den vid liv då jag hört att det inte ska vara bra (man dränker den?). Har choke på såklart. Bör nämnas att jag inte haft batteriet på laddning under dessa månader kan det ha något med det att göra? Batteriet kasst? Är inte särskilt kunning när det kommer till sånt här så vänder mig till er kära flashbackare i hopp om tips på hur jag kan lösa detta
Tack i förhand!

Har den stått en eller flera månader? Om den stått flera så tror jag det är batteriet som behöver laddas.
Citera
2018-02-18, 17:33
  #3
Medlem
3-4 månader. Något bra tips på om man ska införskaffa sig en laddare? Någon större skillnad på märke osv?
Citera
2018-02-18, 18:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Har den stått en eller flera månader? Om den stått flera så tror jag det är batteriet som behöver laddas.

Om den startar en stund är det nog inte batteriet.
Kolla i stället så den får bensin.

Skruva ur ett stift och kolla.
Ser det torrt ut? Häll i några droppar bensin i hålet och testa. Tänder den då får den ingen bensin. Kolla då så du har bensin i tanken. Att kranen är på. Filtret släpper igenom. Flottören hängt sig. Osv.

Ser det blött ut?
Då är den sur.
Stäng chocken. Vrid full gas och testa att starta. Släpp efter på gasen när/ om den börjar gå igång. Aldrig bra att varva en kall motor.
Citera
2018-02-18, 18:35
  #5
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenOst
Hejsan!
I höstas införskaffade jag mig en Yamaha dragstar 650 från 98 när jag precis klarat mitt A2 kort. Allt har fungerat fint under hösten när jag kört, men nu efter den stått nån månad i garaget så gick jag ut för att köra den runt kvarteret och hade problem med att cykeln dör efter 2-3 sekunder efter jag startat den. Är rädd för att hålla gasen på max vrid när jag startar den för att försöka hålla den vid liv då jag hört att det inte ska vara bra (man dränker den?). Har choke på såklart. Bör nämnas att jag inte haft batteriet på laddning under dessa månader kan det ha något med det att göra? Batteriet kasst? Är inte särskilt kunning när det kommer till sånt här så vänder mig till er kära flashbackare i hopp om tips på hur jag kan lösa detta
Tack i förhand!

När den dör, blir det tvärt eller typ pluttiplutt?
Citera
2018-02-18, 18:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
När den dör, blir det tvärt eller typ pluttiplutt?

Det blir ett rätt snabbt plutti plutt ljud så försöker man gasa för att rädda den men hinner inte så den dör väldigt snabbt
Citera
2018-02-18, 19:01
  #7
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenOst
Det blir ett rätt snabbt plutti plutt ljud så försöker man gasa för att rädda den men hinner inte så den dör väldigt snabbt

Då är det bränsle fel. Kolla flotören i förgasaren
Citera
2018-02-18, 19:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Om den startar en stund är det nog inte batteriet.
Kolla i stället så den får bensin.

Skruva ur ett stift och kolla.
Ser det torrt ut? Häll i några droppar bensin i hålet och testa. Tänder den då får den ingen bensin. Kolla då så du har bensin i tanken. Att kranen är på. Filtret släpper igenom. Flottören hängt sig. Osv.

Ser det blött ut?
Då är den sur.
Stäng chocken. Vrid full gas och testa att starta. Släpp efter på gasen när/ om den börjar gå igång. Aldrig bra att varva en kall motor.

Tack tippset ska kolla över detta snarast!
Citera
2018-02-18, 19:08
  #9
Medlem
Bulkninjas avatar
Börja med att byta bensin. Är det samma bensin som förra året så är problemet 100% bensinen.
Citera
2018-02-18, 20:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Börja med att byta bensin. Är det samma bensin som förra året så är problemet 100% bensinen.

Hade det gällt en tvåtaktare hade jag hållit med dig, nästan, fast som jag förstod det så startade den till att börja med och då är det inte sannolikt att problemet är att bensinen är gammal.
Citera
2018-02-18, 20:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Då är det bränsle fel. Kolla flotören i förgasaren

Ja. Du kan absolut ha rätt. Men hur fan du säga det på beskrivningen "plutt i plutt" vette fan. 😉.

Men jag tycker att han ska börja med det enklaste. Av hans skrivande att döma verkar han inte jättevan att skruva förgasare.
Citera
2018-02-18, 20:41
  #12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Ja. Du kan absolut ha rätt. Men hur fan du säga det på beskrivningen "plutt i plutt" vette fan. 😉.

Men jag tycker att han ska börja med det enklaste. Av hans skrivande att döma verkar han inte jättevan att skruva förgasare.

Jo, dör den "bonk tvärt" brukar det vara tändnings fel blir det "pluttiplutt stopp" brukar det vara bränsle då den inte stannar tvärt jooo det är mååånga skratt när jag har frågat hur den har stannat men nästan alla förstår den frågan och kan ge svar. Asgarv
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback