Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 16:52
  #1
Medlem
Jag behöver lite tips ang mitt sparande.

Jag lever sedan några år tillbaka på att endast spela poker. Jag får i snitt in ungefär 10.000kr i månaden och jag har ca 250.000 på ett sparkonto med 0,5% i ränta.

Jag skulle vilja lägga en större del i fonder för att få en ökad avkastning för nu känns det som att inflationen dödar mina pengar.


Angående pokern så finns det perioder där jag kan backa 30.000 över ca 5 månader samtidigt som jag ska lägga ut 10.000 varje månad för mina levnadskostnader. Sedan kan jag vinna 50.000 en annan månad, så det kan svänga rätt så rejält. Jag kan därför inte vara alltför aggressiv med mitt sparande eftersom jag måste kunna ha pengar när svackorna kommer.

Hur stor del av mitt sparande tycker ni att jag ska lägga in i fonder och vad ska jag ha för tidshorisont? Vad gäller tidshorisonten tänker jag 3-5 år eller tänker jag fel?
Citera
2018-02-18, 16:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlippaTung123
Jag behöver lite tips ang mitt sparande.

Jag lever sedan några år tillbaka på att endast spela poker. Jag får i snitt in ungefär 10.000kr i månaden och jag har ca 250.000 på ett sparkonto med 0,5% i ränta.

Jag skulle vilja lägga en större del i fonder för att få en ökad avkastning för nu känns det som att inflationen dödar mina pengar.


Angående pokern så finns det perioder där jag kan backa 30.000 över ca 5 månader samtidigt som jag ska lägga ut 10.000 varje månad för mina levnadskostnader. Sedan kan jag vinna 50.000 en annan månad, så det kan svänga rätt så rejält. Jag kan därför inte vara alltför aggressiv med mitt sparande eftersom jag måste kunna ha pengar när svackorna kommer.

Hur stor del av mitt sparande tycker ni att jag ska lägga in i fonder och vad ska jag ha för tidshorisont? Vad gäller tidshorisonten tänker jag 3-5 år eller tänker jag fel?


Köp inte fonder. Lägg in allt i Fingerprint aktien och bitcoin. 50/50. Då har du 20-50% avkastning.
Citera
2018-02-18, 17:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonniklas62
Köp inte fonder. Lägg in allt i Fingerprint aktien och bitcoin. 50/50. Då har du 20-50% avkastning.
Tack för tipset
Citera
2018-02-18, 17:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlippaTung123
Tack för tipset

Sämsta tipset någonsin men ok.

Bor du i Sverige? Med tanke på den låga inkomsten tänker jag att du kanske bor på typ Malta...?
Citera
2018-02-18, 17:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Sämsta tipset någonsin men ok.

Bor du i Sverige? Med tanke på den låga inkomsten tänker jag att du kanske bor på typ Malta...?
Köper hellre trisslotter än att lasta in på det där tipset

Nej jag bor i Sverige. Bor riktigt billigt men på pappret är man "fattig"
Citera
2018-02-18, 18:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlippaTung123
Köper hellre trisslotter än att lasta in på det där tipset

Nej jag bor i Sverige. Bor riktigt billigt men på pappret är man "fattig"

Jag har tyvärr inga råd men då kan du åtminstone handla via Avanza.
Citera
2018-02-18, 22:13
  #7
Medlem
Angående hur mycket pengar du kan lägga undan eller borde lägga undan, så borde du väl ha bättre koll på det själv då det baseras på vad för insatser du lirar inom.

Hur lång är sparhorisonten? Tänk på att du kan förlora en hel del pengar även på börsen så lägg inte in pengar du behöver direkt.
Citera
2018-03-07, 17:34
  #8
Medlem
Se till så att du har en separat pokerBR som täcker swingsen.
Ha 6+månaders levnadskostnader på banken.
Resten kan du spara i fonder.
Justera efter personlig preferenser med risktålighet etc.
Citera
2018-09-28, 08:42
  #9
Medlem
Fan vad spännande med ett pokerproffs, bra jobbat! =)
Hur fungerar det med lån osv för dig?
Antar att du har en taxerad inkomst på 0 kr?
Citera
2018-09-28, 17:45
  #10
Medlem
Citat:
Vad gäller tidshorisonten tänker jag 3-5 år eller tänker jag fel?
Nej, du tänker helt rätt.
Klart du ska spara i fonder, köp för 5-10000 åt gången under kanske 6 - 12 månader.
Nedan ser du mina fonder som köpts vid olika tillfällen under de senast 2 -5 åren.
Mest hög/medelhög risk på mina fonder med god avkastning på de flesta.
Skapa ett isk-konto och välj några av fonderna nedan, bör ge bra avkastning på några års sikt.

Carnegie Indienfond
Carnegie Småbolagsfond
Delphi Nordic
Didner & Gerge Småbolag
Handelsbanken Nordiska Småbolag
Lannebo Vision
SEB Rysslandfond C EUR - Lux
Skandia Time Global
Storebrand Global Multifactor
Swedbank Robur Ny Teknik A
Öhman Sweden Micro Ca
Swedbank Robur Technology
Nordea Småbolagsfond Norden
Handelsbanken Svenska Småbolagsfond
Spiltan Aktiefond Småland
Citera
2018-10-24, 20:07
  #11
Medlem
RutledgeWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlippaTung123
Köper hellre trisslotter än att lasta in på det där tipset

Nej jag bor i Sverige. Bor riktigt billigt men på pappret är man "fattig"

Att bo hemma hos mamma och pappa är inget man behöver skämmas för..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback