Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 09:10
  #1
Medlem
Klappars avatar
Läste runt lite och hittade till en hemsida som hette "antifa.se". Där hänger man ut medlemmar i organisationen Nordiska Motståndsrörelsen. Man söker även upp medlemmarnas arbetsgivare och ser till så att dom blir av med sina arbeten.

Är det verkligen så smart? Genom att hänga ut dom och se till så att dom blir av med sina jobb så har dom ingenting att förlora och dom får mer tid över till att arbeta åt organisationen.

Handlar det egentligen om att man smygsympatiserar med NRM och vill att dom ska växa?
Citera
2018-02-18, 09:23
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Läste runt lite och hittade till en hemsida som hette "antifa.se". Där hänger man ut medlemmar i organisationen Nordiska Motståndsrörelsen. Man söker även upp medlemmarnas arbetsgivare och ser till så att dom blir av med sina arbeten.

Är det verkligen så smart? Genom att hänga ut dom och se till så att dom blir av med sina jobb så har dom ingenting att förlora och dom får mer tid över till att arbeta åt organisationen.

Handlar det egentligen om att man smygsympatiserar med NRM och vill att dom ska växa?

Antifa är väl inga man ska anklaga för att ha en medelintelligens över 80.
Citera
2018-02-18, 09:40
  #3
Medlem
Europes avatar
1. Jag tror det kan vara lite bortkastat att försöka finna alltför djupt strategiskt tänkande hos Afa.

2. De få Afa:iter (som även har varit med i andra liknande vänstergrupper) jag har fått veta lite mer om vad som driver dem, har tämligen uteslutande drivits av önskan att få känna spänning, samt att få misshandla andra, men utan att behöva löpa någon större risk att själva komma till fysisk skada. Det är sannolikt en av anledningarna till att de till skillnad från många andra våldsgrupper är så måna om att alltid se till att angripa enskilda i väldigt stor grupp. Hos just dessa hade den påstådda ideologiska motiven väldigt liten betydelse för deras deltagande, även om de förvisso ansåg sig vara vänster i övrigt. Sedan vet jag ju inte hur det ser ut bland alla Afa:iter. Kanske handlar det inte för alla lika ensidigt om att få fegt hoppa på och misshandla enskilda och ibland försvarslösa personer utan att själv riskera komma till skada. Men jag skulle gissa att det hos en förkrossande majoritet är åtminstone en av de stora drivkrafterna.

Edit: Det var dock ett bra tag sedan jag senast hörde att Afa skulle ha gjort något. Hur aktiva är de fortfarande?
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-02-18 kl. 09:42.
Citera
2018-02-18, 09:55
  #4
Medlem
Greenwhites avatar
Jävligt konstigt att folk ska bli av med sina jobb pga politiska åsikter. I en sann demokrati skall man väl kunna ha vilka åsikter man vill utan sådana följder.
Citera
2018-02-18, 10:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Jävligt konstigt att folk ska bli av med sina jobb pga politiska åsikter. I en sann demokrati skall man väl kunna ha vilka åsikter man vill utan sådana följder.

Även jihadister? NMR är en militant organisation.
Citera
2018-02-18, 10:27
  #6
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherMouzone
Även jihadister? NMR är en militant organisation.

NRM är ett politiskt parti, Islam är en religion. Lite skillnad där.

Dom har blivit av med jobbet när Antifa hörde av sig, vilket tyder på att dom har skött sitt jobb innan. Vad man gör på fritiden är ju egentligen oväsentligt, så länge man följer lagen.
Citera
2018-02-18, 10:36
  #7
Medlem
AFA verkar inte tänka långt. De senaste åren har det varit en tämligen ordentlig (för att inte säga enorm) övervikt av vänsteråsikter som syns i samhället i stort (media, politiker....). AFA verkar ha passat på att se till att deras ideologiska motståndare får problem av diverse slag.

Men vad händer när pendeln svänger? För om där är en sak som är säker så är det att den kommer att svänga, och plötsligt är det övervikt av högeråsikter i samhället. Skall då NMR (eller liknande) utsätta AFA för samma behandling som AFA redan delat ut? Om så sker, så har AFA ingen moralisk grund att stå på om de klagar när de själva blir av med sina jobb, eller hyresvärdarna sparkar ut dem.

På ett större plan så förstår jag inte vad AFA vill åstadkomma med deras agerande. Om man angriper någon bara för dennes åsikter så lär man inte åstadkomma mycket annat än att stärka gruppen denne hör till. Det är bara att observera vad diktatorer gör: om de inte rent av angriper ett annat land så målar de upp en bild av att andra länder hotar dem: en yttre fiende fungerar jättebra för att få folket att sluta sig samman runt diktatorn, oavsett hur mycket man hatar denne annars.

Det lär fungera likadant med grupptillhörigheter: om AFA angriper NMR så kommer de bara att stärka NMR på sikt. Är det verkligen det som AFA vill åstadkomma?
Citera
2018-02-18, 11:01
  #8
Medlem
vemjeligs avatar
Det är väl snarare tänkt att skrämma folk som funderar på att gå med i rörelsen, förmodar jag.
Citera
2018-02-18, 11:35
  #9
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemjelig
Det är väl snarare tänkt att skrämma folk som funderar på att gå med i rörelsen, förmodar jag.

Det verkar dock göra organisationen starkare, dom ökar och ökar i antal. Folk ser en organisation som visar på styrka, folk som vägrar vika ned sig fast dom blir uthängda eller blir av med jobbet.

Extremvänstern däremot utstrålar svaghet. Maskerar sig på offentliga platser och hänger ut oliktänkande skyddad bakom anonymitet.
Citera
2018-02-18, 13:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
NRM är ett politiskt parti, Islam är en religion. Lite skillnad där.

Dom har blivit av med jobbet när Antifa hörde av sig, vilket tyder på att dom har skött sitt jobb innan. Vad man gör på fritiden är ju egentligen oväsentligt, så länge man följer lagen.

Isis, Al qaida, Hamas osv. är politiska organisationer. Vad är din poäng?
Citera
2018-02-18, 13:19
  #11
Medlem
dacks avatar
Och hur roligt är det den dagen dom springer på fel snubbe som helt kallt blåser huvudet av någon vänstermupp.
Citera
2018-02-18, 16:24
  #12
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

2. De få Afa:iter (som även har varit med i andra liknande vänstergrupper) jag har fått veta lite mer om vad som driver dem, har tämligen uteslutande drivits av önskan att få känna spänning, samt att få misshandla andra, men utan att behöva löpa någon större risk att själva komma till fysisk skada.

Trodde drivkraften i första hand var att bekämpa högerextremism med alla till buds stående medel? Men absolut, väldigt få (jag gissar på noll) pacifister är/var medlemmar i AFA (som nu är antifa).

Angående att minska riskerna mot sig själv så utmanar jag dig: ge ett exempel på en stridande grupp/organisation som ej tar någon hänsyn till egen säkerhet (självmordsbombare räknas så klart inte).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback