Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 13:04
  #1
Medlem
Hej! Varje gång jag startar datorn så kommer den till den blåa windowsloggan och sen så "freezas" den dvs laddar inte och sen dör datorn och startas om och upprepar det hela tiden. F8-alternativet finns inte så kan inte få upp safe mode eller på något vis repaira datorn. Jag får inte upp startup repair utan varje gång jag startar om datorn och när datorn startar om av sig själv så går den hela tiden till samma, till windowsloggan och sen startas den om, får inte fram något alternativ alls för att reparera problemet.

Jag kan däremot få upp UEFI precis vid starten men har ingen aning hur jag ska kunna få fram något där. Alternativen som finns vid start-up är:

DEL: BIOS-setup / Q-flash
F9: System information
F12: BOOT MENU
END: Q-flash

På F12 så kan jag välja att olika boot devices samt "Enter setup" och då kommer jag till UEFI, oavsett vilken boot device jag tar så kommer jag inte längre än till windowsloggan innan det börjar om igen.

Vad i helvete gör jag? Läser på nätet att jag ska öppna startup repair eller trycka på F8 men dem alternativen finns inte. Har också testat att hålla in power-knappen 3 gånger för att stänga av datorn manuellt men får ändå inte fram någon typ av troubleshooting. Hjälp!!
__________________
Senast redigerad av Simon123321 2018-02-18 kl. 13:07.
Citera
2018-02-18, 13:07
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Är det en AMD-CPU du har? Den där patchen som skulle fixa till säkerhetshålet i intel-CPU, orsakar problemet på AMD-CPU.
Lösningen är att ladda ner win10 på ett USB och installera om windows helt, verkar det som.
Citera
2018-02-18, 13:11
  #3
Medlem
Intel har jag
Citera
2018-02-18, 13:30
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon123321
Intel har jag

Vad är det för märke på burken då?
Är det en HP så kolla här: https://support.hp.com/se-sv/document/c03562468

Du kan ha fått hårdvarufel också. Testa att boota med "linux på en pinne", och kolla om Linux funkar. Funkar Linux, så är det trol. inte hårdvarufel.
Citera
2018-02-18, 13:54
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon123321
Hej! Varje gång jag startar datorn så kommer den till den blåa windowsloggan och sen så "freezas" den dvs laddar inte och sen dör datorn och startas om och upprepar det hela tiden. F8-alternativet finns inte så kan inte få upp safe mode eller på något vis repaira datorn. Jag får inte upp startup repair utan varje gång jag startar om datorn och när datorn startar om av sig själv så går den hela tiden till samma, till windowsloggan och sen startas den om, får inte fram något alternativ alls för att reparera problemet.

Jag kan däremot få upp UEFI precis vid starten men har ingen aning hur jag ska kunna få fram något där. Alternativen som finns vid start-up är:

DEL: BIOS-setup / Q-flash
F9: System information
F12: BOOT MENU
END: Q-flash

På F12 så kan jag välja att olika boot devices samt "Enter setup" och då kommer jag till UEFI, oavsett vilken boot device jag tar så kommer jag inte längre än till windowsloggan innan det börjar om igen.

Vad i helvete gör jag? Läser på nätet att jag ska öppna startup repair eller trycka på F8 men dem alternativen finns inte. Har också testat att hålla in power-knappen 3 gånger för att stänga av datorn manuellt men får ändå inte fram någon typ av troubleshooting. Hjälp!!

Skapa ett W10 installationsmedia och prova med att reparera datorn.
Citera
2018-02-18, 14:03
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon123321
Hej! Varje gång jag startar datorn så kommer den till den blåa windowsloggan och sen så "freezas" den dvs laddar inte och sen dör datorn och startas om och upprepar det hela tiden. F8-alternativet finns inte så kan inte få upp safe mode eller på något vis repaira datorn. Jag får inte upp startup repair utan varje gång jag startar om datorn och när datorn startar om av sig själv så går den hela tiden till samma, till windowsloggan och sen startas den om, får inte fram något alternativ alls för att reparera problemet.

Jag kan däremot få upp UEFI precis vid starten men har ingen aning hur jag ska kunna få fram något där. Alternativen som finns vid start-up är:

DEL: BIOS-setup / Q-flash
F9: System information
F12: BOOT MENU
END: Q-flash

På F12 så kan jag välja att olika boot devices samt "Enter setup" och då kommer jag till UEFI, oavsett vilken boot device jag tar så kommer jag inte längre än till windowsloggan innan det börjar om igen.

Vad i helvete gör jag? Läser på nätet att jag ska öppna startup repair eller trycka på F8 men dem alternativen finns inte. Har också testat att hålla in power-knappen 3 gånger för att stänga av datorn manuellt men får ändå inte fram någon typ av troubleshooting. Hjälp!!
7 olika sätt att starta windows i safemode:

https://www.digitalcitizen.life/4-wa...ode-windows-10

I ditt fall verkar det vara aktuellt att läsa lite längre ner på sidan där de tar upp fallen när windows inte ens startar normalt.
Citera
2018-02-18, 14:34
  #7
Medlem
Verkar som jag måste fixa en Windows 10-dvd/USB. Men jag tror inte ens det kommer funka, kanske bättre att jag bara köper en ny dator
Citera
2018-02-18, 14:48
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon123321
Verkar som jag måste fixa en Windows 10-dvd/USB. Men jag tror inte ens det kommer funka, kanske bättre att jag bara köper en ny dator

Billigast och lättast är väl att du skaffar hem Windows 10. Har du dessutom en DVD-skiva eller ett USB-minne så är det värt ett försök innan du kastar in handduken.
Citera
2018-02-18, 14:54
  #9
Medlem
Vet inte om det är värt att punga ut 1000 för något som jag är mycket tveksam till kommer funka, min dator är lite outdated och eftersom inget annat funkar så kanske det är den lättaste lösningen
Citera
2018-02-18, 15:18
  #10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det behöver inte kosta så många kronor om du nu har Windows 10 på licens i datorn. Sök efter Windows ISO Downloader och laddar hem en ISO-fil.
Citera
2018-02-19, 05:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon123321
Vet inte om det är värt att punga ut 1000 för något som jag är mycket tveksam till kommer funka, min dator är lite outdated och eftersom inget annat funkar så kanske det är den lättaste lösningen

http://www.microsoft.com/sv-se/softw...load/windows10
Verktyget från Microsoft laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du kan använda för att installera om.

USB minne kostar tex 69 kr för 16GB på Elgiganten, 79 kr på Netonnet så du har nog råd att testa.

Edit:
När du installerar om Win 10 med DVD/USB så skippar du steget där den frågar efter nyckel. Microsoft fixar det automatisk i bakgrunden nästa gång datorn kopplas mot internet om Win 10 redan varit aktiverad på datorn sen tidigare. Kan ta allt från några sekunder flera timma.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2018-02-19 kl. 05:41.
Citera
2018-06-07, 20:22
  #12
Medlem
Tena har samma problem och har laddat ner win10 på ett usb men när ska jag sätta i det i datorn då? för när jag satt i det i datorn så fortsätter den att startas om ändå
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback