Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 16:05
  #1
Medlem
Kemi - kandidatprogram + master?

Fysik - kandidatprogram + master?

Biologi - kandidatprogram + master?

Matematik - kandidatprogram + master?

Jag tror att en kemiutbildning kommer leda till flest jobb. Kemister behövs ju nästan överallt, ex. för att utveckla nya mediciner, nya produkter, utveckla förnyelsebara energikällor etc.

Vad tror ni?
Citera
2018-02-18, 16:10
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
Leder nog till bra jobb, samtliga.
Citera
2018-02-18, 16:12
  #3
Medlem
Allt är bra. Men matematik förmodar jag är bäst. Informationshantering i informationsåldern tror jag är väldigt gynnsamt.
Citera
2018-02-18, 16:12
  #4
Medlem
Centauris avatar
Alla är bra att ha i bagaget.
Citera
2018-02-18, 16:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCuteGoat
Kemi - kandidatprogram + master?

Fysik - kandidatprogram + master?

Biologi - kandidatprogram + master?

Matematik - kandidatprogram + master?

Jag tror att en kemiutbildning kommer leda till flest jobb. Kemister behövs ju nästan överallt, ex. för att utveckla nya mediciner, nya produkter, utveckla förnyelsebara energikällor etc.

Vad tror ni?

1. Matematik (störst användbarhet i och med digitaliseringen och stort behov av folk som kan utveckla algoritmer m.m.)
2. Fysik (ungefär som 1.)
3. Kemi (bra kunskap men tyvärr överskott på utbildade i förhållande till arbetstillfällen. Brukar också attrahera mindre smarta studenter än 1. och 2.)
4. Biologi (tyvärr inte särskilt hett på arbetsmarknaden, har svårt att få jobb)

Läs i första hand en civilingenjörsutbildning snarare än ren ämnes-master.
Citera
2018-02-18, 17:59
  #6
Medlem
KonungHonungs avatar
Fysik för rymdindustrin & Kemi för elbilsindustrin. Huruvida ett Civilingenjörsprogram är bättre vet jag inte riktigt. Tror Elon Musk studerade ren Fysik innan han påbörjade sitt entreprenörskap.
Citera
2018-02-20, 23:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
1. Matematik (störst användbarhet i och med digitaliseringen och stort behov av folk som kan utveckla algoritmer m.m.)
2. Fysik (ungefär som 1.)
3. Kemi (bra kunskap men tyvärr överskott på utbildade i förhållande till arbetstillfällen. Brukar också attrahera mindre smarta studenter än 1. och 2.)
4. Biologi (tyvärr inte särskilt hett på arbetsmarknaden, har svårt att få jobb)

Läs i första hand en civilingenjörsutbildning snarare än ren ämnes-master.


+1
Allt stämmer bra. Mattematik och fysik är premium. Speciellt om man slänger på bra programmeringskunskaper. Civilingenjörsstudenter är bättre utrustade för arbetsmarknaden. Tar några år för de som läst ämnes att komma ikapp.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2018-02-21 kl. 00:00.
Citera
2018-02-28, 23:10
  #8
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Lånar tråden lite.

https://www.kau.se/utbildning/progra.../program/NGKEA
Hur tror ni arbetsmarknaden och löneläget ser ut efter man läst detta kandidatprogram i Kemi?
Citera
2018-02-28, 23:48
  #9
Medlem
IRMEs avatar
Jag vet inte, du ligger säkert i riskzonen att bara ha massa akademiska tramskunskaper som du inte kan applicera praktiskt om du är matematiker också

Antagligen har du nog störst chans att få ett schysst jobb om du gör något du trivs med dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback