Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-10, 18:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag tror titta på Demos stjälper mer än hjälper vid den tidpunkten.
Kanske om man hade nått ihopsatt just för tillfället och inte mer än 5min.
Dock skulle jag nog avstå då jag inte tror det ger nått.

Nej, men det är ju det som är poängen. Om du ska titta på en demo så måste det göras innan matchen börjar. Det kan ju vara så att Lag1 ser att Lag2 spelar sjukt bra på Inferno men är kassa på Nuke. Då bannar Lag1 Inferno, vilket gör att Lag2 antingen bannar Nuke eller så har de ett äss i ärmen och har i hemlighet tränat på kartan. Då är lag1 körda.

Att bans göra några minuter innan tillåter alltså djupare strategi.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Märkt att de som spelar matcher man ser på TV, att dessa älskar och spraya genom rök.
Men sen annars aldrig någon prespray alls, aldrig riktigt förstått varför.
Vissa fasta punkter kan man nästan garantera någon står/sitter, och det är ju knappast någon hemlighet att man är nära att gå bas.

Det beror på. Att spraya genom en smoke är knappast utan risker och att bara garantera att någon sitter där funkar inte, vad händer om det står 3 st bakom smoke? Då spammar dom dig tillbaka och har en gratis entry till site (eller ett övertag som CT).

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så förstår inte varför prespray är så extremt ovanligt, säger dock inte det ska vara vanligt, utan mer varför det så sällan sker.

Vad är ens pre-spray? Det finns bara 30 skott i ett magasin och det är bättre att spara dessa till bra skott istället för att stå med 0 när de kommer ut. Dessutom vet dom ju var du står då, enkelt att kontra.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, en sak till, varför berättar kommentatorerna ett skit dåligt skämt oftast och före matchen?
De är ofta så extremt dåliga att man undrar hur de mår.

För att av någon anledning så är kommentatorerna idioter. Vi har typ 3 stycken muppar som kommenterar alla jävla turneringar, börjar bli aningen tröttsamt.
Citera
2018-07-10, 19:43
  #14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, men det är ju det som är poängen. Om du ska titta på en demo så måste det göras innan matchen börjar. Det kan ju vara så att Lag1 ser att Lag2 spelar sjukt bra på Inferno men är kassa på Nuke. Då bannar Lag1 Inferno, vilket gör att Lag2 antingen bannar Nuke eller så har de ett äss i ärmen och har i hemlighet tränat på kartan. Då är lag1 körda.

Att bans göra några minuter innan tillåter alltså djupare strategi.



Det beror på. Att spraya genom en smoke är knappast utan risker och att bara garantera att någon sitter där funkar inte, vad händer om det står 3 st bakom smoke? Då spammar dom dig tillbaka och har en gratis entry till site (eller ett övertag som CT).



Vad är ens pre-spray? Det finns bara 30 skott i ett magasin och det är bättre att spara dessa till bra skott istället för att stå med 0 när de kommer ut. Dessutom vet dom ju var du står då, enkelt att kontra.



För att av någon anledning så är kommentatorerna idioter. Vi har typ 3 stycken muppar som kommenterar alla jävla turneringar, börjar bli aningen tröttsamt.
Jag misstänker man har redan alla svar på vilka banor som är de bättre och de sämre för motståndaren.
Och titta på någon video lär inte hjälpa en där, om man inte redan vet.

Prespray menar jag man dyker runt ett hörne och sen sprayar emot en fixerad punkt och mot ett troligt ställe att ha en.
Sällan man ser detta om ens alls i de högre nivåerna.
Men spray genom smoke kan de göra ofta, och har ovanligt ofta kills med sig.
Och är lite fundersam på varför den metoden så sällan används, speciellt mot svåra försvarsställningar att ta ned.

Vilka 3 muppar är detta?
Tänkte på i dessa intervjuer och övergångar, där slänger man in skämt som är så extremt dåliga att man undrar om det inte är med mening.
Men msåte tillstå och även säga det har blivit lite mindre av dom på senaste året.
Och detta är då sändningar, och inte användare här jag pratar om.
Citera
2018-07-10, 19:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag misstänker man har redan alla svar på vilka banor som är de bättre och de sämre för motståndaren.
Och titta på någon video lär inte hjälpa en där, om man inte redan vet.

Det vet dom eftersom dom tittar på demos från motståndarna innan. Infon från detta kan vara viktig.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Prespray menar jag man dyker runt ett hörne och sen sprayar emot en fixerad punkt och mot ett troligt ställe att ha en.
Sällan man ser detta om ens alls i de högre nivåerna.
Men spray genom smoke kan de göra ofta, och har ovanligt ofta kills med sig.
Och är lite fundersam på varför den metoden så sällan används, speciellt mot svåra försvarsställningar att ta ned.

Det händer att dom gör det, men ofta är det för att det är mycket enklare att gå in som ett lag som T och då har man en fix-punkt att cleara. I princip så behöver man inte pre-fire då eftersom det är peekers-advantage-aktigt (du har snabbare reaktionstid eftersom det är du som utför manövern).

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vilka 3 muppar är detta?
Tänkte på i dessa intervjuer och övergångar, där slänger man in skämt som är så extremt dåliga att man undrar om det inte är med mening.
Men msåte tillstå och även säga det har blivit lite mindre av dom på senaste året.
Och detta är då sändningar, och inte användare här jag pratar om.

Jag personligen ogillar starkt Sadokist & HenryG som jag upplever kan göra rent larviga och dåliga ordskämt (som dom tror är sjukt roliga).
Citera
2018-07-10, 20:19
  #16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det vet dom eftersom dom tittar på demos från motståndarna innan. Infon från detta kan vara viktig.



Det händer att dom gör det, men ofta är det för att det är mycket enklare att gå in som ett lag som T och då har man en fix-punkt att cleara. I princip så behöver man inte pre-fire då eftersom det är peekers-advantage-aktigt (du har snabbare reaktionstid eftersom det är du som utför manövern).



Jag personligen ogillar starkt Sadokist & HenryG som jag upplever kan göra rent larviga och dåliga ordskämt (som dom tror är sjukt roliga).
Men vad ska man se på 5 min som man inte redan vet?
Enda jag kan komma på om man kom på nått nytt i sista sekunden, men

Tycker det är väldigt sällan man ser prespray i de högre höjdernas TV-sända matcher.
Och skulle vilja veta varför det är så.
Jag förstår peak, men prespray är nått annat, peak får man förlita sig på reaktionstider.
Även om man har ~100ms extra på peak, så är det väldigt kort tid.
Säger inte peak är dåligt eller nått sånt, men att vissa platser kan jag tycka att en prespray hade varit bättre.

Har inte koll på vad de har för namn, men ofta detta torra dåliga skämt i dessa TV-sändningar.
Och inte greppat om de tror det är roliga skämt, eller om det är en grej att det ska vara ett torrt och dåligt skämt.
Tycker det är pinsamt faktiskt.
Citera
2018-07-10, 20:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men vad ska man se på 5 min som man inte redan vet?
Enda jag kan komma på om man kom på nått nytt i sista sekunden, men

Vad är det du inte förstår? Jag säger ju att dom bannar maps 5 minuter innan matcherna så att man kan titta demos innan matchen och förbereda sig på detta sätt. Det betyder att lag1 kanske förbereder sig på karta1 för att lag2 är dålig på karta1. Det kan ju dock vara så att karta1 har blivit tränad av lag2 och då är inte lag1s pick bra längre.

Jag har inte sagt något ö.h.t. om 5 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tycker det är väldigt sällan man ser prespray i de högre höjdernas TV-sända matcher.
Och skulle vilja veta varför det är så.
Jag förstår peak, men prespray är nått annat, peak får man förlita sig på reaktionstider.
Även om man har ~100ms extra på peak, så är det väldigt kort tid.
Säger inte peak är dåligt eller nått sånt, men att vissa platser kan jag tycka att en prespray hade varit bättre.

Eftersom det finns 30 skott och det är totalt onödigt att lägga bort 10-15 skott på potentiellt ingenting och avslöja sin position när det är pressade situationer där man inte kan ladda om.
__________________
Senast redigerad av Woozah 2018-07-10 kl. 20:34.
Citera
2018-07-10, 22:15
  #18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vad är det du inte förstår? Jag säger ju att dom bannar maps 5 minuter innan matcherna så att man kan titta demos innan matchen och förbereda sig på detta sätt. Det betyder att lag1 kanske förbereder sig på karta1 för att lag2 är dålig på karta1. Det kan ju dock vara så att karta1 har blivit tränad av lag2 och då är inte lag1s pick bra längre.

Jag har inte sagt något ö.h.t. om 5 minuter.



Eftersom det finns 30 skott och det är totalt onödigt att lägga bort 10-15 skott på potentiellt ingenting och avslöja sin position när det är pressade situationer där man inte kan ladda om.
Men dessa 5min vi pratar om, är efter kartvalet.
Och vad det kan ge, och jag säger att det inte ger nått som man inte redan vet eller man kan ta under matchen.
Är vi på samma sida nu?

Mina presprays är kanske 5 skott, och när man kommit tillräckligt djupt.
Så undrar jag om inte en prespray ibland kan vara bättre än ta en peak på vissa ställen.
Jag har en som jag får att jag fuskar enligt vissa, och det är tex Office.
Där man tar gissla, och sen går vänster hållet.
Sen är dom nästan alltid direkt till höger när man kommer ut.
Men vet det är en balans, dock undrar jag varför man ser den typen av spel så sällan i TV-matcher.

Min fråga är endast för att förstå varför, och jag förstår dina invändningar också.
Citera
2018-07-10, 22:18
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men dessa 5min vi pratar om, är efter kartvalet.
Och vad det kan ge, och jag säger att det inte ger nått som man inte redan vet eller man kan ta under matchen.
Är vi på samma sida nu?

Jag förstår vad du menar, men visst kan fem minuter ge mycket. Ganska snabbt kan man lägga upp en enkel strat. Kör en snabb speed igenom där du kollar på (vi kan använda navi som exempel):

Först Zeus. Punktmarkera var han spelar. Håller han på B med Edward? Fokusera B då båda är svaga spelare mekaniskt och det går att utnyttja. Det tvingar dom att ändra var dom spelar - och kan göra att andra sidan försvagas etc.
Sedan flamie etc.
S1mple: Var spelar han? A-lång på Overpass? Ok, försök spela runt honom om han har en bra dag.

etc.

5 minuter ger inte någon djup info, men en översikt som är viktig går att få fram.
Citera
2018-10-07, 22:47
  #20
Medlem
Finns faktiskt turneringar där kartorna är valda långt i förväg, även om det hör till ovanligheterna.

ECS t.ex.
https://www.csgoleague.com/schedule/
Citera
2018-10-08, 21:46
  #21
Medlem
94jackars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Finns faktiskt turneringar där kartorna är valda långt i förväg, även om det hör till ovanligheterna.

ECS t.ex.
https://www.csgoleague.com/schedule/
Ja. Onlineligorna som ECS och ESL pro league har kartvalen långt i förväg
Citera
2018-10-09, 16:16
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 94jackar
Ja. Onlineligorna som ECS och ESL pro league har kartvalen långt i förväg

Har för mig någon LAN turnering hade det också, man kan inte riktigt placera vilken det var.

Jag gillar när det är bestämt i förväg, både motstånd och karta/kartor.
Citera
2018-10-10, 02:25
  #23
Medlem
94jackars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Har för mig någon LAN turnering hade det också, man kan inte riktigt placera vilken det var.

Jag gillar när det är bestämt i förväg, både motstånd och karta/kartor.
Kan jag inte minnas, men du har säkert rätt där! Måste varit en turnering där ett klassiskt gruppspel användes, för vanligtvis i tex GSL systemet (som används oftast) så vet man bara vem man kommer möta i första matchen, vilket gör det omöjligt att bestämma kartan i förväg
Citera
2018-11-03, 10:25
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 94jackar
Kan jag inte minnas, men du har säkert rätt där! Måste varit en turnering där ett klassiskt gruppspel användes, för vanligtvis i tex GSL systemet (som används oftast) så vet man bara vem man kommer möta i första matchen, vilket gör det omöjligt att bestämma kartan i förväg

I Blast Pro series som spelas just nu så är kartorna bestämda i förväg. Hela dagens schema med kartor och allt är klart redan.

https://blastproseries.com/copenhagen/match-schedule/

Kanske var den här turneringen ja tänkte på för det är som sagt väldigt ovanligt att kartorna väljs i förtid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback