Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 16:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Jag började på runt 85 kilo när jag börja träna igen för lite över ett år sen, jag kan inte säga säkert att jag är över 20% men det är en gissning efter att ha kollat på lite bilder. Jag är ju långt ifrån tjock men är lite pluffsig i ansiktet och har kärlekshandtag på ryggen, röven är inte lika tight heller

Jag äter runt 3000-3200 kcal vilket knappt är nåt överskott med mina mått men jag lyckas ändå bygga på det rätt bra, är Endomorph så min kropp har aldrig haft problem att lägga på sig vare sig fett eller muskler.

Tänkte köra 2500-2600 kalorier på deffen och komma äta nära 300 gram protein.

Okey. Jag hoppas det går bra med deffen!
Citera
2018-03-06, 18:13
  #14
Medlem
WalterSullivans avatar
Det hela har börjat nu och snart en vecka klar, det går bra hittills men hade en liten fundering.

Jag tränar 3 dagar i veckan och ligger på 500-600 kcal i underskott nu. Använde mig av Harris Bendict ekvationen för att räkna ut maintenance, nu senast köpte jag en stegräknare och jag promenerar alltid lite varje dag och enligt stegräknaren bränner jag ibland mellan 300-600 kcal på dessa promenader.

Betyder det att jag då bränner ytterligare dessa kalorier från mina promenader och då således hamnar på 800-1200 kcal underskott med min träning inräknat och måste helt enkelt äta mer kcal för att inte få detta stora underskott?

Eller ingår de helt enkelt i mitt TDEE med gymmandet inräknat? Hoppas ni fattar vad jag menar.
Citera
2018-03-06, 19:37
  #15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Det hela har börjat nu och snart en vecka klar, det går bra hittills men hade en liten fundering.

Jag tränar 3 dagar i veckan och ligger på 500-600 kcal i underskott nu. Använde mig av Harris Bendict ekvationen för att räkna ut maintenance, nu senast köpte jag en stegräknare och jag promenerar alltid lite varje dag och enligt stegräknaren bränner jag ibland mellan 300-600 kcal på dessa promenader.

Betyder det att jag då bränner ytterligare dessa kalorier från mina promenader och då således hamnar på 800-1200 kcal underskott med min träning inräknat och måste helt enkelt äta mer kcal för att inte få detta stora underskott?

Eller ingår de helt enkelt i mitt TDEE med gymmandet inräknat? Hoppas ni fattar vad jag menar.
Nu är jag tveksam till att dina promenader bränner så mycket som 600 kcal, även om du inte nämnde något om sträcka eller intensitet på denna promenad. Men all form av aktivitet, träning, städning, diskning, matlagning, handla mat m.m hamnar på energi ut, alltså din TDEE.

Rekommenderar att du inte justerar kaloriintaget baserat på vad en stegräknare säger till dig. Håll samma mängd kalorier dagligen, oavsett aktivitetsmängd, håll koll på vågen och går den för fort nedåt så öka mängden kalorier.
Citera
2018-03-06, 20:03
  #16
Medlem
Om det är lugnt tempo och du inte blir svettig skulle jag inte räknat in dem alls.
Citera
2018-03-06, 20:04
  #17
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nu är jag tveksam till att dina promenader bränner så mycket som 600 kcal, även om du inte nämnde något om sträcka eller intensitet på denna promenad. Men all form av aktivitet, träning, städning, diskning, matlagning, handla mat m.m hamnar på energi ut, alltså din TDEE.

Rekommenderar att du inte justerar kaloriintaget baserat på vad en stegräknare säger till dig. Håll samma mängd kalorier dagligen, oavsett aktivitetsmängd, håll koll på vågen och går den för fort nedåt så öka mängden kalorier.

Ja jag var också rätt tveksam till siffrorna, men fick lite panik där ett tag när man tänkte att man går promenader nästan varje dag och då tänkte att man kanske hamnar på runt 1000 kcal underskott med redan nerskärda kalorier. Men men that doesnt make sense.
Citera
2018-03-07, 21:36
  #18
Medlem
pillowfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Anledningen till att man kanske vill börja med så litet kaloriunderskott som möjligt är, delvis för att minimera förlusten av muskelmassa, men också för att man inte vill börja på ett för lågt kaloriintag. Eftersom man får sänka kalorierna ju mer man går ned i vikt, börjar du dra ner med t.ex 700 kalorier, hamnar på en platå och får justera ytterligare så kommer det med tiden bli ett ganska lågt kaloriintag du behöver ha för att förlora vikt. Även förmågan att förlora kroppsfett per dygn är begränsad, vilket gör att kaloriunderskottet kan vara onödigt stort i det avseendet också, oavsett hur mycket protein du äter.

Styrketräning och ett högt proteinintag minimerar riskerna för att förlora muskelmassa, men det finns faktorer som påverkar. Jag personligen rekommenderar att du börjar med runt 150-200 kalorier i kaloriunderskott och justerar allteftersom, inte enbart för musklernas skull (detta finns det risk att du kan tappa ändå oavsett egentligen) men för att kaloriintaget inte ska vara alltför lågt till en början.

Håller detta för vettigt.
Börja hellre på typ 300 kcal i veckan o se vad det ger. Går du ner så fortsätt. Stannar det så dra ner 200 till o så fortsätter du så. Skynda lagom långsamt. Platåer kommer att komma men behåll lugnet o din plan. Går du inte ner något på, säg 5 dagar så är det dags att dra ner. Det är helt rätt att det finns en begränsad mängd fett man kan förbränna på en dag.
Det finns en formel för det men den låter jag bli att posta för det skulle bara ge mothugg, med viss rätt. Det är ingen exakt matematik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback