Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 09:59
  #1
Medlem
Sitter på El Capitan just nu men är sugen på att uppgradera till High Sierra (Kanske löser ett par crash problem i några spel som jag har).
Dock så är jag orolig att uppdateringen gör min mac långsammare (macbook pro 15" mid 2012) och hade velat gå tillbaka till El Capitan om så är fallet.

Kan jag på något enkelt vis spara min konfiguration som den är just nu och enkelt återgå till den ifall High Sierra ej håller måttet?

Är det så att Apple gör deras gamla datorer långsammare med nya uppdateringar? Känns så ibland. Massa nya features man inte bryr sig om och så blir allt långsammare om man inte har nya generationens macbook.
Citera
2018-02-18, 10:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Sitter på El Capitan just nu men är sugen på att uppgradera till High Sierra (Kanske löser ett par crash problem i några spel som jag har).
Dock så är jag orolig att uppdateringen gör min mac långsammare (macbook pro 15" mid 2012) och hade velat gå tillbaka till El Capitan om så är fallet.

Kan jag på något enkelt vis spara min konfiguration som den är just nu och enkelt återgå till den ifall High Sierra ej håller måttet?

Är det så att Apple gör deras gamla datorer långsammare med nya uppdateringar? Känns så ibland. Massa nya features man inte bryr sig om och så blir allt långsammare om man inte har nya generationens macbook.

Ja man kan ju Gå tillbaka!Men visst har du Säkerhetskopierat ?
Du kan ju kolla i App Store
Varför inte börja med Sierra först och känna dig för
Om det känns bra kan du ju köra High Sierra sen med det Nya Fil Systemet
Det är ju då det kan vara svårt att backa amman inte har en Säkerhetskopia

Sierra och High Sierra är snabbare åtminstone om man jämför Safari modellerna

Är det en Retina modell ?
Citera
2018-02-18, 12:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Ja man kan ju Gå tillbaka!Men visst har du Säkerhetskopierat ?
Du kan ju kolla i App Store
Varför inte börja med Sierra först och känna dig för
Om det känns bra kan du ju köra High Sierra sen med det Nya Fil Systemet
Det är ju då det kan vara svårt att backa amman inte har en Säkerhetskopia

Sierra och High Sierra är snabbare åtminstone om man jämför Safari modellerna

Är det en Retina modell ?

Nej det är icke Retina.

Jag har inte uppgraderat än. Får jag möjlighet att göra en Säkerhetskopia till en hårddisk när jag skall uppgradera eller bör jag göra detta själv med time machine (eller vad det heter) innan?

Jag tror att om man uppgraderar via appstore så kör den till High Sierra direkt.
Citera
2018-02-18, 12:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Nej det är icke Retina.

Jag har inte uppgraderat än. Får jag möjlighet att göra en Säkerhetskopia till en hårddisk när jag skall uppgradera eller bör jag göra detta själv med time machine (eller vad det heter) innan?

Jag tror att om man uppgraderar via appstore så kör den till High Sierra direkt.
Time Machine ska ju alltid vara på slaget!Tänk om disken pajar ?

Har du SSD i den ?
Hur mycket ram?

Via App Store blir det Sierra High direkt
Men via länken här blir det Sierra
https://support.apple.com/sv-se/HT208202

Men om du är rädd om Datorn och tänker ha den några år till skulle jag rekommendera Max Ram och SSD då får du en Dator som klarar och håller ett bra tag för en bra Peng

Med SSD disk Blir den mycket snabbare
__________________
Senast redigerad av Lgswe 2018-02-18 kl. 12:58.
Citera
2018-02-18, 14:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Time Machine ska ju alltid vara på slaget!Tänk om disken pajar ?

Har du SSD i den ?
Hur mycket ram?

Via App Store blir det Sierra High direkt
Men via länken här blir det Sierra
https://support.apple.com/sv-se/HT208202

Men om du är rädd om Datorn och tänker ha den några år till skulle jag rekommendera Max Ram och SSD då får du en Dator som klarar och håller ett bra tag för en bra Peng

Med SSD disk Blir den mycket snabbare

Har en 15" macbook pro från mid 2012.
Har en 256 SSD samt 16gb ram. Så den funkar bra och hade gärna fått den att funka ett par år till

Men vad gör det bättre att testa Sierra först?
Det viktigaste för mig är prestanda, ej massa små funktioner jag ej använder.
Just nu är det så att spelet crashar när jag spelar ett spel jag borde kunna spela om man kollar requirements.

EDIT: Just nu är det Dota 2 som inte funkar för mig. Spelar med 110fps men till och från crashar spelet helt plötsligt. Intel 4000 HD skall räcka (Intel 3000 HD är required) så undrar om kanske spelet är bättre optimerat för Sierra eller High Sierra då jag även haft vänner som kör på macbook som haft problem innan vissa uppdateringar.

Jag har dock en känsla av att när nya OSX kommer ut så adderas fler features och mjukvaran anpassas till den senaste generationen processorer och att min "gamla macbook" långsamt blir sämre...
__________________
Senast redigerad av Lizell 2018-02-18 kl. 14:38.
Citera
2018-02-18, 14:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Har en 15" macbook pro från mid 2012.
Har en 256 SSD samt 16gb ram. Så den funkar bra och hade gärna fått den att funka ett par år till

Men vad gör det bättre att testa Sierra först?
Det viktigaste för mig är prestanda, ej massa små funktioner jag ej använder.
Just nu är det så att spelet crashar när jag spelar ett spel jag borde kunna spela om man kollar requirements.
Det är ju ett Nytt Filsystem med High Sierra
Det var därför jag rekommenderade Sierra först för det är ju det gamla filsystemet
Citera
2018-02-18, 14:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Det är ju ett Nytt Filsystem med High Sierra
Det var därför jag rekommenderade Sierra först för det är ju det gamla filsystemet

Vad innebär det nya filsystemet för mig som användare?
Citera
2018-02-18, 14:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Vad innebär det nya filsystemet för mig som användare?

https://www.apple.com/se/macos/high-sierra/
Citera
2018-05-06, 07:14
  #9
Medlem
Steg 1 kör en time maskiner backup. Du kommer inte kunna återställa hela användaren för den är i fel OS version, men filerna i sig är funkar att få tillbaka.

Steg på starta datorn med cmd, alt, (bokstaven) R

Då kommer du till internet recovery. Här får du radera datorn på ”skivverktyg” formatera i ”Mac OS extended jornalförd” format.

Stäng sedan den rutannoch ominstallera Mac OS

Datorn tar antingen de operativ systemet som den kom ned eller de tidigaste den kan ha. Sen uppdaterar du via App Store på fliken köpt finns dina andra Mac OS som du kan ha.
Citera
2018-05-06, 11:12
  #10
Medlem
Man kan trycka lite olika kombinationer när man startar för att välja version som ska installeras, kolla på
https://support.apple.com/en-us/HT204904
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback