Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 16:14
  #1
Medlem
Hej, Jag har hafft denna fråga på mitt huvve skitlänge. Hur gör polisen när dom typ beställer mat på tex McDonalds och får utryckning. skiter dom i att ta emot maten och drar eller ställer dom undan det tills dom kan äta det?
Citera
2018-02-18, 16:22
  #2
Medlem
Förr i tiden, innan Rakel, så kunde man höra matbeställningarna över radion. När en patrull var på väg in så tog dom beställningar åt dom som var på stationen, troligen var det i slutet av deras skift då.

Mest troligt är att dom handlar så ofta på samma ställen att dom kan åka tillbaka och få nytt om dom får larm medan dom väntar på maten. Det är rätt mycket status hos mathak att ha polisen som stamkunder, dom bjuds på kaffe mm för att dom ska återkomma fler gånger. Ett ställe som har polisen som kund känns tryggare.
Citera
2018-02-18, 16:30
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeRBe
Hej, Jag har hafft denna fråga på mitt huvve skitlänge. Hur gör polisen när dom typ beställer mat på tex McDonalds och får utryckning. skiter dom i att ta emot maten och drar eller ställer dom ulandetn det tills dom kan äta det?

Med tanke på hur sällan man ser en polis bil och hur många bilar man ser utan belysning så äter dom i lugn och ro, pratar bort en stund, efter maten är det kaffe. Dom kunde inte komma hit för det var för långt ut på landet en natt nu i vintras då det smög runt två klappträn på gården så vi fick ta tag i ohyran själva
Citera
2018-02-18, 16:43
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Polisen lyder under samma arbetsmarknadsregler som alla andra när det gäller raster. Men precis som inom vården måste de vara flexibla.
Nu tänker jag bara spekulera men mina tankar känns logiska för mig i alla fall.
När de tar rast så meddelar de sambandscentralen som godkänner beroende på hur många andrra som är på rast då det krävs en viss beredskap.
Sedan finns det olika larm med olika prioriteringar.
Är det så att sambandscentralen får in ett larm om att Gunnar har försvunnit från sitt demensboende så slipper de som har ras att dra på blåljusen o skynda dit. Till o med om det bara finns en bil på orten så är det inte prio att avbryta en rast.
Däremot om nu poliserna sitter o äter samtidigt som Mouhamed har fått ett IS-ryck o skjuter skarpt på Sergelstorg som ligger 200m bort lär inte denna polis få äta färdigt ens om 40 andra patruller redan är på väg.

Fortsätter att spekulera.
Vissa yrkesgrupper har gratis mat under arbetstid. Enbart min sambo som jobbar inom äldrevården har det då arbetsgivaren kräver att de ska äta med patienterna.
Skulle faktiskt tro att även polisen har det med tanke på att de kan få avbryta o kasta sin måltid.
Citera
2018-02-18, 16:53
  #5
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Polisen lyder under samma arbetsmarknadsregler som alla andra när det gäller raster. Men precis som inom vården måste de vara flexibla.
Nu tänker jag bara spekulera men mina tankar känns logiska för mig i alla fall.
När de tar rast så meddelar de sambandscentralen som godkänner beroende på hur många andrra som är på rast då det krävs en viss beredskap.
Sedan finns det olika larm med olika prioriteringar.
Är det så att sambandscentralen får in ett larm om att Gunnar har försvunnit från sitt demensboende så slipper de som har ras att dra på blåljusen o skynda dit. Till o med om det bara finns en bil på orten så är det inte prio att avbryta en rast.
Däremot om nu poliserna sitter o äter samtidigt som Mouhamed har fått ett IS-ryck o skjuter skarpt på Sergelstorg som ligger 200m bort lär inte denna polis få äta färdigt ens om 40 andra patruller redan är på väg.

Fortsätter att spekulera.
Vissa yrkesgrupper har gratis mat under arbetstid. Enbart min sambo som jobbar inom äldrevården har det då arbetsgivaren kräver att de ska äta med patienterna.
Skulle faktiskt tro att även polisen har det med tanke på att de kan få avbryta o kasta sin måltid.


Det bruss på vilken avdelning du jobbar på om du t.ex jobbar som ingripandepolis så har man inga raster. Det har heller t.ex inte vårdpersonal som jobbar på t.ex intensiven.

De har endast pauser.

Skillnaden är följande.

Rast=inte betalt, gör vad du vill, åk hem sålänge om du vill.

Paus= betalt under tiden, får ej lämna arbetsplatsen, får endast äta när du anser att tid finns och om något plötsligt händer måste du omedelbart sluta äta och återgå till arbetet.

Vad gället lagar om arbetstider medmera så kan alla dessa lagar förhandlas bort genom kollektivavtal vilket det har gjorts på flera punkter för poliser och vårdpersonal.
Citera
2018-02-18, 17:01
  #6
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeRBe
Hej, Jag har hafft denna fråga på mitt huvve skitlänge. Hur gör polisen när dom typ beställer mat på tex McDonalds och får utryckning. skiter dom i att ta emot maten och drar eller ställer dom undan det tills dom kan äta det?

Det är bara för farbror blå att vända på klacken och kuta; maten får komma i andra hand vid utryckningar.
Som redan sagts är de flesta restauranger, kiosker och affärer glada över att ha poliser som stamkunder, så de bryr sig inte nämnvärt över en sumpad beställning.
Just Donken och andra snabbmatsställen är nog inte så välfrekventerad av poliser, då de i dagsläget (oftast) är väldigt kropps- och hälsomedvetna. Blir det skräpmat är det nog bara då de vill 'festa' till det lite extra nån gång i månaden, om de t.ex. jobbar natt på helgen eller så.
Citera
2018-02-18, 17:05
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det bruss på vilken avdelning du jobbar på om du t.ex jobbar som ingripandepolis så har man inga raster. Det har heller t.ex inte vårdpersonal som jobbar på t.ex intensiven.

De har endast pauser.

Skillnaden är följande.

Rast=inte betalt, gör vad du vill, åk hem sålänge om du vill.

Paus= betalt under tiden, får ej lämna arbetsplatsen, får endast äta när du anser att tid finns och om något plötsligt händer måste du omedelbart sluta äta och återgå till arbetet.

Vad gället lagar om arbetstider medmera så kan alla dessa lagar förhandlas bort genom kollektivavtal vilket det har gjorts på flera punkter för poliser och vårdpersonal.
Tack. Som jag skrev så spekulerade jag.
Men hur löser de biten med mat som blir förstörd? Egentligen var det mest den biten jag funderade på.
Citera
2018-02-18, 17:29
  #8
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tack. Som jag skrev så spekulerade jag.
Men hur löser de biten med mat som blir förstörd? Egentligen var det mest den biten jag funderade på.

Om ingripandepoliserna inte har tagit med sig egen mat till jobbet vilket är rätt vanligt så stannar de oftast till på ställen där man får maten snabbt och kan ta med den. Det är vanligt att betala direkt så att det är avklarat i väntan på maten.

Skulle de få ett prio 1 larm medan de står och väntar på maten och de är enda bilen i området så måste de självklart åka utan maten.

Om poliserna däremot har blivit kommenderade till andra orter t.ex för stora demostrationer, är ute och söker efter försvunnen person eller annat uppdrag de inte kan lämna så levereras normalt sett mat ut till poliserna vilket i dessa fall bekostas av polismyndigheten.

I vanliga fall betalar dock varje polis sin egen mat.
Citera
2018-02-18, 19:49
  #9
Moderator
blomvattnares avatar
Justerad rubrik: "När polisen får utryckning." -► "Polisen får utryckning vid matrast - vad händer då?".

/Mod
Citera
2018-02-18, 21:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeeRBe
Hej, Jag har hafft denna fråga på mitt huvve skitlänge. Hur gör polisen när dom typ beställer mat på tex McDonalds och får utryckning. skiter dom i att ta emot maten och drar eller ställer dom undan det tills dom kan äta det?
Jag vet vad de gör, de begär en portion till och efter det en glass efter maten. Arbetet har inte högsta prioritet hos svenska poliser.
Citera
2018-02-18, 22:29
  #11
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Med tanke på hur sällan man ser en polis bil och hur många bilar man ser utan belysning så äter dom i lugn och ro, pratar bort en stund, efter maten är det kaffe. Dom kunde inte komma hit för det var för långt ut på landet en natt nu i vintras då det smög runt två klappträn på gården så vi fick ta tag i ohyran själva

Precis! Brukar tänka att man upplever ett "pittoreskt inslag i stadsmiljön" när man ser en polisbil. Blir lika överraskad varje gång.
Citera
2018-02-18, 22:32
  #12
Medlem
Samma som för räddningstjänsten.

Det är bara att lämna maten och bege sig till bilen. Samma sak om man sitter och skiter. torka så snabbt och så gott det går och sen rusa ner och klä sig. 90 sekunder är det man har på sig, oavsett vad man för tillfället sysslar med (inom räddningstjänsten).

Vet inte hur många luncher och skitpauser man behövt lämna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback