Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 08:04
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Hur fan kan ni äta brioche-bröden! De smakar ju kaka. Kan ju lika gärna dela en vetelängd och lägga kött i mellan.

Korvbrödsbagarens Brooklyn-bröd är bäst om man ska köra färdigköpt. Rosta dem lite lätt.

Folk har olika smak "vettu". Svårare än så är det inte. Men gemensamt för alla, är att ingen gillar gammalt och smuligt bröd. Vilket kan vara fallet om man har oturen att köpa Korvbrödsbagarens som legat upptinat för länge på butikshyllan. Tycker det är snudd på skandal att vanliga butiker inte säljer dessa bröd frysta, utan tinar upp bröden i förväg. Sedan finns det väl en regel som inte verkar följas: "Har varit fryst" har jag starkt för mig att det ska stå på livsmedel som är upptinade och säljs upptinade..
Citera
2018-02-18, 08:58
  #14
Medlem
Europes avatar
Jag nämnde tidigare att jag åt mina viltburgare med mini-ciabatta, som utan tvekan är lite stadigare och inte smular. Ibland, när jag vill slänga ihop något på stört och råkar ha köttbullar hemma, så brukar jag steka dem och slänga dem mellan bröd med senap, ketchup, lite lök och annat som råkar finnas till hands (dressing, sallat, saltgurka o.s.v.). Ofta brukar jag slänga dem mellan något lite bättre rostad formfranska. Det smular lite på det sättet som rostat bröd gör, men inte i stora sjokar. Senast slängde jag dem mellan snabbt gräddade pitabröd. Jag tycker det är rätt gott. Egentligen godare än hamburgerbröd. I grund och botten vore det så klart inte värst annorlunda att använda burgare istället för köttbullar.

Så kanske rostad formfranska eller pitabröd, om inte mini-ciabatta?
Citera
2018-02-18, 09:08
  #15
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Hur fan kan ni äta brioche-bröden! De smakar ju kaka. Kan ju lika gärna dela en vetelängd och lägga kött i mellan.

Korvbrödsbagarens Brooklyn-bröd är bäst om man ska köra färdigköpt. Rosta dem lite lätt.

Jag kan inte minnas att jag skulle ha ätit brioche-bröd (även om jag säkert har gjort det någon gång), men när jag googlade det, så fick jag just lite intrycket att det ser lite kakigt ut. Personligen gillar jag nog i så fall bättre bröd som ciabatta eller pitabröd, som känns verkligen som motsatsen till kaka. Det är inte bara smaken, utan jag gillar även konsistensskillnaden mellan dem å ena sidan, samt köttet och resten å andra sidan. Dessutom är de rätt mättande bröd, om man skulle vara rejält hungrig.

Egentligen är vanlig hamburgerbröd rätt tråkigt. Undrar varför jag egentligen har envisats med att många gånger köpa det när jag planerar att göra hamburgare? Kan jag inte tänka utanför boxen? Jag menar, även bättre sorters hamburgerbröd är ofta ganska tråkig bröd, för hur gärna vill man äta det till något annat än hamburgare?
Citera
2018-02-18, 11:03
  #16
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Hur fan kan ni äta brioche-bröden! De smakar ju kaka. Kan ju lika gärna dela en vetelängd och lägga kött i mellan.

Korvbrödsbagarens Brooklyn-bröd är bäst om man ska köra färdigköpt. Rosta dem lite lätt.
Helt rätt, säljs som kaffebröd på många Ica med glasyr eller choklad i stora kakor.

Brioche e rena skiten smakmässigt. Samma sak med den picklade rödlöken som alla tror e så himla hippt

Baka egna bröd med Manitoba Cream-mjöl och potatismospulver i degen... frys in.
Citera
2018-02-18, 11:09
  #17
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Mycket bra förslag. "Korvbrödsbagaren" är ett annat bra förslag, konstigt nog, jag ska förklara:

Har man möjlighet att handla på snabbgross, kan man köpa hela frysta kartonger med dylika bröd. Som man givetvis stoppar in i frysen hemma. "Färskupptinade" är de minst lika bra som hamburgerkedjornas. Möjligen kan man fråga vanlig affär om de har frysta hamburgerbröd på lagret, dvs. sådana där fryskedjan inte har varit bruten.
Alla hamburgerkedjor använder Korvbrödsbagarn...utan undantag.
Citera
2018-02-18, 11:52
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Alla hamburgerkedjor använder Korvbrödsbagarn...utan undantag.

Ja, då är det ju inte så konstigt!
Citera
2018-02-18, 11:55
  #19
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, då är det ju inte så konstigt!
Dom plockar från frysen kanske bara en timme innan...nytinade nyrostade...gött!

Som du säger, torra bröd är pest...
Citera
2018-02-18, 11:57
  #20
Medlem
Greenwhites avatar
Personligen tycker jag korvbrödbagarens max frisco bröd är de överlägset bästa hamburgarbröden som finns att köpa i affär.
Citera
2018-02-18, 12:40
  #21
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkaren
Tja, jag har ett problem. När jag har varit ute och krökat tycker jag att det är gött att steka några hamburgare (den billiga, sunkiga varianten). Jag har sökt länge och väl efter ett passande hamburgebröd, men utan framgång. Bröden jag hittar brukar vara dåligt skurna, så de går sönder när man försöker dela på dem och smaken är torr och jästig. Hur svårt ska det vara att skära ett bröd ordentligt?!

Nu vänder jag mig till er kära vänner i hopp om ett lagom sunkigt, bra skuret hamburgebröd som är värdigt en sen utekväll med lite för mycket att dricka.

Max hamburgebröd, stek dom lite lätt också innan du lagt på köttet.
Citera
2018-02-18, 14:48
  #22
Medlem
vadsadusadus avatar
Frisco-bröden från Max, lätt bästa bröden nånsin!
Citera
2018-02-18, 14:54
  #23
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Frisco-bröden från Max, lätt bästa bröden nånsin!
Dessa ja: https://www.max.se/Global/Imagebank/max_friscobrod.jpg

De köper jag när jag lyxar till det, men för det mesta blir det dessa:
https://static.mathem.se/shared/imag...36278_c1r1.jpg
Citera
2018-02-18, 16:31
  #24
Medlem
Garants Brioche är oslagbara, helt klart bäst!
http://www.garantskafferiet.se/filer...44388_c1c1.jpg

Dessa är inte så där sötsliskiga som övriga brioche och som folk i tråden vill försöka övertyga om.

Helt enkelt ett par jäkla bra bröd som är saftiga och smakar precis så som hamburgerbröd ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback