Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 00:38
  #1
Medlem
Om jag går in i valfri affär och frågar säljaren vilken är den bästa mobilen just nu på marknaden vilken kommer han säga oavsett märke. Är det priset eller märke eller prestanda. Vad går man på. om jag säger priset spelar ingen roll ?
Citera
2018-02-18, 00:44
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Vad vill du mäta? Ren beräkningsprestanda i det egna OSet? Då är iPhone ohotad förkrossande #1. Bäst skärm? Förmodligen iPhones nya OLED i X. Användarvänlighet? iPhone kan en tvååring använda.

Vad du sen köper får stå för dig, vill du hosta upp 14000 för en ny telefon?
Citera
2018-02-18, 00:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vad vill du mäta? Ren beräkningsprestanda i det egna OSet? Då är iPhone ohotad förkrossande #1. Bäst skärm? Förmodligen iPhones nya OLED i X. Användarvänlighet? iPhone kan en tvååring använda.

Vad du sen köper får stå för dig, vill du hosta upp 14000 för en ny telefon?

Jag lägger fram 15k på bordet, tror du han drar upp iphone X eller Iphone 8, Samsung S8+, Note 9, eller senaste motorola flaggskeppet för 16tusen designat från Gucci minns att jag köpte en Nokia på sent 90-talet som kosta 20tusen designat från Dolce&Gabana
Citera
2018-02-18, 00:53
  #4
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Jag lägger fram 15k på bordet, tror du han drar upp iphone X eller Iphone 8, Samsung S8+, Note 9, eller senaste motorola flaggskeppet för 16tusen designat från Gucci minns att jag köpte en Nokia på sent 90-talet som kosta 20tusen designat från Dolce&Gabana

Ja, om du säger att du vill ha den vassaste telefonen för 15k så kommer han ge dig en ny iPhone, nu räcker inte 15k för den fetaste nya iPhonen tror jag om du vill ha vissa tillbehör men du får en ny iPhone X.
Citera
2018-02-18, 00:53
  #5
Medlem
Då hen förmodligen tjänar provision kommer iPhone X vara "det bästa på marknaden", hen kommer rekommendera dig iPhone X 256GB som går på ~13,500 kr.
__________________
Senast redigerad av Incarcerate 2018-02-18 kl. 00:55.
Citera
2018-02-18, 01:06
  #6
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incarcerate
Då hen förmodligen tjänar provision kommer iPhone X vara "det bästa på marknaden", hen kommer rekommendera dig iPhone X 256GB som går på ~13,500 kr.

Inte helt sant det där.
Provision betalas ofta baserat på vinsten företaget gör på att sälja produkten. Iphoneprodukter är generellt väldigt dålig vinst för t.ex. Elgiganten och liknande. Säljare kommer därför försöka trycka på dig något annat även om du säger att du vill ha Iphone.
"Du vill inte ha den här från Samsung då? Mycket bättre för mindre pengar (och framförallt mer provision till mig)"
Citera
2018-02-18, 01:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Inte helt sant det där.
Provision betalas ofta baserat på vinsten företaget gör på att sälja produkten. Iphoneprodukter är generellt väldigt dålig vinst för t.ex. Elgiganten och liknande. Säljare kommer därför försöka trycka på dig något annat även om du säger att du vill ha Iphone.
"Du vill inte ha den här från Samsung då? Mycket bättre för mindre pengar (och framförallt mer provision till mig)"
Det är något jag aldrig hört talas om tidigare.
Citera
2018-02-18, 01:20
  #8
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incarcerate
Det är något jag aldrig hört talas om tidigare.

Kan inte uttala mig om vinsten på just Iphone X så det är mycket möjligt att ditt påstående var korrekt MEN rent generellt har Appleprodukter länge varit väldigt dålig vinst eller till och med förlustaffärer i vissa fall för elektronikföretag.
Detta på grund av att Apple vägrar ge företagen bra priser. Vinsten på en valfri icke-appleprodukt för sex tusen är generellt mycket högre än vinsten på en appleprodukt för sex tusen.
Citera
2018-02-18, 13:12
  #9
Medlem
godboys avatar
Mitt tips är att läsa på själv via specifikationer och recensioner. Det förutsätter ju ändå att du kan lite om telefonernas funktionssätt och komponenter. Lägger du ner en kväll eller två så på efterforskning om de olika lurarnas prestanda och egenskaper så tror jag nog du gör ditt val bäst själv. Förutsätter ändå att du kan lite om telefoner om du nu vill ha sån dyr lur.

Skulle själv aldrig lita på vad en säljare säger, ffa inte när det gäller elektronik. För att göra det bästa köpet krävs att du själv är påläst. När jag ska köpa något så går jag alltid till affären (eller beställer via nätet) och säger att jag ska ha "exakt en sån". Försöker de sälja på mig något annat så säger jag först vänligt "nej - jag vill köpa en sån" fortsätter de med något jävla säljsnack för en annan produkt så brukar jag fråga om de har fel i skallen och sedan gå utan att köpa något. Har hänt mer än en gång. Aldrig att jag skulle lita på en säljare som har som högsta önskan att delta i Paradise Hotel.
Citera
2018-02-18, 18:47
  #10
Medlem
Föresten jag äger redan en Iphone X sedan 9dec 64gb modellen kostar mig 545:- mån hos comviq med 4gb surf och oändligt prat och sms

Jag vill testa vad ni säger vilken är bäst just nu. Så om man går efter priset så är iphone X bästa just nu medan om man går efter prestanda och skärm så är Note 9 bäst. Som sagt ville höra vad andra tror o tycker
Citera
2018-02-18, 18:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ja, om du säger att du vill ha den vassaste telefonen för 15k så kommer han ge dig en ny iPhone, nu räcker inte 15k för den fetaste nya iPhonen tror jag om du vill ha vissa tillbehör men du får en ny iPhone X.

X kostar ju 545 imån eller runt 10 tusen i valfri affär. Kanske på applestore kostar den 15tusen men alla vet att applestore säljer för 2-3tusen mer än andra butiker varför vet jag inte.Kanske mycket bättre service men om det är värt 2-3tusen nja det är upp till var o en

Shit 15tusen för en lur är vansinnet o du säger att det e inte tillräckligt. minns att den bästa luren på marknaden gick för 5990:- för 3år sen. 2014

Vet inte varför mobilerna har dubblats eller det är bara Iphone X som kostar mer än 9tusen. Den dyraste android ligger på 9k o det e note 8 el 9 vet inte vilken siffra de e på
__________________
Senast redigerad av manolito. 2018-02-18 kl. 18:52.
Citera
2018-02-18, 22:16
  #12
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
X kostar ju 545 imån eller runt 10 tusen i valfri affär. Kanske på applestore kostar den 15tusen men alla vet att applestore säljer för 2-3tusen mer än andra butiker varför vet jag inte.Kanske mycket bättre service men om det är värt 2-3tusen nja det är upp till var o en

Shit 15tusen för en lur är vansinnet o du säger att det e inte tillräckligt. minns att den bästa luren på marknaden gick för 5990:- för 3år sen. 2014

Vet inte varför mobilerna har dubblats eller det är bara Iphone X som kostar mer än 9tusen. Den dyraste android ligger på 9k o det e note 8 el 9 vet inte vilken siffra de e på

Nädå, jag minns att jag betalade 6995 för en ny Nokia N95 när den lanserades, det var många år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback